گروه جامعه ـ رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایعدستی اتاق کرمان ضمن تشریح ساختار جدید این کمیسیون و برنامهها و اهدافی که تعریف کردهاند، برخی از چالشها و راهکارهای این سه حوزه در استان را نیز برشمرد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، محمدرضا بهرامی، یکم مردادماه، در نخستین نشست عمومی کمیسیون در دورهی جدید فعالیت هیات نمایندگان اتاق کرمان، با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد امروز دنیا و با یادآوری ظرفیتهای فراوان ایران برای رونق گردشگری، گفت: «طبق گزارش سازمان جهانی گردشگری، ایران رتبهی دهم در تعداد جاذبههای تاریخی و رتبهی پنجم در تعداد جاذبههای طبیعی را داریم ولی وضعیت گردشگری ما متناسب با این جاذبهها نیست».
وی با تاکید بر اینکه ما از این وضعیت گردشگری رنج میبریم، افزود: «صنایعدستی و فرش نیز همچون گردشگری وضعیت خوب و قابل قبولی ندارند و اگرچه از نظر بسیاری از صاحبنظران، ایران یکی از سه قطب مهم صنایعدستی دنیا محسوب میشود ولی جایگاه و بازارهای خود را از دست داده است».
وی با بیان اینکه کشورهای دیگر با تنوعگرایی و کیفیگرایی بازار فرش و صنایعدستی ما را از آن خود کردهاند، گزارشی از وضعیت موجود گردشگری، فرش و صنایعدستی براساس آمار رسمی سال گذشته ارائه کرد و گفت: «استان کرمان 665 اثر ثبت ملی و هفت اثر ثبت جهانی دارد و تعداد شاغلان بخش گردشگری آن، سه هزار و 890 نفر است».
وی افزود: «تعداد گردشگران ورودی استان در سال گذشته، 448 هزار نفر و تعداد گردشگران خارجی ورودی به استان 30 هزار نفر بوده است».
وی گفت: «در کشور 36 هزار اثر ثبت ملی داریم که دو درصد آثار ملی در استان کرمان است همچنین، 23 اثر ثبت جهانی در ایران داریم که هفت اثر آن و در واقع 30 درصد کل آثار جهانی در استان کرمان است».
بهرامی افزود: «کل آمار گردشگران داخلی زیارتی و سیاحتی 250 میلیون نفر است که تنها 448 هزار نفر آن یعنی 17 صدم درصد سهم استان کرمان شده و تعداد کل گردشگران خارجی هفت میلیون و 700 هزار نفر بوده که 30 هزار نفر معادل چهار صدم درصد از آن کرمان شده است». وی تاکید کرد که باید بدانیم چرا فقط چهار صدم درصد از کل گردشگران خارجی نصیب کرمان شده است.
ضریب اشغال 30 درصدی هتلهای کرمان
وی سپس آماری از زیرساختهای گردشگری استان ارائه و اظهار کرد: «73 واحد پذیرایی، 43 باب مجتمع گردشگری و پذیرایی، سه مجتمع خدماتی و رفاهی و 140 دفتر خدمات مسافرتی در استان فعال است».
بهرامی افزود: «36 باب هتل و هتلآپارتمان، 27 باب مهمانپذیر، 319 باب بومگردی و 27 باب خانه مسافر هم داریم». وی با بیان اینکه این آمار کمی است نه کیفی، یادآور شد: «اینکه واحدهای ما چهقدر خوب عمل میکنند بحث دیگری میطلبد».
وی بیان کرد: «در مجموع چهار هزار و 12 تخت فعال در استان داریم، تعداد تختهای فعال هتلهای استان دو هزار و 888 تخت و تعداد تختهای مهمانپذیرهای استان، یکهزار و 124 واحد است».
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایعدستی اتاق کرمان ادامه داد: «تعداد تختهای بومگردی ما نیز سه هزار و 708 تخت است».
وی اضافه کرد: «درصد اشغال هتلهای ما 20 تا 30 درصد است».
بهرامی با اشاره به چهار شاخصهی مهم در رقابتپذیری جهانی گردشگری گفت: «این شاخصها شامل آمادگی محیطی، قوانین و چارچوبها، زیرساختها و منابع طبیعی و فرهنگی است که در شاخص آخر ما رتبهی چهارم دنیا را داریم ولی در دیگر شاخصها دارای چالشهای بسیار بزرگی هستیم که باید در سطح کشور و استان برطرف شود»
تنها 30 درصد بافندگان فرش بیمهاند
وی در ادامه، گزارشی از حوزهی فرش و صنایعدستی استان ارائه کرد و گفت: «تعداد بیمهشدگان صنایعدستی 430 نفر و تعداد کل شاغلان 70 هزار نفر است که این آمار نشان میدهد تنها پنج صدم درصد از شاغلان در این حوزه تحت پوشش تامین اجتماعی قرار دارند».
وی افزود: «در کل استان شش هزار و 472 نفر آموزشدیده صنایعدستی هستند اما فقط دو هزار و 22 نفر آن شغل ایجاد کردهاند».
وی سپس با بیان اینکه 72 هزار نفر تعداد کل بافندگان فرش استان هستند، اظهار کرد: «50 هزار نفر دارای کارت قالیبافی بوده و تعداد بیمهشدگان 15 هزار نفر هستند! یعنی تنها 30 درصد بافندگان فرش ما تحت پوشش بیمه قرار گرفتهاند».
فقدان نیروی متخصص در حوزۀ گردشگری
بهرامی سپس برخی از مهمترین چالشهای حوزهی گردشگری استان را برشمرد و گفت: «نبود اسناد و مطالعات جامع و علمی درحوزهی گردشگری و بازاریابی و مشخص نبودن اهداف و سیاستهای این حوزه و عدم اطلاعرسانی کافی از جاذبههای گردشگری و تبلیغات موثر برای روشن کردن افکار جهانی از جمله برخی از این چالشهاست».
وی افزود: «فقدان نیروی انسانی کارآموزده و متخصص در امور گردشگری و بیاطلاعی کادر شاغل در موسسات گردشگری نیز از دیگر مشکلات است».
وی ادامه داد: «فعال کردن بخش خصوصی و همکاری با بخش دولتی استان برای حضور در نمایشگاههای داخلی و خارجی و عدم هماهنگی و همکاری سازمانهای دولتی که در بهبود وضع گردشگری موثرند، فقدان تسهیلات مناسب برای اعطای وام با شرایط مناسب و عدم تمایل و تضمین سرمایهگذاری داخلی و خارجی برای احداث اماکن و تاسیسات گردشگری نیز از دیگر این چالشهاست».
هنرمندان حمایت مادی و معنوی نمیشوند
رئیس کمیسیون گردشگری، فرش و صنایعدستی اتاق کرمان مهمترین چالشهای دو حوزهی فرش و صنایعدستی را نیز برشمرد و بیان کرد: «عدم وجود ساختار نظاممند و تشکیلاتی در استان در تولید و فروش فرش و صنایعدستی، عدم پژوهش و ثبت و مستندنگاری تاریخچه فرش و صنایعدستی و عدم وجود موزه فرش وصنایعدستی و دیگر موزهها از جملهی این مشکلات است». به گفتهی بهرامی، فقدان تنوع و ناهماهنگی در تولیدات متناسب با نیاز بازار، فقدان حمایتهای مالی و معنوی از هنرمندان و تولیدکنندگان و صادرکنندگان و فقدان آموزش فنی و تخصصی هم از چالشهای حوزهی فرش و صنایعدستی استان است.
وی اضافه کرد: «فقدان بانک جامع اطلاعاتی هنرمندان و عدم استفاده از تجارت الکترونیکی و بازاریابی بهینه نیز از دیگر مشکلات استان است».
معرفی ساختار جدید کمیسیون
بهرامی در ادامهی سخنان خود، ساختار، چشمانداز و برنامههای کمیسیون را در دورهی جدید فعالیت آن تشریح کرد. او اظهار کرد: «بعد از ادغام دو کمیسیون گردشگری و فرش و صنایعدستی، دو کارگروه تشکیل دادیم که یکی کارگروه گردشگری با ریاست آقای معینزاده و دیگری کارگروه فرش و صنایعدستی با ریاست آقای دکتر سیستانی است».
وی افزود: «همچنین، سه کمیته شامل بازاریابی و اطلاعرسانی به ریاست آقای تجلی و کمیته تسهیلگری و رفع موانع کسبوکار به ریاست آقای دهقانی و کمیته آموزش و پژوهش به ریاست آقای مجتبی یزدانپناه شکل گرفته است».
وی ارتقای جایگاه گردشگری و فرش و صنایعدستی را چشماندازهای اصلی این کمیسیون دانست و افزود: «اهم برنامههای کارگروه فرش و صنایعدستی شامل ایجاد بانکهای اطلاعاتی، برگزاری کارگاههای تخصصی و سمینارها، برندسازی محصولات برتر و ممتاز استان و معرفی در سطح ملی و بینالمللی است».
بهرامی ادامه داد: «کمیته تسهیلگری نیز پیگیری اجرای قوانین بهبود کسبوکار و شناسایی و مطالعهی مقررات دستوپاگیر رفع آن در تعامل با دولت و ارائهی راهکار توسعه و توانمندی و اثربخشی تشکلها را بهعنوان مهمترین برنامههای خود پیگیری میکند».
وی دربارهی مهمترین برنامههای کمیته بازاریابی نیز توضیح داد: «تعیین بازارهای هدف اعم از داخلی و خارجی، ایجاد تعامل با بخش دولتی و خصوصی گردشگری استان و کشور برای برگزاری یا شرکت در نمایشگاهها باهدف معرفی بیشتر محصولات، همکاری با استارتآپها در حوزهی بازاریابی و تبلیغات و فراهم کردن زمینهی برگزاری فمتورها از جملهی این برنامههاست».
وی ادامه داد: «کمیته آموزش و پژوهش نیز برنامههایی از جمله تدوین و نیازسنجی آموزشی و استفاده از روشهای نوین آموزشی، تلاش برای توسعه و گسترش آموزش و حمایت از پایاننامههای دانشجویی را در اولویت دارد». / الف
نظر خود را بنویسید