گروه جامعه ـ پروندهی درختان محوطهی فرودگاه کرمان که به بهانهی اجرای پروژهای جابهجا شدهاند، همچنان باز است و پس از آنکه مدیرکل فرودگاههای استان به شورای شهر آمد و دربارهی آنچه انجام داده بودند به شورای شهر کرمان توضیح داد و شورا هم قانع شد و از موضع قبلی خود مبنی بر قطع 172 اصله درخت توسط فرودگاه عقبنشینی کرد، اینبار خبرنگاران بودند که از مدیرکل فرودگاههای استان تقاضا کردند تا امکان بازدید از درختانی که میگوید قطع نشده بلکه جابهجا شده را برای آنها فراهم کند. با پیگیری خانهمطبوعات، سرانجام، صبح شنبه، دوازدهم مردادماه، امکان بازدید خبرنگاران از این درختان و برخی دیگر از پروژههای فرودگاه فراهم شد. در این بازدید، قاسمزاده، مدیرکل فرودگاههای استان کرمان، بار دیگر تاکید کرد که چارهای جز جابهجایی درختان نداشته و البته یادآوری کرد که شهردار کرمان را پیش از کاری که انجام دادهاند در جریان قرار داده است.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، ماجرا از زمانی آغاز شد که حدود سه ماه پیش، رامین ارجمندکرمانی؛ رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر و نماینده شورا در کمیسیون ماده ۷ در صحن علنی شورا خبر داد که اداره کل فرودگاههای استان ۱۷۲ اصله درخت را بدون مجوز قطع کرده و شهرداری باید نسبت به این اقدام واکنش حقوقی نشان دهد.
پس از این، مدیرکل فرودگاههای استان از اعضای شورای شهر کرمان دعوت میکند تا از این پروژه و آنچه رخ داده از نزدیک دیدن کنند.
محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر، شامگاه یکشنبه، هشتم اردیبهشتماه، در صحن علنی شورا که با حضور مدیرکل فرودگاههای استان برگزار شد، گفت که شنبهی همان هفته، با چند تن از اعضای شورا؛ آقایان ارجمند، کامیاب، خدادادی و خانم معصومزاده این بازدید را انجام دادهاند.
او توضیح داد: «آقای دکتر ارجمند کرمانی، دربارهی قطع درختان مطلبی را مطرح کردند؛ با فعال شدن کمیسیون ماده ۷ کلیهی دستگاههای اجرایی و اشخاص باید ضوابطی را نسبت به درختان و فضای سبز رعایت کنند و اگر قرار به قطع درختی باشد، باید با مجوز کمیسیون ماده ۷ باشد و این کمیسیون الزاماتی دارد که چنانچه قطع درخت تایید شد، بهازای قطع هر اصله، باید درختان جدید کاشته شود».
وی افزود: «در اینباره سوءتفاهمی پیش آمده و اسمی از فرودگاه آورده شده؛ در جریان بازدیدی که انجام دادیم اما دیدیم فرودگاه طرحهای عمرانی خوبی را در دست اجرا دارد و در رسیدگی به درختان هم اقدامات مناسبی انجام داده است؛ در حالیکه درختان را جابهجا کردهاند، صدها اصله درخت جدید نیز کاشتهاند». فرشاد ادامه داد: «حتی با وجود اینکه از مجرای کمیسیون ماده ۷ اقدام نکرده بودند ولی مشخص شد که طبق ضوابط آن اقدام کردهاند؛ درختهایی که در طرح توسعه بودند با دقت و مراقبت به محل دیگری منتقل کردهاند که اکثریت قریب به اتفاق آن درختان هم سبز مانده است». پس از این، پروندهی فرودگاه در شورای شهر بسته شد و امروز شنبه، خبرنگاران از وضعیت درختان و برخی پروژههای توسعهای فرودگاه بازدید کردند. در جریان این بازدید، مدیر کل فرودگاههای استان کرمان گفت: «شما جایی را بازدید میکنید که مشکلات مهمتر و بزرگتری بر آن واقف بوده و هست، باند فرودگاه نیاز به تعمیر و بازسازی اساسی داشته و دارد، ترمینال مناسب نیست، محوطهی فرودگاه مناسب و پاسخگو نیست، ظرفیت فعلی پارکینگ خودروها پاسخگو نیست و همهی این مشکلات در حال رفع است».
وی با اشاره به ناگزیر بودن از جابهجایی درختان افزود: «ما در ایستگاه هوایی دربند که کار هدایت هواپیماها را انجام میدهد و 60 کیلومتر بعد از راور است، عید گذشته 400 درخت کاشتیم، آیا این، کمک به توسعهی فضای سبز نیست؟».
مدیر کل فرودگاههای استان کرمان با بیان اینکه مشکلات زیادی در جامعه است و شما خبرنگار هستید و باید سوال کنید و ما هم استقبال میکنیم، گفت: «باید ببینید نتیجهی نهایی برای اینکه مشکلات جامعه حل شود چیست؛ این را نبینید که چند درخت جابهجا شده و چند تا ممکن است خشک شود، نقطهی نهایی را ببینید، شما در یک خانواده دارید تلاش میکنید تا مشکلات درون خانوادهای را حل کنید و تلاش میکنید حرفی برای آیندگان داشته باشید».
وی با بیان اینکه ببینید دلیل اینکه الزام ایجاد شده درختی جابهجا بشود چیست؟ خاطرنشان کرد: «وقتی این درختان را میخواستیم جابهجا کنیم با شهردار صحبت کردم که دستگاه جابهجایی درخت را در اختیار ما قرار دهند اما گفتند که از این دستگاه فقط دو تا در کشور هست و به هیچ عنوان به کرمان نمیآیند».
مدیر کل فرودگاههای استان کرمان اظهار کرد: «به همین دلیل دور درختان را از پنج متری با بیل مکانیکی باز کردند و درختان را با تریلی جابهجا کردیم و در این میان چند درخت خشک شده؛ آیا این واقعا عمدی بوده و برای این بوده که به فضای سبز خسارت وارد کند؟».
وی با اشاره به مشکلات حال حاضر فرودگاه، اظهار کرد: «ترمینال گنجایش ندارد و یا سرویس بهداشتی به اندازهی کافی نیست؛ باید ببینید چه اتفاقی افتاده، اگر فرودگاه ناچار شده ۶۰ درخت را جابهجا کند عمدی نبوده، آیا میتوانست جای دیگر ترمینال و فرودگاه بسازد؟».
قاسمزاده از خبرنگاران خواست تا مشکلات اصلی فرودگاهها را مدنظر قرار دهند. او گفت: «بعد از ۴۵ سال طرح بازسازی باند فرودگاه مطرح شد و قرار بر این بود که یک سال فرودگاه کرمان تعطیل و پروازها به فرودگاه رفسنجان منتقل شود تا بازسازی انجام شود ولی چون کار مردم سخت میشد با آن مخالفت کردیم».
در ادامه، وی دربارهی عدم اجرای ترمینال جدید در فرودگاه کرمان به دلیل مخالفت فرودگاههای کشور و صحبتهای نماینده کرمان در مجلس مبنی بر اینکه متوقف کردن ساخت ترمینال جدید فرودگاه کرمان خیانت به مردم استان کرمان بود، اظهار کرد: «قرارداد ساخت یک ترمینال به روش بی.ال.تی بین شرکت فرودگاههای کشور و شرکت هواپیمایی ماهان منعقد شده بود که قرار بود هواپیمایی ماهان ترمینالی را در کرمان بسازد و بعد به فرودگاه واگذار کند که به مرحلهی اجرا هم نرسید و در طراحی اولیه ماند و باطل شد و کرمان هم در انعقاد و ابطال قرارداد نقشی نداشته است».
وی افزود: «در خصوص گلایهی آقای پورابراهیمی منظورشان این بود که مدیر کل وقت فردوگاههای کشور میبایست کمک میکرد تا این ترمینال به اجرا دربیاید و باطل نشود».
زمان پروازهای کرمان مناسب است
در این جلسه، قاسمزاده دربارهی ساعت پروازهای فرودگاه کرمان نیز بیان کرد: «شرکتهای هواپیمایی بر مبنای زمانی که خودشان وقت دارند تقاضا میکنند و پرواز میگذارند. با این تفاوت که بر اساس آماری که وجود دارد چه در دنیا و چه در کشور، پروازهای کرمان جزو بهترین زمانهای پروازی هستند و خیلی از استانها به دنبال این هستند این شرایط را برای خود ایجاد کنند».
وی توضیح داد: «این امتیاز بزرگی برای افرادی که کار دارند مثل مسئولین، تجار و اساتید و بهترین زمان است که اول وقت به مقصد برسند کارشان را انجام بدهند و به مبداء برگردند. اینکه پنج و نیم صبح پرواز خروجی است و پرواز آخر شب برمیگردد بهترین زمان است و خیلی از استانها دنبال این هستند که این ساعت را داشته باشند».
مدیر کل فرودگاههای استان کرمان ادامه داد: «کسانی هم که کار گردشگری دارند و ضرورتی ندارند صبح زود بروند، میتوانند با پرواز ساعت ۱۰ بروند».
فرونشست زمین در فرودگاه نداریم
وی دربارهی امکان فرونشست فرودگاه کرمان نیز گفت: «سال گذشته یکی از اساتید دانشگاه اعلام کردند فرودگاههای تهران، کرمان، اصفهان و یزد به دلیل خشکسالی، کاهش آبهای زیرسطحی و ایجاد تخلخل در زمین در خطر فرونشست هستند».
قاسمزاده بیان کرد: «برای احداث باند جدید فرودگاه، کل طول باند جدید را با استفاده از یک دستگاه که کار اسکن را با لیزر انجام میدهد، رصد کردیم و خوشبختانه مشخص شد تا عمق ۵۰ متری هیچ فرونشست، شکست و تخلخلی در محدودهی فرودگاه کرمان وجود ندارد».
وی با بیان این که هیچ چاهی نیز در محدوهی فرودگاه کرمان وجود ندارد، افزود: «نزدیک ۲۴ چاه حفر شد آزمایشات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک انجام شد و مشخص شد مشکلی وجود ندارد و تا این لحظه هیچ گزارشی مبنی بر فرونشست زمین در فرودگاه اعلام نشده است».
باند جدید فرودگاه آبانماه به بهرهبرداری میرسد
مدیر کل فرودگاههای استان کرمان در خصوص باند جدید فرودگاه نیز توضیح داد: «طول باند، سه هزار و 860 و عرض آن ۶۰ متر است و هواپیماهای پهنپیکر قابلیت نشست و برخاست روی باند جدید فرودگاه را دارند».
وی با بیان اینکه بر اساس برنامهی زمانبندی قرار است کار این باند آبان ماه امسال نهایی شود، اضافه کرد: «مشکلاتی وجود دارد و احتمال دارد تامین و افزایش قیر بر روند کار تاثیر بگذارد و برنامهی زمانبندی را با تاخیر مواجه کند».
قاسمزاده هزینهی احداث این باند را حدود ۸۶ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: «همهی بودجه تاکنون تامین شده و پیمانکاران مطالبهای ندارند».
وی در خصوص برقراری پرواز استانبول - کرمان نیز توضیح داد: «در جلسهی استاندار با معاون وزیر با انجام این کار موافقت شد و نیاز به مقدماتی دارد. شرکت هواپیمایی مطالعات خودش را میخواهد که زمان میبرد و درصورتی که به مرحلهی نهایی برسد باید دفتر در اینجا ایجاد و شرایط فعالیت خود را فراهم کند، در دنیا عرف است وقتی پرواز خارجی به کشور دیگر بخواهد صورت بگیرد حتما یک مقدمات چهار تا پنج ماهه دارد زیرا به الزامات و توافقات بینالمللی نیاز دارد».
قاسمزاده بیان کرد: «سال گذشته جابهجایی ۸۵۰ هزار و ۴۳۸ نفر با شش هزار و ۷۲۳ پرواز و میزان پنج میلیون و ۸۳۶ هزار و ۴۹ کیلوگرم بار و محصولات پستی به صورت رفت و برگشت از فرودگاه کرمان انجام شده است».
وی با بیان اینکه استان کرمان از لحاظ تعداد مسافر و پرواز رتبهی نهم را در کشور دارد، افزود: «استان کرمان به دلیل پهناور بودن بیشترین دستگاه کمک راهداری، ناوبری و کمک پروازی را دارد و روزانه حدود ۵۰۰ پرواز از آسمان استان عبور میکند که بخش قابل توجهی خارجی است». / الف
نظر خود را بنویسید