گروه فرهنگوهنر - در مراسم جشن روز ملی سینما که روز جمعه 22 شهریورماه در محل آموزشگاه آزاد هنرهای نمایشی صحنه برگزار شد، حمید عسکری منتقد و فعال حوزه سینما و فیلمسازی گفت: حال سینمای کرمان اصلا خوب نیست. وی افزود: بهطورکلی سینما نیازمند جایگاه و تشخص است و نیاز به افرادی دارد که چنین جایگاهی دارند، اما متاسفانه شاهدیم به مرور این افراد حذف شدهاند.
بهگزارش خبرنگار پایگاه خبری فردای کرمان، این جلسه هجدهمین نشست سینمایی«گراند سینما»، بهمناسبت روز ملی سینما بود که با محوریت پیوند سینما و تئاتر، با حضور جلیل امیری نویسنده و کارگردان تئاتر، امین شجاعی فیلمساز، حمید عسکری منتقد و فیلمساز، عبدالرضا قراری کارگردان تئاتر و رییس خانه هنرمندان کرمان برگزار شد. بخشی از این مراسم، به تجلیل از بهرام بیضایی و نمایش فیلم «عمو سبیلو»، ساختهی او اختصاص یافت.
در بخشی از این مراسم عسکری در پاسخ به خبرنگار فردای کرمان که از وضعیت امروز سینمای کرمان سوال کرد گفت:«من اعتقادم بر این است که ما در ایران سینما نداریم. اگر بخواهیم از سینما به عنوان یک صنعت سرگرمیساز گران یاد کنیم، چنین صنعتی را ما در ایران نداریم. فیلم میسازیم اما سینما نداریم. علت اینکه سینمای ایران به این شدت به قهقرا رفت و همچنان هم دارد میرود این است که در سینمای ایران در 10 سال گذشته فیلمسازانی وارد شدهاند که هیچ پیشینهی تئاتری ندارند؛ درحالیکه بازیگر سینما باید از صافی تئاتر گذشته باشد. وی افزود: من با جوانگرایی موافقم اما جوانها باید از آقای بیضایی آموخته باشند. نگرانی جدی من درمورد سینمای ایران در این سالها این است که این سینما، خالی از میزانسن و دیالوگ است. این منتقد سینما با طرح این پرسش که چرا اصغر فرهادی استثنا است؟ خاطر نشان کرد: چون او یک پشتوانهی قوی تئاتری دارد. فیلمهای او دیالوگها و میزانسنهای خیلی پیچیده و جذاب دارند. اینها چیزهایی است که فرهادی را تضمین کرده و میکند. پیشنهاد من این است؛ کسانی که دارند به صورت جدی به سینما فکر میکنند به ساحت تئاتر توجه کنند».
حال سینمای کرمان خوب نیست
وی ادامهی صحبت خود را معطوف به سینمای کرمان پی گرفت و گفت: «اگر بخواهم درمورد سینمای کرمان صحبت کنم، باید بگویم به نظر من این یک بحث جنجالبرانگیز و دارای اشکال است. حال سینمای کرمان خوب نیست؛ به دلیل اینکه آقای دهقانی حالش خوب نیست. او یکی از شخصیتهای محترم و دوستداشتنی است که در جشنهای اخیر که جای اشکال دارند حضور ندارد. عسکری تصریح کرد: سینما به اولین چیزی که نیاز دارد پایگاه، جایگاه و نیاز روحی و تشخص است؛ ولی متوجه میشویم که هنرمندانی که به این اصل معتقدند به تدریج حذف شدند. اگر سینمای کرمان را به مفهوم تولید بخواهیم در نظر بگیریم، باید بگویم در حال طی یک روند کجدار و مریز است».
وی تأکید کرد:«سینمای ایران به شکل حرفهای و جدی در ایران دچار مشکل است و نظر شخصی من این است که در سینمای کرمان هم این روند حرفهای وجود ندارد. جمع فیلمسازی در کرمان وجود دارد (ماشاالله) ولی از جنبهی جدیاش خیر؛ وجود ندارد. تلوزیون تنها رسانهای است که میتواند به صورت جدی تولید فیلم کند، اما اصلا وجود خارجی ندارد و برای خود سیاستهایی دارد که مانع ورود افرادی میشود که میخواهند کار کنند. ما سراغ تلوزیون که نمیتوانیم برویم چون چیزی به نام تولید فیلم را قبول ندارد؛ پس دیگر کجا برویم؟! سینمای کرمان یک طنز تلخ است که وجود خارجی ندارد. جریان فیلمسازی در کرمان مطلقا تعطیل است که خلاصه شده در همین جشن سینما که هرسال بیاییم و دور هم جمع شویم. در حوزهی فیلم هم، گاهی ممکن است تلاشهایی صورت بگیرد، ولی فیلمی که شما را سرگرم کند، برایتان جذاب باشد، و بتوانید به عنوان یک تولید حرفهای روی آن حساب کنید و در جریان یک چرخه باشد، اصلا وجود ندارد».
وی ادامه داد: «البته بخش زیادی از این مساله هم به جامعهی فیلمسازی برمیگردد و بخش دیگر آن به مدیریت فرهنگی استان مربوط میشود».
عسکری در بخش دیگری از صحبتهایش با بیان اینکه شما در جامعهای مثل ایران نمیتوانید کار تیمی بکنید، و کار گروهی در کرمان به جوک میماند؛ خاطر نشان کرد: استیون اسپیلبرگ نزدیک 30 سال است با یک تیم کار میکند. تغییری که ما در فیلمهای او میبینیم فقط بازیگران او هستند؛ آن هم به فراخور داستان فیلم. حال این قاعده را به سینمای ایران و کرمان بیاورید». وی در ادامه افزود: برای تولید فیلم هم آنقدر با کارخانههایی مثل گلگهر و مس سرچشمه رایزنی کردیم، اما هیچ نتیجهای حاصل نشد، و حاضر نشدند کمک کنند. من هم به آنها حق میدهم؛ مشکل به جامعهی فیلمسازی برمیگردد. تولید، عرضه و تقاضا چندمنظوره است.
عسکری با اشاره به اینکه فیلمساز ما این مساله برایش حل نشده که سینما یک صنعت است گفت: دیوید لین میگوید وقتی طرح یک فیلم را میریزید باید دقیقا بدانید بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد. اگر در کرمان یک نفر مثل من فیلمنامه بیاورد یک گونی هم با خودش میآورد که من این فیلمنامه را آوردهام که پول ببرم. بعد اگر از من بپرسند خب، چه اتفاقی قرار است برای این فیلم رخ دهد و برگشت آن چگونه خواهد بود؟ بنده هنگ میکنم! و این یک آسیب است».
عسکری اما در ادامه با بیان اینکه کرمان ظرفیت گستردهای در حوزهی فیلمسازی دارد خاطرنشان کرد:«ما در کرمان قابلیت تولید فیلم 20، 30 میلیون دلاری داریم. پولی در این استان هست که شگفتانگیز است. آقای احمدرضا درویش از کرمان به عنوان قاره نام میبرد و این قاره را نه به مفهوم جغرافیا، بلکه به مفهوم سرمایهی عجیب یاد میکند؛ و برایش سوال است که چرا کرمان نتوانسته فیلم تولید کند؟!»
در ادامهی این نشست امین شجاعی دیگر منتقد و فیلمساز حاضر در میزگرد که مدیریت جلسه را نیز برعهده داشت در همین زمینه یادآور شد:«در بخش تکنیک سینما در کرمان، بچههای دههی هفتاد و هشتادی داریم که بسیار باسواد هستند و از نظر بخش جلوههای ویژه و حتی کارهای دیگر بسیار قوی و توانمند هستند؛ ولی متاسفانه هیچ بستری برای آنها وجود ندارد».
در بخش دیگری از مراسم جلیل امیری، کارگردان تئاتر بر لزوم اتحاد اهالی تئاتر و سینما تأکید کرد و گفت:«ما وقتی قدرت پیدا میکنیم که انسجام داشته باشیم. اگر سینما میخواهد قدرت پیدا کند باید کنار بچههای تئاتر باشد و اگر تئاتر میخواهد قدرت پیدا کند باید کنار بچههای سینما باشد تا بتوانیم از توانمندیهایمان استفاده کنیم. وی خاطرنشان کرد: برخیشان کاری از دستشان برنمیآید و بعضی هم تلاش میکنند کاری انجام دهند. اما به هرحال اگر این پیوند در بچههای تئاتر و سینما نباشد واقعا نمیتوانیم قدرت بگیریم. من فکر میکنم این کار شدنی است؛ چون هم استعداد و هم توان کافی در بچههای تئاتر و سینما وجود دارد که فقط باید به اتحاد و انسجام برسند تا بتوانند کاری انجام بدهند».
*بهگزارش خبرنگار فردای کرمان، در ادامهی این نشست، صحبتهای دیگری در بارهی سینمای بیضایی بیان شد که گزارش آن در پایگاه خبری فردای کرمان در دسترس است. /م
نظر خود را بنویسید