پروین میرزاحسینی ـ کارگروه میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان، 30 شهریورماه، با دستور کار بررسی طرح توسعهی گردشگری استان برگزار و پروپوزال طرح توسط شرکت مشاور رویان ارائه شد.
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، در ابتدای این نشست، امینی به نیابت از مشاور رویان با بیان اینکه شرکت رویان سال ۶۵ آغاز به کار کرده است، گفت: «این شرکت در حوزهی برنامهریزی فضایی پایهی یک، در حوزهی مدیریت طرح پایهی یک، مهندسی منابع پایهی یک، محیط زیست پایه های یک و دو، در کشاورزی و منابع طبیعی پایه های یک و دو، در شهرسازی پایهی سه و در مهندسی فضای سبز نیز پایهی سه را دارد».
وی افزود: «شرکت رویان از سال ۸۴ دپارتمان گردشگری را راهاندازی کرده و تاکنون 43 پروژهی استانی و منطقهای را انجام داده است».
امینی با اشاره به ضرورت تهیهی طرح، بیان کرد: «بعد از ۱۴ سال از تهیهی طرح گردشگری استانها امیدواریم این طرح در کرمان به نحو احسنت انجام شود زیرا تجربههای زیادی را استانهای دیگر داشتند».
وی با بیان اینکه هرگونه اقدام برای توسعه نیازمند برنامهریزی است، اضافه کرد: «در بسیاری استانها تاکنون دومین ویرایش طرح گردشگری را انجام دادند، اولین استانها سالهای 84 و 83 به دنبال مصوبهی برنامه ملی این کار را انجام دادند».
نماینده شرکت رویان با بیان اینکه ما بعد از دو دهه تجربه این کار را انجام میدهیم که این کار را هم آسان و هم سخت کرده است، گفت: «استانهایی که تجربهی این طرح را دارند حداقل به یک یکپارچگی فکری در یکسری از زمینهها رسیدند».
وی تاکید کرد: «اساسا بدون طرح جامع استان و یک دیدگاه مکتوب استانی، تعیین جایگاه درستی از نقش گردشگری در فرایند توسعهی استان و جایگاه آن در آمایش منطقهای سخت است به همین دلیل همسویی دستگاههای اجرایی در پروسهی تهیهی طرح گردشگری استان اتفاق میافتد».
امینی ادامه داد: «اگر این کار درست پیش برود یک بازاندیشی در توسعهی گردشگری و جایگاه آن بین کارشناسان اتفاق میافتد و مهمترین ابزار برای تنظیم رابطهی بین دستگاهی است».
وی بیان کرد: «این مساله در سطح استراتژیک میتواند هدایتگر جریان سرمایه گذاری و بخش خصوصی و رابطهی بخش خصوصی و صنفها با دولت باشد».
نماینده شرکت رویان افزود: «جدا از بحث بازاندیشی آنچه که به نظر میرسد ما فقط استان کرمان نیستیم ما منطقه جنوبشرق هستیم، اقتصاد و پهنهی فرهنگی کرمان شاید فراتر از تقسیمات سیاسی باشد و به همین دلیل آنچه که ما جایگاه منطقهای میدانیم و همکاری مشترک کرمان با استانهای همجوارش از طریق طرح توسعهی گردشگری در این جریان روشن میشود و در کنار آن، چیزی که ضرورت این کار را معلوم میکند این است که گردشگری بازیگران مختلفی دارد و آنچه طرح باید جواب دهد، آگاهی عمومی، تخصصی و دستگاهی از چنین کاری است».
وی اظهار کرد: «درمنطقهی جنوبشرق طبیعتا، راهبردی این کار با استان کرمان خواهد بود و عدم تعادلدهی منطقهای از طریق طرحهای توسعهای منطقهای میتواند نابرابریها را کمتر و انسجام ملی را بیشتر کند».
امینی با بیان اینکه این طرح باید میثاق مشترکی برای توسعهی استان باشد، اضافه کرد: «هیچ گروهی بیرون از استان نمیتواند برای آن درست فکر کند و باید حاصل یک فرایند مشارکتی باشد».
وی خاطرنشان کرد: «یکی از مهمترین ویژگیهای طرح باید تبحر حرفهای داشته باشد و آخرین دستاوردهای علمی روز را به همراه داشته باشد که این کار از طریق یک ساختار چند لایه قابل انجام است».
نماینده شرکت رویان با بیان این که باید برای این کار یک چشمانداز داشته باشیم، یادآور شد: «باید سند چشمانداز 10 سالهی استان را داشته باشیم و سیاستهای هر بخش را معین کنیم و برنامههای اجرایی در سطح استن را داشته باشیم».
وی یکی از ویژگیهای این طرح را نقشپذیری شهرستانها بیان کرد و گفت: «برای انجام کار یک تیم ۲۶ نفرهی دائم کارشناسی خواهیم داشت که ۱۲ نفر سرگروههای علمی پروژه خواهند بود و ۱۴ کارشناس حرفهای به صورت دائم کار خواهند کرد، دو مشاور علمی ایرانی و یک مشاور علمی خارجی خواهیم داشت».
امینی یادآور شد: «در سطح مشاورین و کارشناسان محلی نیز سه لایه مشورتگیری و همکاری را تعریف کردیم؛ در لایهی اول کارشناسان زبدهی استان هستند، در لایهی دوم آگاهان شهرستانی و لایهی سوم نمایندگان دستگاههای اجرایی که با پروژه از ابتدا همکاری خواهند کرد».
وی بیان کرد: «یک دفتر محلی با همکاری گروههای تخصصی استان در این پروژه نقش ایفا خواهند کرد و یک ابزار تعاملی مبتنی بر وبسایت را از ابتدای پروژه برای انعکاس، نظرخواهی و تعامل با ذینفعان عمومی راهاندازی خواهیم کرد».
نماینده شرکت رویان با بیان اینکه استانهای آذربایجان شرقی، فارس و خوزستان به عنوان استانهای ناظر انتخاب کردیم، افزود: «در صورت نیاز استانهای دیگر را هم اضافه میکنیم».
وی اضافه کرد: «از نظر ما کرمان تقریبا مانند استان خوزستان در کنارهی مرکزی کشور از یکسری موضوعات اصلی روند همیشه موجود گردشگری تا حدودی به دور است که با توسعهی شبکهی پروازی که اخیرا در دستور کار قرار گرفته ما امیدواریم این موضوع بهتر شود و کرمان جایگاه منطقهای جنوبشرق ایران را داشته باشد».
امینی با بیان اینکه ساختار اجرایی گردشگری استانها با هم متفاوت است، توضیح داد: «جایگاه بخش خصوصی، قدرت دستگاه اجرایی و تجربهی سرمایهگذاری و پروژهها در این زمینه تعیینکننده است».
وی ادامه داد: «ما پنج تجربه جهانی به عنوان سند در کار مدنظر قرار میدهیم که درصدهای ملی و منطقهای خواهند بود».
نماینده شرکت رویان با تاکید بر آموزش و توسعهی منابع انسانی، خاطرنشان کرد: «اگر کسی دانش گردشگری را بداند میتواند در این حوزه موفق باشد و به همین دلیل ما به دانش، تفکر و خلاقیت مردم و حوزهی سرمایهگذاری در توسعهی گردشگری وابسته هستیم».
وی با بیان اینکه این طرح پس از 12 ماه آماده خواهد شد، بیان کرد: «۲۲ جلد گزارش ارائه میشود، پایگاه دادههای اداره کل و تا اندازهای سامانهی GISراهاندازی میشود و کارگاههای آموزشی در استان خواهد داشت».
امینی دربارهی دلیل انتخاب استان آذربایجان و خوزستان به عنوان استانهای ناظر نیز توضیح داد: «آذربایجان شرقی تشابهات زیادی با کرمان ندارد اما وقتی از نگاه ساختار و الگوی گردشگری کشور نگاه میکنیم تبریز جایی است مثل کرمان تا حدودی دور با هشتهزار گردشگر که الان به 10 برابر رسیده، تبریز جایی بود در بیرون از لوپ خارجی گردشگری و الان به منطقهی گردشگری تبدیل شده است».
وی افزود: «در حوزهی بومگردی یزد و کاشان برای ما اهمیت دارد اما در حوزههای دیگر نه».
نماینده شرکت رویان با بیان اینکه بیشتر هدفمندی این استانها مدنظر بوده، گفت: «استانهای ناظر را بر این اساس که چهطور خود را در ساختار گردشگری جا دادهاند در نظر گرفتیم».
وی بیان کرد: «طرح گردشگری یک سند توسعهی استان است و سند توسعهی شبکهی کسبوکارهای استان نخواهد بود و راهنمای این که چطور هتل و رستوران راهاندازی شود نیست بلکه سند توسعهی استان کرمان در حوزهی گردشگری و صنایع وابسته و جایگاه و موقعیت آن در آمایش و توسعهی استان و رابطهی آن با مرکز است».
امینی ادامه داد: «مهمترین کاری که ما باید انجام بدهیم این است که سهم استان را به درستی از مرکز طلب کنیم».
وی با بیان اینکه تولید محتوای اینترنتی استان کرمان بسیار پایین است، یادآور شد: «در کرمان جایی مانند سیرچ وجود دارد اما در اینترنت مطلبی دربارهی آن نیست و کسی نمیداند کرمان جاهای زیاد خوبی دارد».
آغاز اولین هفتۀ گردشگری کشور از کرمان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان نیز با بیان اینکه قول داده بودیم طرح جامع گردشگری استان را تهیه کنیم، گفت: «پروپوزال طرح در این نشست ارائه میشود تا پس از جمعآوری نظر اعضا و بررسی طرح بتوانیم تا پایان سال 99 طرح جامع گردشگری استان را تدوین و آماده کنیم».
فریدون فعالی همچنین با اشاره به طرحهای ساماندهی پروژههای هدف، اظهار کرد: «ساماندهی خانه اوشیدری، باغ موزه هرندی، باغ شازده ماهان و بازار قلعهمحمود، ارگ تاریخی بم و موزه جیرفت در اولویت کار میراث استان قرار دارد».
وی بیان کرد: «اولین هفته گردشگری و اولین روز جهانی گردشگری امسال با حضور وزیر میراث فرهنگی از استان کرمان آغاز میشود».
همه پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری استان دیده شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان با بیان اینکه در طرح توسعه گردشگری باید همهی پتانسیلها و ظرفیتهای گردشگری استان دیده شود گفت: «بهتر است کمیته فنی به دبیری میراث فرهنگی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی، سازمان مدیریت، دفتر فنی استانداری، محیط زیست، راه و شهرسازی و اساتید دانشگاه طرح پیشنهادی مشاور مورد بررسی قرار گیرد».
سیدمصطفی آیتاللهیموسوی بیان کرد: «امیدواریم در آیندهی نزدیک با تصویب سند توسعهی گردشگری استان به جایگاه واقعی گردشگری کرمان که همه نگران آن هستیم دست یابیم».
وی افزود: «در مسیر رسیدن به نقطهی مدنظر، کمک همهی کسانی که در مجموعهی گردشگری دخیل هستند موثر است».
دستاورد تهیه طرح برای گردشگری چیست؟
سیدمهدی طبیبزاده، رئیس اتاق کرمان در این نشست با بیان اینکه نفس کار بسیار خوب است و باید پیش از این انجام میشد، گفت: «موضوعی که وجود دارد این است که این طرح مانند همهی پروژههای کشور درگیر حاشیههایی مانند ساختار و تهیهی گزارش است که خروجی آن 22 جلد گزارش خواهد بود و ما از این گزارشات کم نداریم، گزارش باید بسیار خلاصه باشد تا مشخص شود چه میخواهیم انجام دهیم و از کجا به کجا قرار است برسیم».
وی ادامه داد: «به نظر میرسد بیشتر وقت پروژه صرف هماهنگی ساختار و تهیهی گزارشها میشود که ممکن است مانند سایر پروژههای کشور بیشتر به حاشیه رانده شود و غیرقابل عمل باشد».
رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: «باید مشخص شود دستاورد تهیهی طرح برای گردشگری چیست؟ آیا با توجه به جاذبههای گردشگری طبیعی، فرهنگی و اقتصادی اولویتبندی خواهیم داشت؛ کدام بخش از جامعهی خارجی هدف ماست و کجا مارکتینگ انجام میدهیم، برند شهری ما چگونه خواهد بود و از لحاظ کمی و کیفی الان در چه وضعیتی هستیم و آیا از دل این، فرصتهای گردشگری شکل خواهد گرفت؟ و آیا این شرکت سایتی دارد که فرصتها را معرفی کند؟».
وی تاکید کرد: «باید مشخص شود خروجی این کار و زحمات، برای گردشگری استان چه خواهد بود». / الف
عکس: روابط عمومی استانداری کرمان
نظر خود را بنویسید