در نشست رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات در کرمان مطرح شد

کنش‌گران سیاسی در رسانه‌های اجتماعی شبکه‌ای عمل می‌کنند

گروه جامعه ـ نشست علمی رسانه‌های اجتماعی و مشارکت سیاسی در انتخابات صبح چهارشنبه ۱۷مهرماه، با حضور مسئولان و کارشناسان روابط عمومی دستگاه‌های اجرایی استان کرمان، اعضای ستاد انتخابات استان، اعضای شورای اطلاع‌رسانی استان و کمیته اطلاع‌رسانی ستاد انتخابات استان در استانداری کرمان برگزار شد.

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از روابط عمومی استانداری کرمان، در این نشست، دکتر حسین کرمانی، دانش‌آموخته دکتری علوم ارتباطات از دانشگاه تهران با بیان این‌که رسانه‌های اجتماعی در مشارکت سیاسی در انتخابات تاثیرگذار هستند، گفت: «کنشگران در این فضا کنشگران شبکه‌ای هستند». وی بحث خود را بر سیاست و جامعه در ایران متمرکز کرد و این سوال را طرح کرد: «کنش‌گری سیاسی در توئیتر فارسی چه ویژگی‌هایی دارد و چگونه توسط کاربران ایرانی اجرا می‌شود؟».
دکتر حسین کرمانی افزود: «منازعه قدرتی که بر اثر این کنشگری بین کاربران شکل می‌گیرد باید تحلیل شود».  وی گفت: «از بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم به یک سنتز نظری با ترکیب نظریه میدان، همگان‌های شبکه‌ای، کردارهای شبکه‌ای و روایت رسیده است».
وی اظهار کرد: «کنشگری کاربران ایرانی در توئیتر نشانگر یک میدان سیاست در توئیتر است که در آن کنشگران فردی نیستند بلکه کنشگران شبکه‌ای‌اند».
وی با بیان این‌که برای شناخت این کنشگران، از مفهوم همگان‌های شبکه‌ای استفاده کردم، افزود: «این همگان‌های شبکه‌ای با اجرای کردارهای شبکه‌ای خود به منازعه بر سر قدرت می‌پردازند».
دکتر کرمانی که به تازگی پژوهشی در حوزه توئیتر انجام داده است، ادامه داد: «قالب‌بندی شبکه‌ای در دو سطح موضوع و ارزش سیاسی و روایت‌گری شبکه‌ای به عنوان کردارهای شبکه‌ای کاربران تحلیل شد».
وی گفت: «همچنین ترکیبی از روش‌های تحلیل شبکه اجتماعی، تحلیل محتوای مردم‌نگارانه و تحلیل گفتمان انتقادی رسانه‌های اجتماعی به کار گرفته شد تا بیش از دو میلیون و نیم توئیت که در بازه زمانی یک ماهه انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ گردآوری شده بود تحلیل شوند».
دکتر کرمانی اظهار کرد: «منازعه‌ی قدرت در توئیتر فارسی بیش‌تر متوجه کشمکش‌ها، رقابت‌ها و مباحث دوران انتخابات است».
وی به چیستی میدان سیاست و منازعه قدرت در توئیتر پرداخت و گفت: «میدان سیاست در توئیتر فارسی بیش از آنکه محلی برای نزاع بر سر تعریف ارزش‌های جدید برای پی ریختن یک میدان دیگرگون یا به چالش کشیدن ارزش‌های پذیرفته شده و بنیادین میدان باشد، محلی برای استفاده از ارزش‌های موجود برای تفوق بر رقیب است».
وی این وضعیت را در دوره تبلیغات انتخابات، بازتاب دهنده‌ی جدال‌های سیاسی در جامعه و فضای سیاسی دانست و افزود: «توئیتر فارسی به جای این‌که محلی برای تعریف میدان جدید سیاست باشد، بازتاب میدان سیاست در ایران قرار دارد و تحت تاثیر آن شکل گرفته است». / الف