در پی یک تصمیم ترافیکی در بلوار امام حسن مجتبی (ع) رخ داد

اعتراض شدید رانندگان به ۸ سرعت‌گیر جدید! / عضو شورای شهر اختیارآباد: رانندگان نگران خسارات این تصمیم هستند

گروه جامعه ـ در زمانی کم‌تر از یک هفته، ۳۶۰ نفر راننده از ساکنان شهر اختیارآباد استشهادیه‌ای را امضا کرده‌اند. با ذکر نام و کد ملی. این امضاها همچنان ادامه دارد. اعتراض رانندگان به تصمیمی است که به‌تازگی از سوی استانداری، شهرداری و پلیس کرمان برای کاهش خطرات عبور و مرور در یک مسیر گرفته شده است. مسیری میان‌بر به موازات بلوار جمهوری که به‌نام بلوار امام حسن (ع) شناخته می‌شود و از طاهرآباد و بلوار روبه‌روی دانشگاه الزهرا عبور کرده و در ادامه، به پل راه‌آهن می‌رسد و رانندگان با عبور از زیر پل به بلوار هوانیروز می‌رسند. از اینجا به بعد، مسیر به چپ و راست منشعب می‌شود. در این مسیر، علاوه بر رانندگانی که مقصدشان اختیارآباد است، اهالی محدوده‌ی شمالی شهرک الغدیر، شهرک هوانیروز، شهرک شهرداری و اهالی روستاهایی از جمله کوه باداموییه، دهنوییه، شمس‌آباد، بوج، هنوج و … عبور می‌کنند و حتی برخی ساکنان شهر‌ک‌های غربی شهر، برای فرار از ترافیک بلوار جمهوری، این میان‌بر را ترجیح می‌دهند. حالا مدتی است که در طول این مسیر، تعدادی سرعت‌گیر  ایجاد و تابلوی سرعت مجاز ۴۰ کیلومتر هم در کنار آن نصب شده است. تصمیمی که رانندگان را به ستوه آورده و آن‌ها را نسبت به خسارتی که به خودروی آن‌ها زده می‌شود نگران کرده است. یکی از رانندگان در این‌باره می‌گوید: «ما هم موافقیم که این مسیر برای تردد ایمن‌تر شود اما با نصب سرعت‌گیر نه‌تنها ایمن نشده بلکه خطرات بیش‌تر هم شده است» . او اظهار می‌کند: «سرعت‌گیرها مهندسی شده و استاندارد نیست. ارتفاع زیادی دارد، تعدادشان هم زیاد است. در طول این مسیر باید مرتب سرعت را کم و زیاد کنیم. سرعت  را ۴۰ کیلومتر تعیین کرده‌اند ولی با این سرعت از روی این سرعت‌گیرها نمی‌شود عبور کرد». او ادامه می‌دهد: «وقتی با سرعت ۴۰ کیلومتر به سرعت‌گیر برسیم، ماشین پرش می‌کند پس باید سرعت را نزدیک به سرعت‌گیر بالا ببریم! ضمن این‌که این محدوده اصلا مسکونی نیست. سرعت ۴۰ کیلومتر برای محدوده‌های مسکونی است».

او با تاکید بر این‌که ایمن کردن این مسیر یکی از خواسته‌های جدی ماست، می‌افزاید: «تصمیمی که گرفته شده اما به نظر می‌رسد عجولانه و غیرمنطقی باشد. همین حجم آسفالتی که برای سرعت‌گیرها مصرف شده را به کنار این مسیر اضافه می‌کردند و عرض را افزایش داده و برای این مسیر، شانه درست می‌کردند». او می‌گوید: «به‌دلیل این‌که روشنایی کافی در مسیر وجود ندارد، کنترل و تنظیم سرعت در شب، به‌ویژه برای راننده‌ای که چندان به این مسیر آشنا نباشد ممکن است منجر به خطر شود». او با بیان این‌که چندین بار عبور در این مسیر، حتما به زیربندی خودرو آسیب خواهد زد، اضافه می‌کند: «برای این مسیر، نصب سرعت‌گیر تنها یک پیام دارد و آن این‌که از اینجا عبور نکنید!».

مشکلاتی که این سرعت‌گیرها ایجاد کرده‌اند برای رانندگان تاکسی مسیر آزادی ـ اختیارآباد دردسر بزرگ‌تری ایجاد کرده‌اند چرا که آن‌ها مجبورند در طول روز، بارها و بارها در این مسیر تردد کنند.

رانندگان برای اعتراض به این وضعیت در حال امضای استشهادیه هستند و خواستار حذف این سرعت‌گیرها شده‌اند. در بخشی از متن استشهادیه آمده است که نصب این سرعت‌گیرها باعث خسارت فراوانی به خودروها و تاکسی‌های بین‌شهری شده و خواستار آن شده‌اند که به‌جای آن، نسبت به تعریض مسیر اقدام شود.

در همین باره، محمدجواد بیگ‌زاده، عضو شورای شهر اختیارآباد به «فردای‌کرمان» می‌گوید که در حال پیگیری برای اصلاح این مسیر هستند.

او خود نیز در جلسه‌ی تصمیم‌گیری برای ایجاد سرعت‌گیر در این مسیر حضور داشته. جلسه‌ای که به گفته‌ی بیگ‌زاده، حدود دو هفته پیش، با حضور معاون عمرانی استاندار، پلیس، شهردار کرمان و جمع دیگری از کارشناسان و مسئولان در حاشیه‌ی بلوار امام حسن (ع) و مقابل تالار پارسیان به‌صورت سرپایی برگزار شده است. بیگ‌زاده می‌گوید: «در آن جلسه پیشنهاداتی مطرح و قرار بر این شد که در وسط این بلوار، رفیوژ ایجاد کنند و روشنایی آن هم تامین شود. همه هم موافق این پیشنهاد بودند جز شهردار کرمان که هزینه‌ی آن را در شرایط فعلی بالا می‌دانست». بیگ‌زاده اظهار می‌کند: «تصمیم نهایی بر این شد که سرعت‌گیر ایجاد کنند که ما با این اقدام مخالف بودیم ولی این اتفاق افتاد».

او با بیان این‌که پس از  آن، هشت سرعت‌گیر ایجاد شد و در هر بار رفت‌وآمد در طول این مسیر، رانندگان ۱۶ بار باید از این سرعت‌گیرها عبور کنند، می‌افزاید: «این وضعیت اعتراض زیادی از سوی رانندگان و حتی اهالی اختیارآباد را به‌دنبال داشته است».

بیگ‌زاده ادامه می‌دهد: «برای این‌که مشکل حل شود پیگیری‌هایی را انجام دادم اما به من گفته شد که این تصمیم شورای ترافیک است ولی از شورای ترافیک که پیگیری کردم گفتند در ۴،۵ ماه اخیر مصوبه‌ی سرعت‌گیر در این شورا نداریم». وی اضافه می‌کند: «از طریق فرمانداری هم موضوع را پیگیری کردم که به ما گفته شد مشکل را در قالب نامه اعلام کنیم. از طریق راهداری هم پیگیری‌هایی که انجام دادم که یکی از معاونان راهداری گفت که ایجاد سرعت‌گیر در دنیا ممنوع شده مگر در شرایط خاص، که نمی‌دانم در این بلوار چه‌طور شرایط خاص را لحاظ و سرعت‌گیر اجرا کرده‌اند».

وی اظهار می‌کند: «در نهایت، از سوی شورای شهر اختیارآباد و با کمک رانندگان تاکسی یک متن استشهادیه تهیه کردیم که تاکنون ۳۶۰ نفر آن را امضا کرده‌اند. این استشهادیه را ظهر پنجشنبه به دکتر پورابراهیمی، نماینده کرمان و راور در مجلس ارائه کردیم تا برای رفع مشکل، پیگیری کنند».

برپایه‌ی این گزارش، مشکل رانندگانی که از این مسیر عبور می‌کنند و مقصدشان اختیارآباد و روستاهایی از جمله کوه باداموییه، دهنوییه، هنوج، شمس‌آباد، چشمه‌گز، استخروییه، بوج و … است اما به همین‌جا هم ختم نمی‌شود چرا که علاوه بر سرعت‌گیرهای تازه‌وارد، تعداد زیادی سرعت‌گیر در مسیر بلواری که به شهر اختیارآباد می‌رسد هم نصب شده که به گفته‌ی رانندگان نه محل مناسبی دارند و نه به‌صورت مهندسی اجرا شده‌اند. سرعت‌گیرهایی که در پی وقوع چندین فقره تصادف و مرگ سرنشینان خودروها روی سطح بلوار سبز شدند!

با لحاظ این دو دسته سرعت‌گیر در مسیرهای قبل و بعد از پل راه‌آهن، تعداد دفعات عبور از سرعت‌گیر در مسیر رفت‌وبرگشت به میدان کوثر به ۲۶ مرتبه می‌رسد!

عضو شورای شهر اختیارآباد در این‌باره می‌گوید: «مشکل رانندگانی که مقصدشان اختیارآباد و روستاهایی مثل کوه‌باداموییه، دهنوییه، هنوج، شمس‌آباد، چشمه‌گز، استخروییه، بوج و … از این هم بزرگ‌تر است چرا که بعد از پل راه‌آهن و در بلواری که به اختیارآباد یا دوراهی سمت کوه‌باداموییه می‌رسد هم ۱۰ سرعت‌گیر دیگر در مسیر رفت‌وبرگشت، از چندی پیش نصب شده است!». او می‌گوید: «یعنی در مسیر رفت‌وبرگشت از اختیارآباد تا پل کوثر، راننده باید ۲۶ بار از سرعت‌گیر عبور کند».

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر اختیارآباد در این‌باره توضیح می‌دهد: «بلواری که به اختیارآباد می‌رسد تا جایی که محدوده‌ی این شهر و تحت مدیریت شهرداری است مشکلی ندارد. از پمپ بنزین به بعد اما تصادف‌های منجر به مرگ زیادی در آن رخ می‌داد و درخواست‌های زیادی از سوی اهالی شهر مطرح بود که برای این مسیر فکری بشود». وی می‌افزاید: «این بلوار باید تعریض شود و در پیگیری‌ای که داشتیم و در جلسه‌ای با حضور دکتر پورابراهیمی، از سوی آقای سیدعلیخانی، مدیرکل راهداری استان اعلام شد که حاضرند تعریض این مسیر را انجام دهند و شهرداری اختیارآباد هم اعلام آمادگی کرد که حاضر است در این زمینه کمک کند ولی این تصمیم هنوز اجرا نشده بود که چند ماه پیش تصادف شدیدی در این مسیر رخ داد و پنج نفر در آن کشته شدند. بعد از این تصادف، ۱۰ سرعت‌گیر در مسیر رفت‌وبرگشت اجرا کردند». وی با بیان این‌که در چندماه گذشته، وجود این ۱۰ سرعت‌گیر مدام از سوی رانندگان مورد انتقاد بوده است، می‌افزاید: «حالا سرعت‌گیرهای جدید در بلوار امام حسن (ع) تردد را بیش از پیش سخت کرده است».

وی با بیان این‌که رفت‌وآمد در این مسیر مختل شده است و همه نگران خسارت به خودروهایشان هستند، می‌گوید: «هم رانندگان تاکسی و هم دیگر رانندگان نسبت به این وضعیت بسیار معترضند، حتی برخی از اهالی می‌گویند که رانندگان آژانس هم با نصب این سرعت‌گیرها دیگر تمایلی برای جابه‌جایی مسافران این محدوده ندارند و حتی برخی، کرایه‌ی بیش‌تری هم از مسافران می‌گیرند، ضمن این‌که به‌دلیل کمبود فضای آموزشی در شهر اختیارآباد، اکثر دانش‌آموزان به مدارس شهر کرمان می‌روند و در این مدت، رانندگان سرویس‌های دانش‌آموزی هم بسیار نسبت به این وضعیت اعتراض داشته‌اند».

عضو شورای شهر اختیارآباد با تاکید بر ساماندهی این مسیر خواستار رسیدگی مسئولان به این مشکل شد.

در این شرایط به نظر می‌رسد شهرداری و دیگر ارگان‌های مسئول باید تصمیم اجرا شده را یک‌بار دیگر مورد بررسی قرار دهند تا ضمن ایمن‌سازی مسیر، اسباب مزاحمت و خسارت برای رانندگان هم فراهم نشود. / الف