گروه اقتصاد ـ در میانهی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در حالیکه عمدهی واردات و صادرات کشور ما از طریق پنج بندر جنوبی یعنی بنادر خرمشهر، امام، آبادان، بوشهر و بندرعباس انجام میگرفت، اختلالی در این بخش بهوجود آمد؛ خرمشهر و آبادان که درگیر جنگ بودند، امکان بهرهگیری از بنادر آن فراهم نبود. بندر امام نیز بهحالت نیمهتعطیل درآمده و عمدهی نیازهای کشور از طریق بندرعباس و بوشهر تامین میشد؛ چه کالاهای اساسی و چه ملزومات جنگ. توان این بنادر فعال اما پاسخگوی نیاز کشور نبود و دهها کشتی بزرگ باری روی دریا در نوبت تخلیه مانده بودند. طولانی شدن زمان نوبتدهی به کشتیها برای تخلیهی بار، نگرانیهایی را در کشور ایجاد کرد که نکند کالاهای اساسی و نیازهای جبهه تامین نشود. ضمن اینکه امکان فاسد شدن بار کشتیها نیز وجود داشت. در چنین وضعیتی بود که در تاریخ 26 آذرماه سال 62 امام خمینی (ره) در یک سخنرانی، از کلیهی کامیونداران خواست تا هرچه سریعتر به تخلیهی کشتیها کمک کنند. ناوگان حمل بار کشور در پی این فرمان، راهی بنادر شد و در مدت زمان کوتاهی، کشتیهای معطل را تخلیه کرد و کشور را از بحرانی بزرگ نجات داد. 14 سال بعد بود که این روز مهم در تقویم ملی ایران، بهنام حملونقل نامگذاری شد. همچنین، با آغاز فصل سرما، هر ساله، طرح راهداری زمستانی کشور از اول دیماه در همهی استانها آغاز میشود. با توجه به اهمیت این طرح، 26 آذرماه تا اول دیماه هر سال را بهعنوان هفتهی راهداری، حملونقل و رانندگان گرامی میدارند.
به همین مناسبت بود که سیدعلی حاجسیدعلیخانی، مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان در یک نشست خبری حاضر شد و با یادآوری این رویداد، دربارهی وضعیت استان در این دو بخش گزارش داد.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، به گفتهی او، 13 هزار و 800 کامیون در استان کرمان مشغول به حمل بار هستند و 270 شرکت و شعبهی حملونقل بار در استان داریم. همچنین، حدود 18 هزار راننده نیز در بخش حملونقل بار مشغول هستند.
حاجسیدعلیخانی با اعلام این آمار و با بیان اینکه در بین رانندگان استان افرادی با مدرک تحصیلی دکترا، فوقلیسانس و لیسانس هم داریم، گفت: «در سال گذشته با انتقال 29 میلیون تن بار از مبدا استان کرمان توانستیم رتبهی پنجم کشور را کسب کنیم و در حالیکه متوسط رشد بار در کشور 2.5 درصد است، با حمل 31.8 تن بار از مبدا استان کرمان، رشد 11.5 درصدی را در این حوزه در استان شاهد بودیم و رتبهی استان نیز به سوم کشوری ارتقا یافت».
وی در پاسخ به «فردایکرمان» دربارهی دلیل این رشد توضیح داد: «عمدهی بار استان مواد معدنی، سیمان و سوخت است و در صادرات مواد معدنی، 56 درصد بار از سیرجان حمل میشود که در این بخش افزایش داشتهایم».
مسافر بدون بلیت و بلیت زیر قیمت ممنوع
در استان کرمان هفت پایانهی مسافربری فعالند که مالکیت پنج پایانه در اختیار شهرداری و دو پایانه در دست بخش خصوصی است. همچنین، 85 شرکت، موسسه و شعبه در زمینهی جابهجایی مسافر در استان فعالیت میکنند. حاجسیدعلیخانی با اعلام این آمار، دربارهی وضعیت جابهجایی مسافر در جادههای استان گفت: «680 دستگاه اتوبوس با عمر متوسط 12 سال و 749 دستگاه مینیبوس با عمر متوسط 17 سال در استان داریم. همچنین، دو هزار و 98 خودروی سواری کرایهای با عمر متوسط 11 سال در استان فعالیت میکند که از این نظر، بعد از مازندران در رتبهی دوم کشوری قرار داریم».
وی با بیان اینکه پنج هزار و 300 راننده در بخش حملونقل مسافر در استان مشغولند، افزود: «سال گذشته 5.6 میلیون مسافر از مبدا استان کرمان به مقاصد داخل و خارج استان جابهجا شدهاند که از نظر تعداد مسافر، رتبهی ششم کشوری را دارا هستیم».
وی افزود: «اگرچه استفاده از ناوگان عمومی حملونقل مسافر در سالهای گذشته رو به کاهش بوده است که عمدهی دلیل آن هم گسترش راهها و افزایش خودروهای شخصی است اما در هشت ماههی ابتدای امسال در استان کرمان نسبت به مدت مشابه سال قبل با جابهجایی 3.9 میلیون نفر مسافر با رشد 24 درصدی در این زمینه روبهرو شدیم».
وی اضافه کرد: «البته تعداد سفرهای ما که 361 هزار مورد بوده نسبت به سال گذشته پنج درصد کاهش داشته است».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان در پاسخ به «فردایکرمان» دربارهی دلیل این رشد به قانونمند شدن سفرها اشاره کرد و توضیح داد: «یکی از مشکلات پایانهی مسافری کرمان حضور جارچیها و دلالان و واسطهها در بخش جابهجایی مسافر بود که افراد را بدون بلیت و با نرخی پایینتر از تعرفه رایج و در مکانی بیرون از پایانه سوار اتوبوس میکردند. برخی از این دلالها گاهی 9 تا 10 میلیون تومان درآمد ماهانه داشتند و این کار آنها اما حق شرکتهایی را تضییع میکرد که درآمدشان به سه میلیون تومان هم نمیرسید! به همین دلیل طرح ساماندهی پایانهی مسافری کرمان را بهشکل پایلوت در کشور اجرا کردیم. براساس این طرح، فروش بلیت تکنرخی و صرفا از طریق نت، وبکیوسک و یا کارت بانکی و بهصورت متمرکز انجام میشود». وی افزود: یعنی در پایانهی کرمان دیگر با پول نقد به شما بلیت فروخته نمیشود». به گفتهی سیدعلیخانی، کل مبلغ فروش بلیت در این طرح، به یک حساب متمرکز واریز و بعد از کاهش کسورات قانونی، سهم شرکتها و رانندگان و مالکان به حساب آنها واریز خواهد شد.
وی گفت: «همچنین با اجرای این طرح، صورت وضعیت و اطلاعات مسافران را به بازرسانی که در خروجیهای شهر و در پاسگاههای ماهان و باغین و چترود مستقر هستند ارسال میکنیم و از این طریق، مسافران مازاد یا مسافران بدونبلیت و بهاصطلاح غیرمجاز شناسایی میشوند». وی اظهار کرد: «یکی دیگر از مزایای این طرح، این است که عوارض شهرداری هم از طریق این سیستم توسط شرکتها پرداخت میشود».
محاسبۀ نرخ کرایۀ بار براساس مسافت
حاجسیدعلیخانی در بخش دیگری از سخنان خود در این نشست خبری، به برنامههایی اشاره کرد که در راستای حمایت از رانندگان انجام دادهاند و در اینباره توضیح داد: «در گذشته همواره یکی از خواستههای مهم رانندگان این بود که نرخ کرایهی حمل بار، براساس تن ـ کیلومتر یعنی میزان بار و مسافت محاسبه شود. در راستای تحقق این خواسته، از اواخر سال 97 و اوایل امسال، سازمان راهداری کشور با بررسی کارشناسی و با کمک دانشگاهیان و متخصصان توانست روش پرداخت کرایه براساس تن ـ کیلومتر را طراحی و اجرا کند». وی با بیان اینکه این طرح عدالت نسبی در پرداخت کرایهها ایجاد میکند، افزود: «آخرین مرحلهی بهروز رسانی نرخ تن ـ کیلومتر در شهریورماه امسال در استان اتفاق افتاده است».
بیمۀ تکمیلی رایگان رانندگان و خانوادهها
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان همچنین از حمایت بیمه تکمیلی از رانندگان خبر داد و گفت: «یکی از خواستههای رانندگان بیمه تکمیلی بود که با پیگیری انجام شده، از ابتدای مرداد سال 97 همهی رانندگان و همسران آنها بدون پرداخت وجه و رایگان بیمه تکمیلی شدند. 13 هزار نفر از رانندگان بخش کالای استان نیز در مرحلهی اول ثبتنام کردند. هزینهی این بیمه نیز از طریق نیم درصد سهم کمیسیون شرکتها پرداخت میشود».
وی افزود: «از اول مرداد امسال تا پایان مهرماه نیز مجدد تعدادی دیگر از رانندگان برای بیمه تکمیلی ثبتنام کردند. درخواست جدیدی هم از رانندگان داشتیم تا فرزندانشان هم تحت پوشش این بیمه قرار بگیرند که در نهایت، مقرر شد دو نفر از فرزندان مجرد رانندگان نیز تحت پوشش این بیمه قرار گیرند».
ماجرای لاستیک و وضع انبارهای استان
یکی دیگر از اقداماتی که به گفتهی سیدعلیخانی برای حمایت از کسبوکار رانندگان انجام شده، ساماندهی عرضه و قیمت لاستیک بوده است. وی در اینباره گفت: «لاستیک از کالای پرمصرف بخش حملونقل است که با افزایش قیمت دلار، قیمت آن چند برابر افزایش یافت که اعتراض حمعی هم ایجاد کرد. دولت برای کمک به بخش حملونقل، ارز 4200 تومانی برای لاستیک تخصیص داد و حجم مناسبی از لاستیک طی سال گذشته و امسال وارد کشور شد». وی با یادآوری این نکته که تولید لاستیک داخل کشور تنها 20 درصد از نیازها را پوشش میدهد و 80 درصد لاستیک وارداتی است، افزود: «این لاستیک باید توزیع عادلانه میشد تا وارد بازار سیاه نشود. به این منظور، از سوی سازمان راهداری، سامانهای طراحی شد که کار توزیع را انجام میدهد و هر کامیون، براساس طول مسیری که طی میکند لاستیک دریافت میکند».
وی افزود: «تاکنون 84 هزار حلقه لاستیک توزیع شده که هم قیمتها را متعادل کرده و هم رضایت رانندگان را درپی داشته است». وی با بیان اینکه اکنون 9 هزار حلقه لاستیک در انبارهای استان داریم، گفت: «هیچ کمبود لاستیکی نداریم».
سیستم آزمایشی اعلام بار مجازی
میزان کالایی که در استان کرمان تولید میشود و میزان باری که از مبدا استان باید حمل شود متناسب با میزان ناوگان موجود نیست. در نتیجه، تمام ناوگان استان بهصورت مستمر فعال نیست و این اختلاف عرضه و تقاضا باعث میشود که احتمال بیعدالتی در توزیع بار دور از ذهن نباشد. مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان با ارائهی این توضیحات گفت: «یکی از شیوههای توزیع بار وجود سالن فیزیکی اعلام بار است یعنی تمام رانندگان در یک سالن جمع شوند و از طریق مانیتور، با سفارشها آشنا شده و نسبت به حمل آن اقدام کنند. این روش اما قدیمی و ناکارآمد است». وی افزود: «با توجه به پیشرفت سیستم اطلاعرسانی، در استان تصمیم گرفتیم که سیستم اعلام بار مجازی با موبایل را راهاندازی کنیم». وی ادامه داد: «این سیستم پیچیدگیهای خاص خود را دارد و با کمک شرکتهای بومی طراحی شده و بهصورت آزمایشی توسط چند شرکت در حال استفاده است. بعد از گذران دورهی آزمایشی و رفع ایرادات احتمالی، این سیستم که فعلا در پایانهی بار شهر کرمان در حال استفاده است در دیگر شهرستانها و کل کشور توسعه مییابد».
رسیدگی به شکایات رانندگان
حاجسیدعلیخانی در این نشست خبری، به شکایت و اعتراض رانندگان نسبت به حق کمیسیونهای شرکتها اشاره کرد و از اقدامی گفت که برای رفع این مشکل انجام دادهاند.
وی توضیح داد: «رانندگان گاهی اعتراض داشتند که برخی شرکتها کمیسیون اضافه دریافت میکنند. برای حل این مشکل، ما کمیسیون ویژهای تشکیل دادیم و بازرسان ما بهصورت سرزده به پایانه بار مراجعه و بهطور مستقیم به تخلفات رسیدگی میکنند. از ابتدای سال جاری تاکنون 28 جلسهی کمیسیون ماده 11 و 12 برای تخلفات رانندگان و شرکتها برگزار شده و 508 پروندهی تخلف در این زمینه رسیدگی شده است». وی با بیان اینکه اعلام کرد چنانچه رانندگان شکایتی داشته باشند میتوانند با سامانهی شهراه و شمارهی 141 تماس بگیرند. او اضافه کرد: «از ابتدای امسال به 720 مورد شکایت رانندگان از طریق این سامانه نیز رسیدگی شده است».
فعلا افزایش کرایه نداریم
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان همچنین، در پاسخ به خبرنگاران دربارهی افزایش نرخ کرایهها پس از افزایش قیمت بنزین توضیح داد. او گفت: «کرایهی حملونقل عمومی جادهای در بخش بار و مسافر از سیستم قیمتگذاری مستثناست و قیمتها توافقی تعیین میشود». او افزود: «بهدلیل سیاستهای دولت تاکنون بهشکل رسمی افزایش کرایه نداشتیم و همان قیمت قبل برقرار است و اگر قرار به افزایش باشد کشور دربارهی آن تصمیم میگیرد».
حاجسیدعلیخانی افزود: «مسافرانی که از شرکتهای ما بلیت تهیه میکنند هیچگونه افزایشی را نمیبینند اما کسانی که به صورت عبوری سوار میشوند، ممکن است کرایهی بیشتری را بپردازند». وی در عینحال یادآور شد: «واقعیت قضیه این است بنزین بر افزایش هزینهها تاثیر میگذارد».
وی همچنین در این نشست دربارهی اقدامات حوزهی راهداری و ایمنی راهها توضیحاتی داد که در خبری جداگانه در «فردایکرمان» منتشر خواهد شد. / الف
نظر خود را بنویسید