گروه جامعه - رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی گفت: «اگر به سفر و یا گردشگری سهمیهی ویژهی بنزین اختصاص داده نشود، این صنعت فلج میشود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، علی صدرنیا با بیان اینکه طرح سهمیهبندی بنزین هیچ نگاهی به بخشهای خدماتی و حمل و نقل گردشگری نداشته است، بیان کرد: «ما با گروهی از راهنمایان گردشگری روبهرو هستیم که با وسیلهی نقلیهی شخصی خود به گردشگران خدمات میدهند، از طرفی رانندههای ون و خودروهای سواری هم هستند که ناچارند سه برابر هزینهی سابق برای بنزین بپردازند، درحالیکه دستمزدشان نسبت به قبل تفاوتی نکرده و باید هزینهی اضافی سوخت را از جیب بپردازند».
وی ادامه داد: «این مشکل در دو نشست مجزا با آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی - مطرح شد که نظر ایشان هم بر حل آن بود اما در عین حال تاکید کردند باید ساز و کاری طراحی شود که در صورت تخصیص سهمیهی ویژهی بنزین به گردشگری، هیچ شائبهای ایجاد نشود».
صدرنیا اضافه کرد: «پیشنهادی هم مطرح شد که شرکتهای حمل و نقل گردشگری با مجوز این وزارتخانه راهاندازی شود تا در صورت توافق، سهمیهی ویژهی بنزین به این شرکتها و اتومبیلهای در اختیار آنها که پلاک گردشگری دریافت خواهند کرد، اختصاص یابد».
وی افزود: «بررسی اولیهی ما نشان میدهد در حال حاضر فقط یک شرکت حمل و نقل گردشگری وجود دارد که از این وزارتخانه مجوز گرفته، بنابراین اگر چنین پیشنهادی اجرایی شود سایر خودروها که در حال سرویسدهی به گردشگران هستند از این طرح جا میمانند و مشکل «راهنماـ راننده»ها نیز حل نمیشود، درحالیکه آنها بیشتر از گروههای معمولی در جاده هستند و سفرهایشان گاهی تا ۳۰ روز طول میکشد».
وی یادآور شد: «نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر این است که پیگیری سهمیهی ویژهی بنزین گردشگری بدون داشتن ساز و کار و ایده قابل اجرا، فقط ایجاد شبهه میکند».
رییس جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی بیان کرد: «شاید موضوع بنزین همین حالا حاد نباشد، ولی به محض اینکه وارد فصل سفر در ایران شویم، قطعا این معضل بیشتر به چشم میآید. باید سریعتر برای آن فکری شود. اگر این سهمیهی ویژه اختصاص نیابد بخشی از بدنهی گردشگری فلج میشود».
صدرنیا در این راستا پیشنهادی را مطرح کرد هرچند آن را «موقتی» دانست اما گفت: «شاید بتوان تا مقطعی که طرح جدیتری اجرا میشود، از طریق آژانسهای گردشگری معتبر «راهنما ـ راننده»ها و یا رانندههای خودروهای در اختیار گردشگری را به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و نفت معرفی کرد تا سهمیهی ویژهای به آنها تخصیص داده شود. البته که برای مساله بنزین نمیتوان راهکار سادهای داشت اما تا زمانی که آن شرکتهای حمل و نقل مورد نظر وزاتخانه راهاندازی شود شاید بتوان سهمیهای را مقطعی و برای تعداد خاصی از راهنماها و رانندهها شناخته شده، اختصاص داد».
رییس هیات مدیره جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی سپس به تاثیر سهمیهبندی بنزین در افزایش هزینه تورهای ایران اشاره کرد و افزود: «پس از اجرای طرح سهمیهبندی بنزین و اصلاح قیمت، درخواستهایی در ارتباط با افزایش دستمزد راهنمایان و راهنما ـ رانندهها به این جامعه رسید اما هزینههای دیگر آنقدر بالا رفته که اگر دستمزد راهنماها و رانندهها به آن اضافه شود، فقط باعث میشود سفر ایران گرانتر و آژانسهای کوچک و ضعیفتر ورشکسته شوند».
وی اضافه کرد: «با آنکه هزینهی غذا بالا رفته اما مبنای محاسبه در برخی از تورها هنوز نرخ سال گذشته است. از طرفی بهار گذشته که با سفر اربعین همزمان شد با کمبود اتوبوس مواجه شدیم در نتیجه بسیاری از رانندههای اتوبوس و شرکتهای حمل و نقل کرایهها را افزایش دادند. از آبانماه هم که دقیقا فصل سفر در ایران بود، نرخ ورودی موزهها افزایش پیدا کرد. این در حالی است که بیشتر تورها از یکی دو سال قبل فروخته شدهاند و این گرانیهای لحظهای در قیمت آنها محاسبه و حتی پیشبینی نشده است. در هیچ کجا قیمتها اینقدر لحظهای و بدون اصول تغییر نمیکند و این برای طرفهای خارجی قابل درک نیست».
صدرنیا تاکید کرد: «باید صنعت گردشگری را حمایت کرد تا درآمدزا شود، مخصوصا حالا که تعداد گردشگران سودده و درآمدساز آن کاهش یافته و هزینهها از این طریق تامین نمیشود». /پ
16170
رییس جامعه راهنمایان گردشگری:
نظر خود را بنویسید