گروه جامعه ـ به شما هم از این پیامکها رسیده که میگویند: «تحصیل در رشتهی پزشکی به صورت قطعی و تضمینی»؟. به خیلیها از این پیامکها رسیده. حتی وزیر بهداشت! حالا وزیر واکنش هم داده و گفته که اینکه یک دلال و کلاش شماره تلفن بدهد و تحصیل پزشکی را قطعی و تضمینی اعلام کند، نشان میدهد یک مشکلی وجود دارد و متاسفانه اتفاقی رخ داده که این افراد آنقدر جسور شدهاند که به همه و حتی وزیر اعلام میکنند که تحصیل پزشکی به صورت قطعی است!
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرانآنلاین، سعید نمکی در «اجلاس معاون آموزشی دانشکدهها و دانشگاههای علوم پزشکی کشور» در محل دانشگاه علوم پزشکی تهران در اینباره اظهار کرد: «حوزه آموزش پزشکی، یکی از مهمترین حوزههای سرمایهگذاری ملی است و معتقدم هر تحولی، بدون تحول آموزش امکانپذیر نیست و دانشگاهها باید طرح «تحول و نوآوری آموزش علوم پزشکی» را جدی بگیرند».
وزیر بهداشت با انتقاد از تبلیغاتی که تحصیل پزشکی را قطعی اعلام میکنند، گفت: «باید دست شیادان و دلالان از حوزهی آموزش پزشکی کوتاه شود».
وی افزود: «اگر کشوری، دانشگاهها و آموزش و پرورش توسعهیافته نداشته باشد، انسان توسعهیافته نیز نخواهد داشت و معتقدم آموزش واقعی باید به تحول شخصیت افراد منجر شود و تحول آموزش علوم پزشکی باید زودتر از طرح تحول سلامت اتفاق میافتاد».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر عدالت آموزشی گفت: «هیچ مملکتی بدون عدالتگستری، پایدار نخواهد ماند. هیچکس نباید به دلیل فقر از آموزش محروم شود و استعدادها نباید به دلیل تنگدستی از تحصیل باز بمانند».
وی با اشاره به پیامکهای تبلیغاتی که به شخص وزیر بهداشت داده و در آن نوشته شده «تحصیل در پزشکی به صورت قطعی و تضمینی» اظهار کرد: «اینکه یک دلال و کلاش شماره تلفن بدهد و تحصیل پزشکی را قطعی و تضمینی اعلام کند، نشان میدهد یک مشکلی وجود دارد و ما باید در برابر این موج بیعدالتی بایستیم. متاسفانه اتفاقی رخ داده که این افراد آنقدر جسور شدهاند که به همه و حتی وزیر اعلام میکنند که «تحصیل پزشکی به صورت قطعی است».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: «من مطمئن هستم همکاران ما در دانشگاههای علوم پزشکی به این امواج مسموم، تن نمیدهند اما به هر حال باید توجه کنیم که حتما مسیرهایی برای این ورود ایجاد شده و باید در برابر آن بایستیم».
نمکی با تأکید بر مهارتآموزی در حوزه علوم پزشکی گفت: «تربیت افراد ماهر متناسب با بخش ارائه خدمات از نیازهای جامعه است. داشتن گروههای بیشتر تحصیلات تکمیلی به چشموهمچشمی دانشگاهها بدل شده اما باید بتوانیم نیروی انسانی متناسب با نیاز تربیت کنیم نه آنکه نیروی انسانی با منابع دولتی و بیهوده تربیت شوند».
وی با انتقاد از تخصصگرایی بیاندازه در حوزه علوم پزشکی گفت: «اکنون ژنرال داریم ولی سرباز کم داریم و این نظام سلامت با تاکید بیش از اندازه بر تخصص از نظر اقتصادی، قادر به ادامه حیات نیست. افرادی را تربیت کردهایم که گران هستند و خدمات گران ارائه میدهند».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: «باید در کوتاهترین زمان، تحصیلات تکمیلی را بازنگری و کیفیت تربیت نیروی انسانی را مورد توجه قرار دهیم».
وی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به تغییر ساختار در دانشگاههای علوم پزشکی و نحوه اداره بیمارستانهای آموزشی گفت: «متاسفانه معاونتهای آموزشی خود را از نظارت بر درمان کنار کشیدهاند درحالیکه در بیمارستانهای آموزشی باید به موضوع درمان بیشتر توجه کنند و حوزه آموزش، تکلیف فعالیت درمانی را مشخص و همچنین بخشها را رصد کند».
وی در مورد ارتقای اعضای هیات علمی در دانشگاههای علوم پزشکی گفت: «درست است که در رتبهبندیهای جهانی، مقاله یکی از شاخصها است اما نباید ما را به بیراهه ببرد و دانشجو پاسوز هیات علمی برای ارتقاء شود. وزندهی به شاخصهای ارتقاء باید بازنگری شود».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شیوه اداره دانشگاه را یکی از مباحث مهم در تغییرات دانشگاههای علوم پزشکی اعلام کرد و گفت: «در سالهای اخیر روسای دانشگاهها گرفتار روزمرگی شدهاند اما هدف اصلی ادغام آموزش و خدمات این است که رئیس دانشگاه به پژوهش و آموزش بپردازد و درگیرغذا، بدهی، دارو و درمان نشود».
نمکی از احیای سازمان سلامت استانها خبر داد و گفت: «با این تغییر، روسای دانشگاهها به موضوع آموزش و پژوهش میپردازند و قائممقامی در حوزه درمان، دارو و بهداشت خواهند داشت و در اولین رسالت خود، بیمارستانهای آموزشی را بر عهده رؤسای دانشکدههای پزشکی قرار میدهند». / الف
نظر خود را بنویسید