گروه فرهنگوهنر ـ مهدی محبیکرمانی، نویسنده و عضو شورای عالی خانههنرمندان میگوید درست است که نمایشگاه کتاب یک شوک به جامعه وارد میکند ولی جای نقد کتاب که میتواند فروش را رونق بدهد خالی است.
به گزارش فردای کرمان به نقل از استقامت، او در حاشیهی برگزاری هجدهمین نمایشگاه کتاب کرمان، در اینباره میگوید: «متاسفانه ما هیچگاه تعریف درستی از نمایشگاه نداشتیم. فروش در نمایشگاهها تنها یکی از کاربردهای نمایشگاه است و بهویژه در مورد نمایشگاههای کتاب، عمدهی هدف، آشنا شدن مردم با کتابهای جدید و اتفاقات جدید در حوزهی کتاب است».
او به آمار فروش در نمایشگاههای کتاب اشاره و اظهار میکند: «معمولا بخش زیادی از آمار فروش نمایشگاهها و کتابفروشیها معطوف به کتابهای خاصی است و بیشتر هم به کتابهای کنکور و خودآموز و کمکآموزشی مربوط میشود و این، اگرچه در جای خود واجد ارزشهایی هست اما نمیتواند فرهنگ کتابخوانی را ترویج دهد».
محبیکرمانی ادامه میدهد: «با همهی اینها تجربه نشان داده که برگزاری نمایشگاه کتاب حداقل یک شوک به جامعه وارد میکند و این شوک موثر است و باید بتوانیم از آن بهرهبرداری کنیم. همینکه هر سال یک موج و یک اتفاق فرهنگی در جریان این نمایشگاه در جامعه ایجاد میشود که همه هم راجع به آن صحبت میکنند خود یکی از بزرگترین مزایای این نمایشگاههاست ولی ما باید بتوانیم جریان نمایشگاهی را به سمت همان وظیفهی مهم نمایشگاهها سوق دهیم».
او میگوید: «آنچه که بهعنوان یک نویسنده از این نمایشگاهها انتظار دارم این است که ناشران کتاب و مهمتر از همه، منتقدان کتاب بیایند و روی معرفی کتاب کار کنند صرفنظر از اینکه کسی آن کتاب را میخرد یا نه. متاسفانه یکی از ضعفهای مهمی که ما داریم این است که نقد کتاب نداریم و تا نقد هم نباشد خرید یا طبق انتظار، انجام نمیشود یا فلهای انجام میشود در حالیکه باید جامعه را بهسمتی سوق دهیم که در خرید کتاب آگاهانه حرکت کند و زمانی اینطور میشود که نقدهای مختلف و معرفیهای متعدد نسبت به کتابها وجود داشته باشد».
16545
مهدی محبیکرمانی، نویسنده، در حاشیۀ نمایشگاه کتاب:
نظر خود را بنویسید