گروه جامعه ـ «سدهسوزی» که یک آئین ملی و مذهبی است، عصر پنجشنبه دهم بهمنماه طبق روال هر ساله در محل باغچهی بداغآباد شهر کرمان برگزار میشود.
موبد فرهنگ فلاحتی، با اعلام این خبر در گفتوگو با «فردایکرمان» اظهار کرد: «در گاهشماری قدیم، تابستان بزرگ و زمستان بزرگ را داشتیم که تابستان تا پایان مهرماه ادامه داشت. ماههای ما هم نه 29 روزه و نه 31 روزه، بلکه همه سی روزه است. با پایان تابستان بزرگ در مهرماه، زمستان کوچک از آبان شروع میشد و تا دیماه بهمدت 90 روز ادامه داشت. این 90 روز، به همراه 10 روز اول بهمن، که در مجموع 100 روز میشود چلهی بزرگ نام داشت. در صدمین روز از این زمستان کوچک، جشن سده برگزار میشده است».
وی با بیان اینکه روز دهم بهمنماه پایان چلهی بزرگ بوده و بعد از آن، چلهی کوچک آغاز میشود، افزود: «این روز، به کشاورزان نوید میداده که سرما دارد تمام میشود و طبیعت دارد رو به سرسبزی و زایش و آماده شدن برای تحول و دگرگونی میرود».
موبد فلاحتی ادامه داد: «از سدههای قبل تاکنون این روز با برپایی آئینی گرامی داشته شده است و امسال هم طبق روال هر سال، در محل باغچهی بداغآباد مراسم سدهسوزی را خواهیم داشت».
وی بیان کرد: «از چند روز قبل از مراسم، هیزمها در باغچهی بداغآباد جمع میشود؛ بخشی از هیزمها را شهرداری کرمان به ما میدهد که از طریق هرس درختان سطح شهر به دست آورده است. بخشی را هم خودمان تهیه میکنیم. نفت و گازوئیل مورد نیاز را هم از شرکت نفت تهیه میکنیم. یک روز قبل از مراسم، یا صبح روز مراسم، این مواد روی هیزمها ریخته و توسط فرد یا افرادی از آن محافظت میشود».
وی با بیان اینکه در روز سده، بخشی از مراسم را در سالن برگزار میکنیم، توضیح داد: «مراسم سدهسوزی در کرمان با «جَشَنخوانی» آغاز میشود که در آن، دو یا سه نفر از موبدان پای سفرهای که در آن چیزهایی به نماد هفت «امشاسپندان» قرار دارد مینشینند و قسمتهایی از «اوستا» را میخوانند. بعد درود و ستایش و نیایش پروردگار را انجام میدهند، پس از آن، برای کشور و بزرگان درود فرستاده میشود».
وی با بیان اینکه طی این مراسم، یکتاپرستی خود را نشان میدهیم، ادامه داد: «بعد از آن، سخنرانیای دربارهی فلسفه و جایگاه آتش و مراسم سده انجام خواهد شد و پس از آن، سه موبد به نماد سه اصل دین زرتشتی در جلو حرکت میکنند و به سمت هیزمها و محل آتشافروزی در محوطه میروند».
وی گفت: «در آنجا، مراسم نیایش آتش برگزار میشود و سه موبد سه مرتبه اطراف آتش میچرخند باز هم به نشانهی سه اصل اساسی دین زرتشت».
موبد فلاحتی اضافه کرد: «بعد از آن، با آتش مجمری که از آتش هزار سالهی آتشکدهی زرتشتیان کرمان است هیزمها افروخته میشود».
وی در پاسخ به این پرسش آیا مراسم سدهسوزی کرمان با دیگر مناطق کشور بهویژه یزد تفاوتی دارد؟ توضیح داد: «تاریخ این مراسم نشان میدهد که باشکوهترین جشن سده در ادوار گذشته را ما در کرمان داشتیم. فلسفهی همهی مراسمها یکی است و این گفتهی من بدین معنا نیست که دیگر مراسمهای سده در کشور خوب نیست بلکه در کرمان، استقبال بسیار زیادی از سوی مردم را در جشن سده همیشه شاهد بودهایم، ضمن اینکه مسئولان استان کرمان همیشه بسیار با ما در برگزاری این مراسم همکاری خوبی داشتهاند. همچنین، مراسم کرمان در مرکز شهر برگزار میشود و شکوه و اتحاد و جلوهی ویژه و خاصی دارد».
وی افزود: «همچنین، پوشش موبدان در مراسم کرمان با دیگر شهرها تفاوت دارد. موبدان کرمان لباسی میپوشند که نمادی از لباس اشوزرتشت پیامبر زرتشتیان است».
موبد فلاحتی با تاکید بر اینکه سدهسوزی یک آئین ملی و مذهبی است و فقط متعلق به زرتشتیان نیست، در پاسخ به فردایکرمان دربارهی اینکه آیا شما هم موافقید تا طی برنامهریزیهایی، گردشگران داخلی و خارجی هم برای این مراسم به کرمان بیایند و این جشن به رویدادی برای جذب گردشگر در سطح گسترده تبدیل شود؟ گفت: «ما خیلی به این اتفاق راغب هستیم؛ چه برای این مراسم و چه دیگر مراسمی که زرتشتیان کرمان دارند گردشگران بیایند. آنچه خیلی مهم است همزیستی مسالمتآمیزی که بین زرتشتیان و مسلمانان کرمان وجود دارد را دوست داریم گردشگران خارجی و همهی دنیا ببینند. ما از هر چیزی که باعث رونق استان عزیز کرمان و کشور عزیز ایران بشود استقبال میکنیم». / الف
17741
موبد فرهنگ فلاحتی در گفتوگو با «فردایکرمان»:
آئین سدهسوزی عصر پنجشنبه برگزار میشود
آغازی برای تحول و دگرگونی
نظر خود را بنویسید