گروه جامعه ـ سیدمهران عالمزاده که بیش از دو سال است شهردار کرمان شده، این هفته به اعضای شورای شهر گزارش داد که او و تیماش، هم در تحقق بودجهی سال موفق بودهاند و هم با وجود گرانی قیر، در آسفالت معابر. او به شوراییها گفت که در اسفندماه امسال هر روز یک پروژه افتتاح میشود و دربارهی اینکه قرار است در شهر تراموا داشته باشیم توضیحاتی داد.
اول از همه، گزارش شهردار از تحقق بودجه را بخوانید. او که در اینباره مقایسهای بین کرمان و تهران و مشهد و شیراز و کرج انجام داده، به شورای شهر این توضیحات را داد: «یکی از دستاوردهای شهرداری کرمان در دوری اخیر تحقق بودجه است. سعی کردیم کرمان را با شهرداریهای دیگر کلانشهرها مقایسه کنیم. آنچه هم ارائه میشود، بودجهی درآمدی مصوبه شهرداریها بدون مناطق و سازمانها و بدون متمم بودجه است».
به گزارش فردایکرمان، عالمزاده افزود: «مثلا شهرداری تهران، امسال حدود 18 هزار و 828 میلیون تومان بودجهی مصوب داشته که طی 10 ماه، 86 درصد آن محقق شده است».
وی با بیان اینکه میزان تحقق بودجهی شهرداری تهران نسبت به بودجهی یک ساله 72 درصد میشود، ادامه داد: «امسال بودجهی شهرداری مشهد هم، سه هزار و 889 میلیارد تومان بوده که تحقق 10 ماههی آن 76 درصد و یک ساله 64 درصد بوده است. بودجهی مصوب شهرداری شیراز نیز طی امسال سه هزار و 13 میلیارد تومان بوده که 91 درصد آن در 10 ماههی امسال که 76 درصد کل بودجه میشود محقق شده است».
وی بیان کرد: «بودجهی شهرداری کرج نیز تا دیماه 85 درصد محقق شده و نسبت به بودجهی یک ساله این میزان معادل 71 درصد بودجهشان است»
شهردار کرمان با بیان اینکه بودجهی شهرداری تبریز هم طی 10 ماه 64 درصد و نسبت به بودجهی یک سال 54 درصد محقق شده است، تصریح کرد: «در بین همهی شهرداریها، تنها شهرداریای که با بودجهی مصوب 467 میلیارد تومانی، توانسته در 10 ماه 102 درصد آن را محقق کند، شهرداری کرمان است که این میزان، معادل 84 درصد بودجهی سالانه است».
عالمزاده اظهار کرد: «از همکاران شهرداری و حمایت اعضای شورای شهر قدردانی میکنم. قولی که دربارهی متمم بودجه دادیم، پیرو جلسهای که با مدیران شهرداری داشتیم باید بگویم 90 درصد و حتی شاید 100 درصد آن را محقق خواهیم کرد».
وی مدعی شد: «آنچه رخ داده است، یک تحول بنیادین در حوزهی درآمدی شهرداری کرمان است». شهردار اضافه کرد: «این اتفاق در شرایطی رخ داده که ساختوساز هم رونق چندانی ندارد». او دربارهی اینکه این تحقق بودجه شهرداری چطور اتفاق افتاده است چیزی در این جلسه نگفت.
150 هزار تن آسفالت تولید کردیم
پس از این، عالمزاده گزارشی از آنچه در زمینهی آسفالت معابر انجام شده است به شورای شهر داد و در اینباره نیز از مقایسه کمک کرد. مقایسهی دو سال شهردار بودن خودش با دو سال قبل از آن؛ یعنی سالهای 95 و 96.
شهردار کرمان در اینباره گفت: «در سال 95 توسط شهرداری کرمان 90 هزار تن و در سال 96 حدود 30 هزار تن آسفالت تولید شده که سه ماههی پایانی سال 96 را اگر از این عدد کم کنیم حدود 100 هزار تن تناژ آسفالتی بوده که تولید شده است. قیر آن هم از دو روش تامین شده است؛ یکهزار و 10 تن قیری بوده که در قالب قیر محلات هدف شهرداری کرمان در این دو سال تامین شده و چهار هزار و 300 تن یعنی چهار برابر قیری که دولت برای محلات هدف در نظر گرفته بود شهرداری در دو سال 95 و 96 خریداری کرده است». وی ادامه داد: «وقتی که ما مسئولیت شهرداری را گرفتیم، تمامی ضمانتنامهها و پول خرید این قیر اجرایی و تامین شد؛ 600 میلیون تومان هم شهرداری جریمه شده بود و به شهرداری دستهچک نمیدادند. پول این چهار هزار تن اما در این دوره پرداخت شد. در واقع، پول قیرِ 80 درصد آسفالتی که در سالهای 95 و 96 انجام شده بود در سال 97 تسویه شد».
عالمزاده با یادآوری اینکه قیمت قیر در این دو سال، 900 هزار تومان تا یک میلیون تومان بوده است، دربارهی آنچه که در حوزهی تولید آسفالت در شهر کرمان در سه ماههی پایان 96 و سالهای 97 و 98 انجام شده است، توضیح داد: «20 هزار تن آسفالت در سه ماههی سال 96 و 70 هزار تن در سال 97 و 60 هزار تن تا پایان آذرماه سال 98 تولید شده است که
در مجموع 150 هزار تن میشود».
او اظهار کرد: «این عدد نشان میدهد که افزایش 50 درصدی تولید آسفالت نسبت به دو سال 95 و 96 داشتیم. همچنین، قبلا یکهزار و 10 تن قیر رایگان به شهرداری کرمان داده بودند که در این دو سال ما یکهزار و 690 تن قیر رایگان گرفتیم. علاوه بر این، خود ما هم حدود چهار هزار تن قیر خریداری کردیم آن هم در شرایطی که قیمت این قیر نسبت به دو سال 95 و 96 سه برابر شده بود؛ یعنی اگر قیمت قیر چنین افزایشی پیدا نکرده بود ما میتوانستیم بهجای 150 هزار تن، شاید 400 هزار تن آسفالت تولید کنیم».
از پرداخت خودیاری تا آسفالت 3 ماه طول میکشد
شهردار کرمان با بیان اینکه از این 150 هزار تن آسفالت، حدود 35 هزار تن آن با استفاده از ظرفیت پیمانکارانی که ورودیهای شهر را آسفالت کردند و از مجموع اعتبارات پرداخت شده به پیمانکارانی تامین شده است، اضافه کرد: «مابقی آن را خود سازمان عمران شهرداری انجام داده است».
وی یادآور شد: «متاسفانه از سالهای 94 تا 96 شهرداری بهازای حدود 7 هزار و 700 تن آسفالت، از مردم پول سهم خودیاری را گرفته بود ولی هیچکدام از آسفالتهای مربوط به آن معابر را انجام نداده بود که کل این کار را ما در این مدت انجام دادیم و الان، خودیاری که از مردم میگیریم، حدود دو یا سه ماه بعد، اگر شرایط جوّی مناسب باشد، آسفالت را انجام میدهیم تا به مردم بدقولی نشود».
گزارش بیلان مالی ارائه میشود
در ادامه، شهردار کرمان به اعضای شورای شهر گفت: «تا پایان سال سعی میکنیم گزارش بیلان مالی شهرداری از زمان تحویل شهرداری را هم ارائه کنیم که نشان خواهد داد مجموع بدهی شهرداری در آن زمان (که ما آمدیم) چهقدر بود و در پایان امسال این بدهیها به چهقدر تنزل یافته است».
وی تصریح کرد: «گزارشی ارائه خواهیم کرد که قطعا هم حسابرسان شورای شهر و هم اعضای محترم میتوانند بر آن صحه بگذارند». عالمزاده اضافه کرد: «به نظر میرسد بدهیهای شهرداری به صفر میرسد بهویژه با تهاتری که با قرارگاه خاتم در مورد زمین کارگاه آنها خواهیم داشت».
کیفیت نوبهار 2 بهتر میشود
در صحن علنی شورای شهر کرمان در این هفته، شهردار همچنین گزارشی از برنامههای پیش از نوروز ارائه کرد.
او با اشاره به تاخیر پیش آمده در افتتاح پل شهید بادپا که قرار بود در ایام دههفجر انجام شود ولی نشد، گفت: «در جریان اجرای پروژه، تعارضی با لولهی آب در نقاط پایانی در راستگرد اصلی پل به جاده تهران ایجاد شد که رفع معارض صورت گرفت و مشکل حل شد و این پروژه، با حضور مقامات کشوری و استاندار محترم و اعضای محترم شورای شهر 29 بهمنماه به بهرهبرداری میرسد».
عالمزاده با بیان اینکه از ابتدای اسفندماه هر روز تقریبا یک افتتاح پروژه را خواهیم داشت، افزود: «قبل از عید نوروز، 14 پارک و دو پیادهراه سلامت افتتاح میشود. همچنین، پنج خانهفرهنگ مشارکتی در اسفندماه در نقاط مختلف و کمتر برخوردار به بهرهبرداری میرسد و ساختمان شهرداری هم که تاکنون بهرهبرداری آزمایشی از آن شده و در حال تجهیز است، در این ایام افتتاح رسمی میشود».
وی با بیان اینکه شهرداری در چارچوب وظایف خود در ایام قبل از نوروز اقداماتی از جمله کاشت گل و گیاه فصلی و برگزاری مراسمهای ویژه نوروز، خطکشی معابر و ساماندهی تابلوهای شهری و سفرههای هفتسین را هم مثل هر سال در اسفندماه انجام خواهد داد، ادامه داد: «سه اتفاق فرهنگی هم در اسفندماه داریم که یکی، جشنواره هنرهای شهری است که آثار هنرمندانی که بعد از فراخوان ارسال شد، ارزیابی و نهایی شده و در این جشنواره عرضه میشود و در شهر فضای متفاوتی ایجاد خواهد شد، همچنین، سیزدهم اسفندماه، مراسم روز بزرگداشت خواجو که شهرداری متولی آن است برگزار خواهد شد و برنامهی بعدی هم، جشنواره ستارههای صحنه بینالمللی است که تاکنون 14 هنرمند بینالمللی ثبتنام کردهاند که با حمایت شهرداری و توسط بخش خصوصی برگزار خواهد شد».
عالمزاده گفت: «جشنواره نوبهار دو هم، از قبل از عید نوروز شروع میشود تا بعد از سیزدهم نوروز با حضور هنرمندان کشوری و استانی برگزار میشود. سال قبل تجربهی نخست آن را داشتیم که امسال کیفیت و کمیت بهتری اجرا میشود».
تراموا بهتر از بیآرتی است
شهردار کرمان همچنین گزارشی به شورا داد که بگوید برای حملونقل عمومی شهر چه تصمیمی دارند. او اظهار کرد: «ما معتقدیم اگر میخواهیم شهر کرمان بهویژه در بافت مرکزی دچار هزینههای عمده برای تعریض و ساخت روگذر و زیرگذر نشود، ضرورت دارد از الان به فکر ایجاد سیستم حملونقل خوب و باکیفیت باشیم که براساس مطالعاتی که قبلا شده، اولویت اول به بیآرتی و بعد از آن به تراموا داده شده است؛ این مطالعات در حال بازنگری است و منتظر میمانیم تا نتیجه را مشاور ارائه کند ولی شهرداری برای اینکه زمان از دست نرود، از 15 شرکت بینالمللی و هشت شرکت داخلی استعلام کرده و مشارکت خواست تا در حوزهی حملونقل ریلی درونشهری کرمان نظر بدهند».
او با بیان اینکه تنها شرکتی که بهصورت جدی ورود کرد، شرکت مپنا بود، ادامه داد: «با نمایندگان این شرکت، چندین جلسهی کارشناسی در تهران و کرمان داشتیم و از مجموع مطالعات آنها و همکاران شهرداری، به نظر میرسد یکی از گزینههای مناسب به دلایل متعدد تراموای شهری است اگرچه در این زمینه نواقصی هم وجود دارد».
عالمزاده افزود: «البته تراموا هزینهی زیرساخت سرمایهگذاری و نگهداری نسبتا بالایی دارد اما آنچه که سیستم حملونقل ریلی را از بیآرتی متفاوت میکند، کیفیت بسیار مناسب آن است ضمن اینکه مردم ایران هم نسبت به اتوبوس، پیشینهی ذهنی مناسبی ندارند ولی ناوگان عمومی ریلی جذابیتی برای مردم دارد و مورد استقبال قرار خواهد گرفت».
شهردار کرمان سپس توضیح داد: «برای راهاندازی تراموا، سه محور در پیشنهادات اولیه وجود دارد: از فرودگاه تا آزادی، از آزادی تا میدان مشتاق و محور مشتاق و گنبد جبلیه و با توجه به مزار سردار سلیمانی در گلزار شهدا، یک خط از جبلیه تا گلزار هم بهصورت رفتوبرگشتی پیشنهاد شده است».
وی افزود: «از لحاظ میزان ترافیک و با توجه به تقاضای سفر، محور آزادی ـ مشتاق کارگشایی بیشتری دارد. اما در حوزهی گردشگری بهویژه معنوی و زیارتی مسیر مشتاق تا جبلیه گزینهی دیگری است و حالا اینکه کدام اولویت باشد باید بررسی شود اما قطعا اگر به این نتیجه برسیم که برای مسیر آزادی تا مشتاق تراموا باتوجه به تقاضای سفر مناسبتر است در اولویت خواهد بود وگرنه پیشنهاد بعدی، مشتاق تا گنبد جبلیه مدنظر قرار خواهد گرفت».
عالمزاده در اینباره، به همین توضیحات بسنده کرد و گفت: «گزارش مفصلتر آن را بعد از بازنگری طرح و جمعبندی نظر کارشناسان به صحن علنی شورا خواهیم آورد».
به گزارش فردایکرمان، پس از گزارشهای شهردار، محمد فرشاد، رئیس شورا گفت: «گزارشهای شهردار محترم امیدوارکننده بود و زحمات زیادی برای این اقدامات کشیده شده است. منتها شهر گسترده است و آمار و ارقام از نظر ریالی و حجمی اگرچه بالا و خوب است ولی برخی شهروندان گلایههایی دربارهی مسائلی از جمله نبود آسفالت برخی معابر دارند. شهر گسترده ولی امکانات محدود و نیازها نامحدود است».
وی افزود: «عملکرد شهرداری به نسبت درآمد و شرایط مشابه در دیگر شهرها تحسینبرانگیز است و از شهردار و همکاران ایشان تشکر میکنم». / الف
نظر خود را بنویسید