گروه جامعه – وزیر آموزش و پرورش از افزایش برنامههای آموزشی صدا و سیما در سه شبکه خبر داد و گفت: «بدون هیچ کم و کاستی باید وظایف را انجام دهیم و حتی جدیتر و سختگیرتر باشیم و هر مدرسهای با شیوه و خلاقیت خود این مهم را انجام دهد و این خلاقیت را به مدارس تفویض میکنیم تا برنامهریزی درسی و ریتم زندگی دانشآموزان در بستر فضای الکترونیک و رسانهی ملی حفظ شود». وی همچنین تاکید کرد: «باید تا پایان سال تحصیلی بودجهبندی و زمانبندی دروس را انجام دهیم تا کاستیهای دو هفتهی اخیر جبران شود و باید این اقدامات را شبانهروز پیگیری کنیم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، محسن حاجیمیرزایی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه 15 اسفند) در دومین گردهمایی مشترک مدیران و معاونان ادارات کل آموزش و پرورش استانها و اعضای شورای معاونان که به صورت ویدئو کنفرانس برگزارشد، اظهار کرد: «روزهای بسیار حساس و خطیری را در پیش رو داریم و مهم است که چه درکی از موقعیت داریم و چه اقداماتی انجام میدهیم».
وی با بیان اینکه بلایا بخشی از واقعیت زندگی مردم است، گفت: «بلایا در طول تاریخ به شکلهای متنوعی حضور داشته است و در این دورهی زندگی ما به اشکال مختلفی حضور پیدا کرده است».
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: «شیوع ویروس کرونا جامعه را تحتشعاع قرار داده و اختلال در زندگی و کسب و کار را بهوجود آورده است و اینها واقعیتی است که وجود دارد و این حسی که با بلایا به وجود میآید ابزار حمایتکننده و مراقبتکننده است تا از این شرایط با موفقیت عبور کنیم».
حاجیمیرزایی با بیان اینکه بخش مهمی از تمدن، تاریخی و فرهنگ جوامع مدیون رنجها و اتفاقات خاص است، گفت: «بسیاری از پیشرفتهای علوم در اثر همین بلایا بوده است و تحولات در دانش پزشکی به خاطر مرگومیرهای گستردهی بیماریهایی بوده که بسیار از آنها مهار شده است و با پیشرفت پزشکی سلامت انسانها تضمین شد».
وی در ادامه اضافه کرد: «با پیشرفت در دانش مهندسی در زلزله تحول در سازهها اتفاق افتاد بنابراین بسیاری از پیشرفتها در علوم، نتیجهی بلایی است که اتفاق افتاده است ».
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «تسلط نسبی بشر بر طبیعت هم نتیجهی همین وقوع بلایا است و اگر منطق قرآنی را در نظر بگیریم به سمت تسخیر کامل طبیعت خواهیم رفت و به مدد این حوادث دانش بشری را توسعه میدهیم».
حاجیمیرزایی گفت: «بلایا فرصت خوبی برای یادگیری دارد و پیامهای روشنی میدهد».
وی با بیان اینکه در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا در وضعیتی هستیم که باید بهداشت را کاملا رعایت کنیم، گفت: «بلایا آزمونی برای افزایش تواناییها و شایستگیها است و جوامع به میزان افزایش شایستگیها قادر هستند بلایا را کنترل کنند».
وی افزود: «بلایا عامل هوشیاری و غفلتزدایی است چراکه گاهی زندگی روزمرهی ما را از مسائل اصلی و مهم غافل میکند و بلایا ما را به مسائل مهم متوجه میکند».
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: «از بلایا استقبال نمیکنیم بلکه منظور این است که بلایا بخشی از زندگی انسانها بوده است و مرز نمیشناسد و میتواند به سرعت همه جا را در بر بگیرد».
وی افزود: «باید جامعه نسبت به خطرها ایمن و مصون باشد چراکه بلایا در برخی از مواقع ضرورت حیات است».
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه جوامع براساس مواجهه با شرایط پیرامونیشان سه دسته هستند، اظهار کرد: «برخی از جوامع حسی هستند و موضوعی در محدودهی حس آنها قرار میگیرد، به آن واکنش نشان میدهند، دستهای دیگر جوامع تجریدی هستند و قبل از به وجود آمدن پدیده به آن عکسالعمل نشان میهند و آماده میشوند و دستهای دیگر مادون حس هستند و حتی اگر در محدودهی شرایط خاص باشند توجه آنها برانگیخته نمیشود ».
وزیر آموزش و پرورش گفت: «ما باید درک روشنی نسبت به پدیدهها داشته باشیم و در حال حاضر آموزش و پرورش با پدیدهای مواجه شده است که باید به آن توجه کند».
وی تاکید کرد: «سیاست امروز در آموزش و پرورش این است که نباید آموزش را تعطیل کنیم و اگر به خاطر مراقبت از دانشآموزان مدارس تعطیل شده است باید آموزش جریان داشته باشد و همهی فرایندها مطابق قبل از تعطیلات تداوم داشته باشد».
حاجیمیرزایی با بیان اینکه مسئولیت ما کم نشده است بلکه شکل اجرای آن تغییر پیداکرده است، گفت: «بدون هیچ کم وکاستی باید وظایف را انجام دهیم و حتی جدیتر و سختگیرتر باشیم و هر مدرسهای با شیوه و خلاقیت خود این مهم را انجام دهد و این خلاقیت را به مدارس تفویض میکنیم تا برنامهریزی درسی و ریتم زندگی دانشآموزان در بستر فضای الکترونیک و رسانهی ملی حفظ شود ».
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برنامههای آموزشی در رسانهی ملی به سه شبکه افزایش خواهد یافت، گفت: «این عرصهای است که باید خلاقیت و شایستگیها را نشان بدهیم و معیار ارزیابی باید همین باشد و روشهایی پیدا کنیم که مطمئن باشیم این کار به درستی انجام میگیرد و روزانه با مدیران در این ارتباط باشید و مدیران با معلمان و معلمان با دانشآموزان درارتباط باشند».
وی خاطرنشان کرد: «امروز زمان اثبات شایستگی است و باید واکنش سریع و سنجیده به شرایط داشته باشیم و باید نشان بدهیم که میتوانیم در شرایط متفاوت تعادل برقرار میکنیم و کار آموزش را به دقت انجام میدهیم ».
وزیر آموزش و پرورش اظهارکرد: «امروز زمان کسب سرمایهی اجتماعی و ارتقای آن است و باید با مراقبت از دانشآموزان سرمایهی اجتماعی کسب کنیم و خانوادهها باید حضور ما را حس کنند».
حاجیمیرزایی تاکید کرد: «معیار درست بودن کار ما این است که تکتک خانوادهها شهادت بدهند که کار را به درستی انجام میدهیم و ماموریت ما این است که انجام مطلوب این ماموریت را پیگیری کنیم».
وی در ادامه با اشاره به اینکه ماموریتی به ستاد مبارزه با کرونا برای آموزش دانشآموزان دادم، گفت: «باید تا پایان سال تحصیلی بودجهبندی و زمانبندی دروس را انجام دهیم تا کاستیهای دو هفتهی اخیر جبران شود و ما باید این اقدامات را شبانهروز پیگیری کنیم».
وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: «تلاش کنیم تا آموزش و پرورش برای مشکلات جامعه پاسخ مطلوب و مناسبی پیدا کند چراکه فرهنگیان همیشه بهترین گروه مرجع جامعه بودند و مورد اعتماد جامعه هستند و باید این اعتماد افزایش یابد». /پ
19491
وزیر آموزش و پرورش خبر داد
نظر خود را بنویسید