گروه جامعه ـ بار سنگین یک پروژهی نیمهتمام از دوش شهر کرمان برداشته شد. پس از هفت سال معطلی، سرانجام دیروز جمعه بیست و یکم شهریورماه، ترافیک از روی پل شهید بهشتی (پل سیدی) عبور کرد.
این پروژه از دورهی شورای سوم آغاز شده و تمام این سالها، محلی برای مجادله و مناقشهی بین مردم، شورا و شهرداری و پیمانکار بوده و در حالیکه بیشمار وعده از سوی شورای چهارم برای تکمیل آن به مردم داده شد به پایان نرسید تا اینکه شورای پنجم که راهی جز تسریع در ساخت این پل نداشت غائله را ختم به خیر کرد و مسیر برای رفتوآمد در یکی از پرترددترین بزرگراههای این شهر گشوده شد.
به گزارش فردایکرمان به نقل از استقامت، آئین بهرهبرداری از این پروژه با حضور مقامات استان و شهر کرمان دیروز صبح برگزار شد.
در این آئین، سرپرست استانداری کرمان که از ابتدای حضور در این مسئولیت بهطور جدی پیگیر اتمام پروژهی پل سیدی بوده از شورا و شهرداری برای اینکه کار را به سرانجام رساندند قدردانی کرد و از مردم نیز عذرخواهی کرد که قول داده بودند هشتم شهریورماه آن را بهرهبرداری کنند اما 15 روز تاخیر شده است. محمدجواد فدایی گفت که امیدوارم در پروژههای بعدی جبران شود.
وی سپس اظهار کرد: «زیرگذر آزادی را قرار است آخر مهرماه به بهرهبرداری برسانیم. پروژهی ابوذر را هم قرار گذاشتهایم 22 بهمنماه افتتاح کنیم. دربارهی پروژهی تلهکابین هم قول داده شده دادند آخر اسفندماه بهرهبرداری آزمایشی آن صورت گیرد. تقاطعهای غیرهمسطح چهارراه امیرکبیر و سهراهی راهآهن و بلوار هوانیروز میماند که هنوز برنامهریزی دقیقی برای آن نشده و در آینده اعلام خواهیم کرد که چه زمانی تمام خواهند شد».
فدایی افزود: «زندگی در شهر حداقل دو ویژگی باید داشته باشد؛ یکی اینکه راحت باشد و تردد و ترافیک و توقف و دسترسی به نیازها برای شهروندان در حد مطلوب باشد و دیگری محیط و فضای شهری باید زیبا و چشمنواز باشد که ما در شهر کرمان برای اینکه به این ویژگیها برسیم خیلی راه داریم».
وی با بیان اینکه مسائل ترافیکی زیادی در شهر کرمان داریم، ادامه داد: «مثلا در خیابان جهاد اطراف کوچه جیحون، مصیبت چای پارک داریم یا چهارراه طهماسبآباد هم مشکلاتی داریم. کار ندارم به آنچه که در گذشته انجام شده درست بوده یا نه. واقعیت اما این است که الان در برخی نقاط شهر، زندگی راحت نیست و اشکالاتی دارد که باید رفع شود».
فدایی بیان کرد: «زیبایی محیط شهری هم شامل مواردی از جمله نمای ساختمانهاست که در شهر کرمان، خیلی از بدنههای خیابانهای ما چشمنواز نیست و برخی سازهها هم زمخت و بدقواره است یا فضای سبز شهری بهویژه در حاشیهی معابر مطلوب نیست. من 20 سال پیش هم که معاون عمرانی استاندار بودم به شهرداری میگرفتم برای اینکه شهر زیبا باشد، فضای سبز حاشیهی معابر ما باید کامل و زیبا باشد و خیابان ولیعصر و فلسطین تهران را مثال میزدم».
وی تاکید کرد: «باید خیلی جدی به فضای سبز حاشیهی معابر بپردازیم».
سرپرست استانداری کرمان سپس گفت: «برای رسیدن به این اهداف در شهر، یک راه این است که باید طراحی درست انجام دهیم. هنوز در کرمان، بحث بر سر این است که آیا پلها و زیرگذرهایی که در شهر کرمان اجرا شده کار درستی بوده یا نه؟ لازم بوده یا نه؟ درست طراحی شده یا نه؟ خوب برای پاسخ به این پرسشها چه اشکالی دارد که مطالعات این پلها را در معرض عموم و گزارشهای مشاوران را منتشر کنید؟ امروز در هر خانواده یکی دو مهندس هست و افراد صاحبنظر در جامعه داریم. گزارش مشاورین را در رسانهها منتشر کنیم».
فدایی اضافه کرد: «این کار چند فایده دارد؛ یکی اینکه پاسخ سوالاتشان را پیدا میکنند و اگر قانع نشدند اعتراض میکنند و مشاور هم دفعهی بعد مطالعات دقیقتری خواهد کرد». وی ادامه داد: «فکر میکنم برای داشتن زندگی راحت و شهر چشمنواز باید طراحی درست و دقیق واساسی باشد و از مشاورین ورزیده و متبحر استفاده شود و گزارشهای مشاوران هم به معرض اطلاع عموم قرار گیرد».
وی سپس با تاکید بر مشارکت مردم برای موفقیت در پروژههای شهری افزود: «نکتهی بعدی زمانبندی پروژه است؛ اگر اشتباه میکنم به من تذکر بدهید ولی بنده بهطور قاطع، طولانی شدن پروژهها بیش از زمان متعارف را، نشانهی ناکارآمدی سیستم میدانم. میگویند منابع مالی نداریم خوب پس چرا پروژه را شروع کردید؟ یا میگویند مصالح نبوده، باز همین سوال مطرح است. پروژهها باید در زمانبندی معقول اجرا شود و وقتی طولانی میشود نشان میدهد مدیریت ما جایی مشکل دارد». وی تاکید کرد: «یا پروژهای را شروع نکنیم یا وقتی شروع شد زمان را رعایت کنیم».
زیرگذر آزادی در نوبت بهرهبرداری
محمد فرشاد؛ رئیس شورای شهر کرمان هم گفت: «از زمان استقرار شورای پنجم، خواست اکثریت شهروندان اتمام پروژههای نیمهتمام بود و از این رو، شورا این مطالبه را در دستور کار خود قرار داد. پل باغملی اوائل امسال به بهرهبرداری رسید و پل شهید بهشتی را امروز افتتاح کردیم البته مراحل تکمیل این پروژه، ادامه خواهد داشت. ظرف یکی، دو ماه آینده زیرگذر آزادی و تا پایان سال و اوائل سال آینده تقاطع غیرهمسطح ابوذر به پایان میرسد و بهتدریج دیگر پروژهها نیز تمام خواهد شد».
وی با بیان اینکه پروژههای جدید هم در دستور کار است، افزود: «از آقای دکتر فدایی و دیگر مدیران درخواست دارم کمک کنند تا مقدمات اجرای شریان حیاتی و ضروری 45 متری کوثر را فراهم کنند. این مسیر از تقاطع کوهپایه شروع میشود و به فرودگاه میرسد و بسیار برای کرمان ضروری است و امیدواریم در این دورهی شورا به بهرهبرداری برسد».
فرشاد سپس خطاب به شهروندان کرمانی گفت: «آنچه در زمینهی عمران شهری و آنچه در حوزهی مدیریت شهری از جمعآوری زباله تا احداث پارک و پروژههای ترافیکی صورت میگیرد، همه توسط پرسنل زحمتکش شهرداری و مدیران آن انجام میشود و جای قدردانی دارد».
وی افزود: «هرآنچه هم در مدیریت شهری انجام میشود بالای 90 درصد اعتبارات آن را خود مردم با پرداخت انواع عوارض تامین میکنند پس اینها همه متعلق به خود شما است و خواهشمندیم در حفظ و نگهداری آن شهرداری را همراهی کنید».
رئیس شورای شهر کرمان در پایان سخنان خود از نمایندگان محترم کرمان و راور در مجلس که در جلسه حضور داشتند خواست تا در زمینهی تامین منابع ملی برای اتمام پروژههای شهری آنچه از دستشان برمیآید دریغ نکنند.
تکمیل پل سیدی کار دشواری بود
سیدمهران عالمزاده؛ شهردار کرمان نیز در این آئین گفت: «قرارداد این پروژه در خردادماه 90 منعقد و تیرماه همان سال عملیات اجرایی شروع شد و تا بهمن 96 با احتساب عملیات زیر پل حدود 60 درصد پیشرفت فیزیکی داشت». وی با اشاره به اینکه مسائل و مشکلات متعددی در این پروژه وجود داشت، افزود: «حل کردن گرهها کار سختی بود که همکاران من توانستند آن را انجام داده و در بازهی زمانی هفت، هشت ماه، 40 درصد بقیهی کار را انجام دهند و از این بابت، اگر پروژه را در زمرهی اقتصاد مقاومتی قرار دهیم بیهوده نگفتیم؛ چرا که با همت کل مجموعهی شهرداری و همراهی پیمانکار، به ثمر نشست».
وی ادامه داد: «شورای شهر کرمان مصوبهای به شهرداری داد که بخشی ازعمیات اجرایی مثل آسفالت و خاکریزی وجدولگذاری را پیمانکار انجام ندهد و خود شهرداری این اقدامات را انجام دهد که این تصمیم، در پیشرفت کار بسیار موثر بود».
عالمزاده سپس ویژگی پل را برشمرد و توضیح داد: «این پل هفت دهانه، 900 متر طول و 92 شمع به عمق 23 متر دارد. عملیات خاکریزی و خاکبرداری آن هشت هزار مترمکعب و بتنریزی 24 هزار متر و حدود یکهزار و 500 متر عملیات فلزی دارد. جدولگذاری این پروژه حدود 10 کیلومتر است؛ طول پل حدود 900 متر است چهار، پنج ردیف جدول روی خود پل و بقیهی آن زیر پل اجرا شده است. همچنین،
حدود سه هزار و 500 تن آسفالت در این پروژه بهکار رفته است».
شهردار کرمان با بیان اینکه کل هزینهی انجام شده توسط پیمانکار در این پروژه 16 میلیارد تومان بوده است، اضافه کرد: «چهار میلیارد تومان هم از سوی شهرداری هزینه شده و یک میلیارد تومان نیز هزینهی تملک دارد که بخشی از آن انجام و یکی، دو تملک مانده که حتما انجام خواهد شد».
وی سپس گفت: «با شرایط خاصی روبهرو شدیم از جمله اینکه دو ماه قیر در کشور عرضه نشده و این، مشکل ایجاد کرد. ما آسفالت این پروژه را بهسختی و از محل چهار شرکت تامین کردیم و قدردان همکاری این شرکتها هستیم». شهردار کرمان، افزایش ناگهانی قیمت آهنآلات را بخش دیگری از مشکلاتی دانست که شرایط اجرای این پروژه را برای شهرداری سخت کرد.
آسفالت نبود، برخی کارهای پل ماند
عالمزاده اظهار کرد: «تنها کاری که از این پروژه باقی مانده درزهای انبساط آن است که اجرا نشده است». او گفت: «پل باید شش ماه کار کند تا نشستهای خود را انجام دهد و سپس این بخش اجرا شود».
شهردار کرمان با بیان اینکه اگر ترکی روی آسفالت دیده شد، ما خودمان هم از آن آگاهیم، افزود: «بهدلیل کمبود آسفالت لایهی رویهی آسفالت هم اجرا نشد و کنارگذرها هم به همین دلیل قابل اجرا نیست ولی در دستور کار قرار دارد». وی ادامه داد: «این پل، چهار لوپ داشت که حذف شد و یک طرح ترافیکی برای زیر آن در شورای ترافیک به تصویب رسیده که همهی دسترسیها را بتواند انجام دهد».
شهردار کرمان یادآور شد: «در زمان بهرهبرداری از پروژه بهدلیل ناآشنایی مردم با آن، طی یک ماه اول ممکن است گرههای ترافیکی ممکن است ایجاد شود ولی بهمرور زمان، حتما مرتفع میشود».
نظر خود را بنویسید