فردای کرمان – گروه جامعه: معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: «امتحانات پایهی دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمرهی اختیاری است تا آموزشهای ارائه شدهی دورهی کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از فارس سراسری، علیرضا کمرئی در برنامهی پرسشگر در پاسخ به این پرسش که «چرا مدرسه تلویزیونی از اواسط عید کمرنگ شد و رفتهرفته جای خود را به آموزشهای مجازی داد؟»، اظهار کرد: «هفتهی اول اسفند تعطیلات طولانی آغاز شد و متوجه شدیم باید خودمان را برای روند طولانی از تعطیلات آماده کنیم؛ اصولی را در نظر گرفته و بر اساس آن اقدام به طراحی برنامه کردیم».
وی افزود: «اولین اصل، عادلانه بودن آموزش و حداکثر فراگیری بود و اصل دوم مهیا بودن امکانات بود چراکه فرصتی برای طراحی جدید یک بستر و تجربهی تعطیلی فراگیر نداشتیم؛ اصل سوم رعایت پروتکلهای وزارت بهداشت بود. امنیت و سلامت، اولیتر از آموزش است و اصل چهارم نیز انعطافپذیری در برنامه بود».
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامهریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: «آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل تداوم دارد و حتی پررنگتر هم خواهد شد با 12 برنامه شروع کردیم و اکنون 28 برنامه از سه شبکه آموزش، معارف و چهارم پخش میشود و دربارهی پخش آموزش دروس شاخهی کاردانش هم طراحیهای گستردهتری خواهیم داشت».
وی اضافه کرد: «بیش از یکهزار و 500 تا یکهزار و 600 برنامه در همهی مقاطع تحصیلی و رشتهها از طریق تلویزیون تهیه و پخش شده است؛ 93 تا 97 درصد پوشش آنتنی وجود دارد اما برآوردی از اینکه کدام دانشآموزان پای آموزشهای تلویزیونی نشستهاند، نداریم. هرچند طبق ارزیابیهای ما مسجل شده که حدود 70 درصد بچهها پای تلویزیون نشستهاند و آموزشها را دنبال کردهاند و بیش از 9 میلیون بار دانلود از طریق تلوبیون انجام شده است».
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: «شاید یکی از دلایل حرکت ما به سمت سامانههای مشخص نظارتپذیر همین نقیصهی آموزشهای تلویزیونی بود که نمیتوانستیم ارزیابی از میزان و نحوهی استفاده از این آموزشهای تلویزیونی داشته باشیم و قابل سنجش و مدیریت نبود؛ برخی مناطق هم اصلا دسترسی نداشتند و درسنامههایی ارسال شد و راهبران آموزشی به صورت حضوری آموزش را ادامه دادند».
وی دربارهی اینکه «آیا آماری دارید که چند دانشآموز به تلفن هوشمند دسترسی ندارند؟»، گفت: «آماری نداریم».
کمرئی در واکنش به این گفتهی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مبنی بر اینکه «اخیرا وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد که با راهاندازی سامانه شاد قصد دارند حجم صددرصدی کتاب درسی را امتحان بگیرند که ما مخالف هستیم»، بیان کرد: «تأکید وزیر آموزش و پرورش، استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی است و نه بحث آزمون و ارزشیابی؛ آزمون و ارزشیابی تا جایی که واقع شده و آموزش برای معلم مسجل شده و دانشآموز در معرض یادگیری قرار گرفته است، انجام میشود؛ هنوز در حین آموزش هستیم و باید از یک کف دروس ارائه شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم».
وی ادامه داد: «در پایهی دوازدهم شبهاتی مبنی بر غیرحضوری بودن آزمونها مطرح شده بود که برطرف شد و امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعا غیرحضوری خواهد بود؛ دربارهی حجم دروس باید با سازمان سنجش یک مبادله اطلاعات انجام دهیم؛ روی 80 درصد توافق کردهایم».
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: «دربارهی سایر پایههای دورهی متوسطه، این سناریو را مد نظر داریم که چون آموزشهای ارائه شده توسط معلمان در دورهی تعطیلات هم حائز اهمیت است، 80 درصد محتوای درسی، 20 نمرهی ارزیابی دانشآموز را به خود اختصاص دهد و آموزشهای ارائه شده باقی مانده، با سوالات اختیاری چهار نمره داشته باشد و یک فرصتی برای آنها باشد که یکپنجم پایانی کتاب را مطالعه کردهاند».
کمرئی دربارهی اجباری شدن استفاده و عضویت در شبکه شاد برای معلمان و دانشآموزان و سایر سؤالات مطرح شده از سوی رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: «دغدغههای مالی و حقوقی پیرامون شبکه شاد باید در حوزههای کارشناسی مربوطه بحث شود؛ اما هر دو پلتفرمی که در اختیار آموزش و پرورش قرار گرفته در پشت آن افراد زبدهای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به صورت رایگان هبه شده و پلتفرم شبه تعاملی را همراه اول تا 15 سال تضمین کرده که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد. اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود».
وی افزود: «این پلتفرم در یک زمان 15 روزه عینیت یافته و ماموریت آموزشی ما ارجح بوده و خود ما وارد ابعاد اجرایی و فنی نشدهایم. اما مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه است؛ فقط وارد فضای مجازی شده است. بچهها فقط تعامل متنی را دارند و یک پیامرسان متناظر با ساختار مدرسه است و اطلاعات را از سناد گرفتهایم و موارد امنیتی تا حد ضرورت رعات شده است. دلیل عدم حضور پیامرسانهای داخلی این بوده که آنها در زمان امضای قرارداد ضعیف پای کار آمدند و مشارکتشان در نیمهی راه قطع شد».
وی در پاسخ به اینکه بیش از 27 و نیم میلیون دانلود آموزشهای تلویزیونی از تلوبیون و سروش انجام شده است، چرا برای تقویت مدرسه تلویزیونی تلاش نمیشود؟ گفت: «از رسانهها به عنوان مکمل استفاده میکنیم و هر نوع رسانهای حکم رسانهی مکمل را دارد. در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود اما ماهیت تعاملی ندارد و امکان ادامه به روش قبلی نبود اما در فضای مجازی امکان تعاملی بودن با معلم بیشتر برقرار است».
کمرئی ادامه داد: «11 میلیون نفر عضو شبکه شاد هستند و نشاندهندهی این است که این قابلیت در شبکه وجود دارد. دربارهی مدارس ضرورت نصب شبکه را تاکید کردیم. اجباری است و معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را باز داشته باشیم یا خیر. در کشور در معرض بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم. اکنون آموزش و پرورش دارد دستورالعمل آموزش در فضای بحران را تهیه میکند و در مقدمات کار است».
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش دربارهی چگونگی برگزاری امتحانات دانشآموزان هفتم تا یازدهم (متوسطه اول و دوم به جز دوازدهم) گفت: «از عید به این سو چند سناریو داشتیم و بر روی روشهای ارزیابی برای پایان خوب، متمرکز شدیم؛ ارزشیابی در شش پایهی اول دورهی ابتدایی که توصیفی است و آزمون هماهنگ پایهی ششم هم منتفی شده است. امتحانات پایهی نهم نیز به جهت تاثیر در هدایت تحصیلی، به صورت هماهنگ استانی برگزار میشد اما امسال هماهنگ نخواهد بود و آن را ضروری نمیدانیم».
وی ادامه داد: «اما برای ارزشیابیها، ابتدا باید دید دانشآموزان فضای آموزش حضوری را تجربه میکنند یا خیر؟ اگر بازگشت به مدرسه داشته باشند طبیعتا ارزشیابیهای ما مشابه روشهای سنجش قبلی است؛ به غیر از موضوع حجم دروس که بر اساس مدل ارائه شده، مدیر و معلم دربارهی آن به صورت غیرمتمرکز تصمیم میگیرند و آموزش را پایان میدهند. اما حالت دوم این است که امکان حضور مهیا نشود».
کمرئی افزود: «البته ترجیح ما آزمونهای حضوری با رعایت پروتکلهای بهداشتی و در صورت صدور مجوز از سوی مراجع مربوطه است. اما اگر نشد؛ چارهای جز ارزشیابی غیرحضوری نداریم که طراحی شده و دستورالعمل آن تبیین شد و یک مرحله در شورای عالی کلیاتش بحث شده است و به این شکل است که معلمان بر اساس آموختههای دانشآموزان به میزان حجم تدریس شده با روشهای چهارگانهی مکمل و بر اساس ارزشیابی مستمر نوبت اول دانشآموز و همچنین عملکرد یک ماهه بعد از آن تا تعطیلی مدارس، ارزشیابی نهایی را انجام دهند. در واقع همان کاری بود که در دورهی ابتدایی انجام میشود و حالا به پایههای بالاتر تعمیم پیدا میکند».
وی در پاسخ به اینکه آیا آخر سال آزمون اینترنتی گرفته خواهد شد یا خیر گفت: «خیر، آزمون اینترنتی هماهنگ گرفته نخواهد شد ولی معلمها دارند آزمونها و ارزشیابیها را انجام و تکالیف را از سوی دانشآموزان دریافت میکنند. ارزشیابی از فرایند آموزش انجام میشود».
وی دربارهی پایهی دوازدهم بار دیگر تاکید کرد: «امتحانات پایهی دوازدهم قطعا حضوری خواهد بود و حجم امتحانات هم 80 درصد محتوا با 20 نمره خواهد بود و 20 درصد هم نمره اختیاری است تا آموزشهای ارائه شده دورهی کرونا هم ترتیب اثر داده شود. آزمون کنکور هم بر اساس آن خواهد بود». /پ
22698
برگزاری امتحانات هماهنگ پایه نهم لغو شد
نظر خود را بنویسید