فردای کرمان – گروه اقتصاد: محسن جلالپور، فعال اقتصادی و رئیس سابق اتاقهای بازرگانی ایران و کرمان، در کانال شخصی خود در تلگرام یادداشتی دربارهی تغییر وضعیت کسبوکارها در جهان پس از کرونا منتشر کرده و با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا انقلاب صنعتی چهارم را خیلی زودتر از پیشبینیها محقق کرده، نوشته است: «جهان پس از کرونا فرصت بینظیری برای رشد تجارت الکترونیکی و کسبوکارهای اینترنتی خواهد بود و در مقابل، بازارها و فروشگاههای سنتی رفتهرفته به پایان دورهی رونق خود نزدیک میشوند».
به گزارش فردایکرمان، وی نوشته است: «جهان تا امروز سه انقلاب صنعتی را تجربه کرده و ما رسما در حال تجربه کردن چهارمین انقلاب صنعتی هستیم. نخستین انقلاب صنعتی نیروی بخار را برای مکانیزه کردن تولید به کار گرفت. این انقلاب که از سال ۱۷۶۰ تا حدود سالهای ۱۸۲۰ تا ۱۸۴۰ به طول انجامید، باعث شد جوامع کشاورزی و روستایی به جوامع صنعتی و شهری تبدیل شوند.
در انقلاب دوم که از سال ۱۸۷۰ آغاز شد و تا سال ۱۹۱۴ و آستانهی جنگ جهانی اول، ادامه پیدا کرد، صنایع بزرگ پدیدار شدند و الکتریسیته، موتور محرک تولید انبوه شد.
بعد از جنگ جهانی دوم، انقلاب سوم صنعتی، با محوریت فناوریهای اطلاعاتی و الکترونیکی شکل گرفت و اکنون با چهارمین انقلاب صنعتی مواجه هستیم. انقلابی که پایههای آن بر انقلاب سوم استوار است و حوادث اخیر جهان تحقق آن را سرعت بخشیده است.
وجه مشخصهی انقلاب چهارم این است که روش زندگی، کار و حتی نوع ارتباط انسانها را از اساس تغییر میدهد. این تغییرات، از نظر شدت، وسعت و پیچیدگی، شبیه هیچ یک از تجربههای قبلی بشری نخواهد بود.
استیو جابز در سال 2007 گفته بود، گوشی هوشمند همه چیز را عوض خواهد کرد و اکنون میبینیم که همهی پدیدههای جهان با سرعتی غیرقابل باور در حال تغییرند. در حال حاضر نزدیک به 80 درصد از جمعیت بزرگسالان جهان گوشی هوشمند دارند که این ظرفیت، امکان بهرهبرداری از فناوریهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، روباتیک، اینترنت اشیاء، اتومبیلهای بدون راننده، نانو و بیوتکنولوژی، چاپگرهای سهبعدی، علم مواد، امکانات جدید ذخیره انرژی و... را فراهم کرده است.
تحلیلگران معتقد بودند انقلاب چهارم صنعتی پیشنیازهای اجتماعی دارد اما به نظر میرسد شیوع ویروس کرونا انقلاب چهارم را خیلی زودتر از پیشبینیها محقق کرده است.
جهان پس از کرونا فرصت بینظیری برای رشد تجارت الکترونیکی و کسبوکارهای اینترنتی خواهد بود در مقابل، بازارها و فروشگاههای سنتی رفتهرفته به پایان دورهی رونق خود نزدیک میشوند. به زودی خیلی از بازارها دیگر مثل گذشته کار نخواهند کرد و فروش محصولات متفاوت از گذشته خواهد بود. در دنیای جدید با کسبوکارهای سنتی باید خداحافظی کنیم. در خیلی موارد، کسبوکار حذف نمیشود؛ سازوکار فروش و عرضهاش تغییر خواهد کرد اما تغییرات ممکن است به حذف برخی کسبوکارها منجر شود.
در دنیای پس از کرونا گسترهی تکنولوژیهای جدید، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا افزایش پیدا خواهد کرد. لازمهی زندگی در عصر جدید، آشنایی بیشتر با تکنولوژی است.
ویژگی حکمرانی در ایران، شک به تکنولوژیهای مدرن است اما مردم قادرند خیلی سریع خود را با تکنولوژی تطبیق دهند. در جامعهی ایران که سرعت آشنایی مردم با تکنولوژیها سریعتر از حکمرانان است، آینده قطعا کمچالش نخواهد بود». /پ
24479
یادداشت محسن جلالپور
نظر خود را بنویسید