فردایکرمان ـ گروه جامعه: مناقشات بر سر خوب و بدِ مسیر دوچرخهسواری خیابان سپه همچنان ادامه دارد. شهرداری منطقه سه که در ایام کرونا، با احداث مسیری 400 متری در خیابان سپه، به طرفداران شهرهای پیادهمحور و دوستداران محیط زیست و سلامتی، نوید روزهای خوش برای کرمان آینده را داده بود، هنوز نتوانسته مجوزی برای افتتاح این مسیر کوتاه را بگیرد.
این مسیر که شهردار منطقه سه تاکید دارد کاملا کارشناسی و طبق استانداردها اجرا شده، مخالفانی دارد. در تازهترین اظهارنظر، معاون عمرانی استاندار و رئیس شورای ترافیک استان به فردایکرمان میگوید که این مسیر کارشناسیشده نیست و چون شهرداری برای اجرای آن، از اول شورای ترافیک را در جریان نگذاشته است، آن را از دستور کار شورای ترافیک خارج کردهاند و حالا مسئولیت آن با شهرداری است. سیدمصطفی آیتالهی موسوی در عینحال تاکید میکند که طرفدار ترویج دوچرخهسواری در شهر است اما معتقد است شهرداری باید از جای بهتری این کار را شروع میکرد. او در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که فکر نمیکنید این شکل برخورد با این مسیر که نخستین اقدام شهرداری برای ایجاد مسیرهای استاندارد دوچرخهسواری در شهر است، به این رویکرد جدید در شهر آسیب بزند؟ میگوید که پافشاری شهرداری بر کاری که اشتباه است، تاثیرات منفی بیشتری دارد.
گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
آقای موسوی، نظرتان دربارهی مسیر 400 متری دوچرخهسواری در شهر چیست؟
ما طرفدار دوچرخهسواری در شهر هستیم. در طرح جامع ترافیک شهر هم ایجاد مسیرهای ایمن برای دوچرخهسواری دیده شده و ما کاملا موافق اصل موضوع هستیم ولی مسیری که ایجاد میشود باید کارشناسیشده باشد تا مشکلات دیگری برای مردم ایجاد نکند.
الان شهرداری هزینه کرده و یک مسیر در خیابان سپه احداث کرده و مدعی است که برطبق طرح جامع عمل کرده است؛ تکلیف چیست؟
معاون حملونقل شهرداری کرمان در شورای ترافیک مطرح کرد که خود ما هم موافق این مسیر نیستیم و اجرای آن، کار شهرداری منطقه بوده است. در جلسهای که در اینباره برگزار شده، قرار بر این بوده که اگر پلیس این مسیر را تایید نمیکند آن را اصلاح یا جمعآوری کنند. نتیجه را از شهرداری پیگیری کنید. من اما ضمن اینکه با اصل موضوع دوچرخهسواری در شهر موافقم، با این مسیر موافق نیستم. نه پلیس و نه کارشناسان ترافیک و نه حتی معاون حملونقل شهرداری هم آن را تایید نمیکنند.
اما شهرداری میگوید براساس طرحی اقدام کرده که پیش از این، مسیرهای قانونی را طی کرده و مصوب شده است.
در طرح جامع ترافیک شهر، ایجاد چنین مسیرهای دیده شده ولی برای اجرای هر طرح ترافیکی، یکسری مسائل فنی وجود دارد که باید در شورای ترافیک دربارهی آن نظر داده شود.
حالا نظر نهایی شورای ترافیک در اینباره چیست؟
طرح را به شورای ترافیک آوردند؛ ما گفتیم وقتی میخواستید اجرایش کنید، آن را به شورا نیاوردید که مصوبه را بگیرید، حالا که روی زمین اجرا شده از شورا نظر میخواهید؟ ما هم طرح را از دستور کار شورا خارج کردیم چون شهرداری بدون هماهنگی این طرح را اجرا کرده است.
پس این گفتهی آقای کریمدادی دبیر شورای ترافیک که مسئولیت آن هم با شهرداری است، را تایید میکنید؟
بله. از نظر ما، مسئولیت اجرای این طرح با شهرداری است.
آقای موسوی، با توجه به اینکه این طرح، نخستین تجربهی کرمان در ایجاد مسیرهای ایمن دوچرخهسواری است، فکر نمیکنید این شکل برخورد در همین گام اول، تاثیر منفی بر این رویکرد تازه در شهر بگذارد؟
من فکر میکنم پافشاری و لجبازی کردن روی کاری که اشتباه است تاثیر منفی بیشتری دارد. ما مسیرهای مناسب دیگری در شهر کرمان داریم مثل بلوار جمهوری یا بلوار 22 بهمن که میتوان از آنجا این طرح را شروع کرد. چیزی که اکنون معلوم است طرح فعلی شهرداری، کارشناسی نشده است. /پ
نظر خود را بنویسید