فردایکرمان – مینا قاسمی: ارکستر تازهتاسیس خواجویکرمانی شامگاه دوشنبه، ۲۰ مردادماه اولین اجرای خود را به رسم احترام، و ارج نهادن به تلاشها و فداکاریهای کادر بهداشت و درمان کشور به روی صحنه برد. کنسرتی که تماشاچیهایش، آن را به صورت آنلاین از طریق اینستاگرام و سایت آپارات به نظاره نشستند و به گفتهی سرپرست این ارکستر، سهیل حسنیسعدی، در آن اجرا احساسی گذاشته شده بود که از طریق آن مردم بتوانند به اندازهی یک ساعت هم که شده، فقط از موسیقی لذت ببرند و فارغ از هیاهوی این شرایط غیرعادی بیماری کرونا، قدری در لحظه زندگی کنند.
حسنیسعدی که خود در این ارکستر در گروه نوازندگان سازهای کوبهای به هنرنمایی پرداخت، مدتزمانی را که این گروه ۶۵ نفره برای این اجرا تمرین کردند را تنها در ۱۰ جلسه عنوان کرد و آمادهسازی سریع این ارکستر را وابسته به حضور نوازندگانی دانست که موسیقی را نهتنها به عنوان حرفهی خود، بلکه به عنوان وظیفهی انسانی خود میشناسند. حسنیسعدی دربارهی ایدهی شکلگیری این ارکستر که کمتر از یک سال از تاسیس آن گذشته، به فردایکرمان گفت: «اگر بخواهم از ایدهی اولیهی شکلگیری این ارکستر بگویم، باید به سال ۹۸ برگردم. یعنی سالی که ارکستر ملی ایران در شهر کرمان در مجموعهی گنجعلیخان اجرا شد و برای آن هم هزینههای بسیاری صرف شد. من در جریان آن کنسرت، مدام به این موضوع فکر میکردم که چرا هزینهای که میتواند صرف قابلیتها و تواناییهای خودمان شود، به بیرون از استان میرود؟ مگر ما نوازندهی حرفهای در کرمان کم داریم که نتوانیم برای خودمان یک ارکستر با حضور هنرمندان بومیِ خودمان داشته باشیم؟ همین فکرم مرا به سمت گفتوگو با ارگانهای مختلفی برد که در نهایت، طی مذاکراتی که با شهرداری کرمان داشتیم، آقای جهانشاهی، معاون محترم فرهنگی شهردار به ما دست حمایت داد و از شکلگیری این ارکستر استقبال کرد».
وی ادامه داد: «بعد از این اتفاق، دیماه سال گذشته ساختار اصلی ارکستر شکل گرفت و در هفتهی اول اسفندماه اولین جلسهی تمرینمان را آغاز کردیم تا بتوانیم اولین اجرای خود را اوایل سال ۹۹، که اگر بخواهم دقیقتر بگویم، در خرداد ماه سال ۹۹ داشته باشیم؛ اما متاسفانه به بحران کرونا خوردیم و مجبور شدیم چندین ماه تمرینهایمان را متوقف کنیم. ولی با این حال، بعد از یک وقفهی تقریبا چهار ماهه، بالاخره هفتهی اول تیرماه اولین جلسهی تمرین مجدد خود را برای ارکستر شروع کردیم. زمانی که بحران کرونا در اوج خود بود و آقای جهانشاهی نیز با ارائهی ایدهی ناب تقدیم اجرا به کادر بهداشت و درمان باعث شد تا بتوانیم طی جلساتی منظم، سریعتر خودمان را برای اجرا آماده کنیم که سرانجام توانستیم ۲۰ مردادماه اولین اجرای خود را به روی صحنه ببریم».
این نوازندهی دف اضافه کرد: «یعنی کاری که اجرا شد، حاصل تنها ۱۰ جلسه تمرین بود و اگر توانستیم در این مدتزمان به اجرا برسیم، به علت حضور نوازندگانی بود که به لحاظ فنی همه درجهیک بودند؛ چه نوازندگانی که جوانان پر انرژی و خوشآتیهی شهرمان بودند، و چه قسمت دیگر نوازندگان ارکستر، که همگی از اساتید طراز اول موسیقی استانمان هستند و همگی هم از شهر خودمان برخاستهاند».
وی سپس با اشاره به انتقاداتی که به دلیل حضور خواننده و رهبر ارکستری که از خارج از استان دعوت شده بودند بر او وارد شده بود، در پاسخ توضیح داد: «بسیاری از من انتقاد کرده بودند که اگر این ارکستر بومی است، پس چرا یک خواننده از کرمان نیاوردید؟ مگر کرمان خواننده ندارد؟ معلوم است که کرمان خواننده دارد، اما اگر من از آقای وحید تاج و میرامیر میری دعوت کردم، برای این بود که بتوانم با استفاده از هنرمندان مطرح ملی، کاری کنم تا اولین اجرای ما بهتر دیده شود. دلم میخواست قابلیتهای کرمان از این طریق بهتر به چشم بیاید. علاوه بر این، حضور آقای میرامیر میری به عنوان رهبر ارکستر، برای نوازندگان جوان ما جنبهی آموزشی هم داشت و از ایشان استفاده کردیم. حضور ایشان هم تاثیر خوبی بر نوازندگان داشت. اضافه بر همهی اینها، ارکستر ما در حال حاضر خواننده و رهبر دائمی ندارد و اگر از رهبر ارکستر، و خواننده و ۹ نفر نوازنده از خارج از استان داشتیم، آنان اعضای مهمان ما بودند. ۹ نفر نوازندهی خارج از استان را هم که دعوت کردیم، به دلیل کمبود نوازنده در بعضی سازها بود، همین».
با رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی به تمرین پرداختیم
حسنیسعدی در بخش دیگری از سخنان خود، در پاسخ به این پرسش که: «با توجه به شرایط بحرانی کرونا، تمرین دستهجمعی اعضای گروه را برای جلوگیری از احتمال خطر برای افراد چگونه مدیریت میکردید؟»، تشریح کرد: «وقتی که میخواستیم تمرینات خود را شروع کنیم، تصمیم گرفتیم یک مکان ثابت را برای تمرین در نظر بگیریم که این مکان کاملا ایزوله باشد و به جز افراد نوازنده هیچکس دیگر در آن محل نیاید و برود. برای این منظور سالن بسطامی را در نظر گرفتیم که فضای باز و خوبی دارد. نوازندههای ما هم تمام پروتکلهای بهداشتی را رعایت میکردند. مثلا هر دو ساعت یک بار ماسکهای خود را تعویض میکردند، مرتبا فضا ضدعفونی میشد، صندلیها هرجلسه مخصوص به یک نوازنده بود، کاور سازها یک طرف گذاشته میشد، نوازندهها مرتب به دستهایشان الکل میزدند و اقداماتی از این دست. اگر پروتکلها را رعایت نمیکردیم ممکن بود به یک فاجعهای ختم شود که جبرانناپذیر باشد. اما خوشبختانه، تمام هنرمندانی که در این ارکستر حضور داشتند با همراهی و درک کامل شرایط کمک کردند که کنسرت حتی در این شرایط هم به خوبی برگزار شود. اینکه کسی در بین ما بخواهد اعتراض کند چرا ما باید در این شرایط تمرین کنیم و مسائلی از این دست، اصلا اینطور نبود».
او اضافه کرد: «به هرحال من معقتد هستم که هنرمندان در این جامعه وظیفهای دارند که باید به آن عمل کنند. وظیفهمان این است که بتوانیم کاری را انجام دهیم که برای یک ساعت هم که شده، کادر درمان و مردم بتوانند از همهچیز فارغ باشند و صرفا در لحظه زندگی کنند و ما سعی کردیم به نوبهی خود این کار را انجام دهیم. از آنجا هم که مخاطب محدود به یک سالن نبود، تصمیم گرفتیم ارکستر در محلی به اجرا بپردازد که یک بنای تاریخی و فضای گردشگری کرمان هم به نمایش گذاشته شود تا بتواند احساس خوشایندتری به مخاطب منتقل کند، تا اینکه در یک سالن خالی به اجرا بپردازیم. انتخاب محوطهی کاروانسرای گنجعلیخان هم به علت دارا بودن فضای باز آن به علت رعایت نهایت احتیاط، و هم ارزش بنای تاریخی شهرمان به لحاظ معماری و زیباییاش بود».
این هنرمند در پایان صحبتهای خود، در پاسخ به این پرسش که: «شما برای پرستاران و مدافعان سلامت نواختید و خواندید، بعد از اجرا آیا احساسی از مخاطبهای اصلی خود گرفتید»؟، گفت: «بله، اتفاقا قبل از اینکه با شما صحبت کنم، یکی از دوستان من زنگ زد که همسرشان پرستار بیمارستان افضلیپور بود و میگفت وقتی همسرم برنامهی شما را میدید واقعا خوشحال بود که هنرمندان شهر به فکرشان بودند و فراموششان نکردهاند. واقعا بازتابهایی که از این اجرا گرفتیم، خیلی خوب بود. به هرحال شما خودتان میدانید این شرایط، شرایط عادیای نیست. هم برای خوانندهمان، آقای تاج و هم برای نوازندگانمان حساسیت کار بسیار بالا بود. در هر صورت به طور طبیعی، همه نگرانیهایی بابت بیماری با خود داشتند، ولی امیدی که در دلشان بود آنها را تا پای صحنه رساند تا برای فداکاریهای پرستاران و پزشکان کشورمان لحظهی خوبی را رقم بزنند».
به گزارش فردایکرمان، در این کنسرت که با مشارکت سازمان فرهنگی، اجتماعی شهرداری کرمان و بنیاد فرهنگی ایرج بسطامی برگزار شد، جبار رحمانی، مرتضی سلطانی ، دیانا بنی اسدی، مژده معمار نژاد ، مژده دلگانی و مجید رضایی به سرپرستی امیر صفایی مقدم، گروه نوازندگان تار این ارکستر بودند؛ و محسن عبادتی، علیرضا مقراضی ، معین شیبانی، امید احمدپور، محمد سیفی و محمدامین سیف در بخش نوازندگی کمانچه به هنرنمایی پرداختند. تنبور نوازان این ارکستر به سرپرستی محمد کاظمی، امین عالیبیگی، مصطفی مداینزاده، علیرضا قادری ، صالح شیخ بهایی و الهه طالبینژاد بودند و سازهای بادی و فلوت با سرپرستی حمید آزادگان، با اجرای کلارینت توسط فرزاد بوستانچی و نی توسط امیرعباس حقانیت به آوا درآمدند. نیما فرخی در این ارکستر سرپرستی گروه باس مضرابی و عود را بر عهده داشت که با نوازندگی عود علی درویش نوری، جنبوش مجتبی احمدی، بزوک رضا تجدد و شاه رباب صادق اسداللهی اجرا شد. گروه نوازندگان تار باس در این ارکستر مهسا صافیزاده، زهرا احمدی، کیانا حسینی و محمد رحمانی بودند و گروه سنتور و قانون با سرپرستی حامد احمدی با نوازندگی قانون توسط احسان عزیزی و سنتور نوازان: علی دوراندیش، یگانه رستمی و زهرا توان ترنمبخش این کنسرت بود. الهه کاوه و یاسین خالقی نوازندگان ویلنسل این ارکستر بودند که با سرپرستی امید حسینی به هنرنمایی پرداختند. سازهای کوبهای و تنبک با سرپرستی شهروز شعاعی، با دفنوازی نازنین شکاری، علیرضا ثمره طاهری و سهیل حسنی سعدی به نوا درآمدند و پرکاشن در این گروه توسط حمیدرضا یوسفی و امین قدیمی نواخته شد. در این ارکستر، ایمان پورخالقی سرپرستی گروه کر را عهدهدار بود که ملودی اسدینسب، شهرزاد شهیدی، زهرا عزیزی، نسیم شفیعیزاده، ویدا میرزایی، ساناز شیخشعاعی، سارا نیکبخش، الهام براتی، فیروزه برهان، رضا بهرامی، احسان مهدیان، میلاد حسینینسب و یاسر حاجیزاده با هدایت او به هنرنمایی پرداختند.
همچنین ناظر کیفی این کنسرت: محمد ایلاقی، مجری طرح: میثم زارع ، کارگردان هنری: امین شجاعی، کارگردان تلویزیونی: هادی خدیو، مدیر واحد سیار و مدیر فنی: جواد اسماعیلزاده، مدیر تصویربرداری و نور: علیرضا نجیبزاده، مدیر هماهنگی: محمد جعفری و صدابردار: موسع زارع بودند که در بخش فنی اجرای این کنسرت به فعالیت پرداختند.
گفتنی است، حسنیسعدی دربارهی برنامههای آیندهی ارکستر خواجویکرمانی گفت: «به زودی برنامههای آيندهی کنسرت را اعلام میکنیم. با تلاشی مضاعف برای تماما بومیسازیِ ارکستر شهرمان». /م
نظر خود را بنویسید