فردای کرمان – گروه اطلاعرسانی: این روزها در سطح شهر کرمان تعدادی از بیلبوردها، تبلیغ جالبی از سیمان ماهان را به نمایش گذاشتهاند که مفهوم استحکام و کیفیت را در ذهن بیننده تداعی میکند. سیمان ماهان کرمان بیش از 12 سال است که در زمینهی تولید سیمان فعالیت میکند و طی سالهای گذشته توانسته با بهرهگیری از تکنولوژیهای روز و تغییر در شیوههای تولید، محصولی با کیفیت برتر به بازار عرضه کند. رشد فروش محصول و رغبت بتنسازان و انبوهسازان برای استفاده از سیمان ماهان نشان میدهد، این کارخانه توانسته با تولید یک محصول باکیفیت جای خود را در بازار استان و سایر استانها باز کند.
سرمایهگذاری برای ارتقای کیفیت محصول
مهندس حسن درویش، مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان در گفتوگو با خبرنگار فردای کرمان، اظهار کرد: «رسالت نخست سیمان ماهان به عنوان تولیدکنندهای که محصول نهایی آن در پروژههای عمرانی و ساخت بناها مصرف میشود، تولید محصول با کیفیت است».
وی با بیان اینکه یکی از دغدغههای مصرفکنندهها کیفیت سیمان است، افزود: «در سالهای اخیر با این دیدگاه که باید خودمان را به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان کشور به جامعهی هدف معرفی کنیم و به برترین و بهترین تولیدکنندهی سیمان کشور از نظر کیفی تبدیل شویم، هزینههای زیادی در کارخانه انجام دادهایم و پروژههای زیادی اجرا شده است».
درویش با اشاره به سرمایهگذاری 20 میلیارد تومانی در کارخانه سیمان ماهان برای ارتقای کیفیت تولید، خاطرنشان کرد: «با این سرمایهگذاری و اجرای پروژهها هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی رشد بسیار قابل توجهی در شرکت سیمان ماهان کرمان برای محصولات تولیدی اتفاق افتاد».
وی ادامه داد: «محصول تولیدی ما در مقاومتهای سه روزه، هفت روزه و 28 روزه، حدود 25 تا 30 درصد نسبت به محصول قبلی که تولید میکردیم رشد مقاومت کیفی داشته است».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با اشاره به افزایش کمی تولید در این کارخانه، توضیح داد: «پیش از این روزانه حدود 800 تن محصول کلینکر تولید میشد و تولید روزانهی سیمان ما تقریبا 1100 تا 1150 تن بود اما با اجرای پروژههای تولیدی در کارخانه، در حال حاضر روزانه هزار تن کلینکر در روز تولید میشود که به تبع آن تولید سیمان نیز به 1200 تن در روز رسیده است».
تبلیغات جذاب سیمان ماهان در کرمان
وی در ادامه با اشاره به تبلیغات وسیع سیمان ماهان کرمان در سطح شهر، گفت: «با توجه به اینکه شرایط کیفی تولید سیمان ماهان تغییر کرده، و به لحاظ کیفی نسبت به کارخانههای رقیبی که در استان و خارج از استان داریم توان رقابت پیدا کردیم و فروش محصولات ما به صورت چشمگیری افزایش یافت، به این نتیجه رسیدیم که تبلیغات وسیعی را انجام دهیم».
درویش افزود: «هرچند به بسیاری از اهداف تعیین شده دست پیدا کردیم اما برای اینکه این اهداف مداوم در دسترس باشند باید تبلیغات انجام شود و شرایط کیفی نیز تداوم داشته باشد».
وی با اشاره به شیوهی جدید تبلیغات سیمان ماهان کرمان، بیان کرد: «مدل تبلیغات شاید برای همهی همشهریان بسیار جذاب باشد ما از مشاوران تبلیغاتی بسیار خوبی استفاده کردیم و توانستیم در گروههای تبلیغات و مهندسی با این روش نسبت به تمام تولیدکنندگانی که تاکنون از محصول خود تبلیغ کردند یک برتری داشته باشیم».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با بیان اینکه اولین بازار هدف ما کرمان بود و به همین دلیل تبلیغات را از کرمان شروع کردیم، اظهار کرد: «بیشترین فروش و بهترین بازار ما، با توجه به پروژههای ساختمانی که اجرا میشود و آپارتمانسازیهای در دست اجرا، مرکز استان است».
وی ادامه داد: «دومین بازار هدف ما به دلیل نزدیکی به رفسنجان، این شهر است و بهزودی تبلیغات در رفسنجان انجام میشود، ضمن اینکه برنامهریزیهایی خواهیم داشت تا در شهرهای بزرگ دیگر استان هم این مدل تبلیغات را داشته باشیم و وارد رقابت تبلیغاتی بشویم تا به اهدافی که داریم برسیم».
جلب رضایت شرکتهای فولادی استان
درویش بیان کرد: «سیمان ماهان جایگاه خود را در استان پیدا کرده و جامعهی هدف ما برای صادرات خارج از استان، بسیار گستردهتر از قبل شده و در حال حاضر درخواست برای خرید محصول کارخانه سیمان ماهان افزایش یافته است».
وی توضیح داد: «تا یکسال گذشته حدود 60 تا 70 هزار تن دپوی کلینکر داشتیم که نمیتوانستیم به دلیل عدم وجود مشتری آن را به سیمان تبدیل کنیم اما با تغییراتی که انجام شد، جامعهی هدف ما بسیار گسترده شده، فروش افزایش داشته و تمام آنچه که دپو داشتیم را پس از تولید وارد بازار کردیم».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با بیان اینکه جامعهی هدف محصول کارخانهی سیمان بسیار گسترده است، گفت: «مهمترین جامعهی هدف ما پروژههای عمرانی هستند، هر پروژه که انجام میشود چه صنعتی و چه ساختمانی، مطمئنا سیمان یکی از ارکان اصلی آن است».
وی خاطرنشان کرد: «شرکتهای بزرگ فولادسازی استان پروژههایی برای طرح توسعه دارند که در این پروژههای صنعتی، فونداسیونهای عظیمالجثه اجرا میشود که مصرف بتن در آن زیاد است و باید برای ساخت بتن از سیمان استفاده شود و در این زمینه هم موفق شدیم در یک سال گذشته، نظر مثبت بسیاری از شرکتهای فولادی استان را با توجه به تغییراتی که در کیفیت محصول ایجاد شده، جلب کنیم و در حال حاضر شرکتهای فولاد ایرانیان، فولاد بردسیر و پیمانکاران شرکت جهانفولاد از خریداران ما هستند».
عرضۀ سیمان ماهان در 70 مصالحفروشی شهر کرمان
درویش یکی دیگر از بازارهای هدف را بتنسازان استان معرفی کرد و یادآور شد: «قبلا حدود 10 درصد از فروش سالیانه کارخانه مربوط به بتنسازان بود که این درصد در یک سال گذشته به 22 تا 25 درصد رسیده و در حال حاضر 25 درصد تحویل ما فروش فله است».
وی ادامه داد: «رشد فروش فلهی یک کارخانه نشاندهندهی استقبال بتنسازان و مصرف محصول تولیدی در پروژههای عمرانی است؛ ما با تغییر کیفیت موفق شدیم نظر مثبت بتنسازان و مجریان پروژههای عمرانی را نیز جلب کنیم».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان توضیح داد: «بازار هدف بعدی مصرفکنندگان عام است که از سیمان در پروژههای ساختمانی خود استفاده میکنند و سیمان مورد نیاز خود را از مصالحفروشها میخرند، در نتیجه بازار اصلی هدف ما مصالحفروشان هستند که در حال حاضر حدود 70 مصالحفروشی را در شهر کرمان پوشش میدهیم».
وی دهیاریها را از دیگر جوامع هدف بیان کرد و گفت: «دهیاریها در حال حاضر کارگاههایی برای تولید جدول و بلوک دارند و در حال حاضر سیمان مورد نیاز دهیاریهای رفسنجان را تامین میکنیم».
درویش با اشاره به تامین سیمان شهرداریها به عنوان یکی از بازارهای هدف، اظهار کرد: «شهرداریها به دلیل اینکه بسیاری از جداول، بلوکها و قطعات بتنی را خودشان تولید میکنند یا بتنریزیهایی در سطح شهر دارند، مصرف سیمانشان بسیار بالا است که در حال حاضر تامین سیمان شهرداری رفسنجان بهطور کامل توسط سیمان ماهان انجام میشود و 80 درصد سیمان مورد نیاز شهرداری کرمان، شهرداریهای مناطق کرمان و سازمان عمران شهرداری کرمان نیز توسط ما تامین میشود».
رشد کیفی محصول و ارتقا جایگاه سیمان ماهان
وی با بیان اینکه خوشحالیم توانستیم با رشد کیفی محصول، جایگاه سیمان ماهان را در استان و کشور ارتقا دهیم، افزود: «افزایش فروش نشاندهندهی این است که شرایط کیفی تغییر کرده و محصول با سایر تولیدکنندههای استان و با بهترین تولیدکنندههای سطح کشور قابل رقابت شده است و من میتوانم به جرات بگویم که سیمان ماهان در حال حاضر جزو بهترین تولیدکنندههای سیمان در کشور است و امیدواریم بتوانیم این شرایط را حفظ کنیم».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با اشاره به بررسی کیفی محصول تولیدی در آزمایشگاههای مجهز، بیان کرد: «در کارخانهی سیمان آزمایشگاههای مجهزی وجود دارد تا شرایط کیفی سیمان تولیدی ساعت به ساعت بررسی شود. اینکه میگوییم در استان جزو بهترینها هستیم برای این است که شرایط کیفی تولیدکنندههای کشور را از لحاظ آنالیزهای فیزیکی و شیمیایی میدانیم و محصول سیمان سایر تولیدکنندهها را بررسی و آزمایش میکنیم».
وی توضیح داد: «ما هر هفته از سیمانهایی که در بازار استان وجود دارد، چه سیمانی که تولید داخل استان است و چه محصولی که از سایر استانها وارد شده، نمونهبرداری میکنیم، آنالیز فیزیکی و شیمیایی آن را بررسی میکنیم و شرایط آنها را با سیمان تولیدی خودمان میسنجیم و در نتیجه خودمان اول از همه و بهتر از همه میفهمیم در کجا قرار داریم».
درویش ادامه داد: «اینکه ادعا میکنیم جزو بهترینها هستیم برای این است که آنالیز محصول خودمان و رشد مقاومتهای آن را میدانیم، اعداد و درصد عناصرش را میدانیم و بر این اساس ادعا داریم که جزو بهترینها هستیم».
وی خاطرنشان کرد: «اگر جامعه و بازار هدف هم بخواهد تشخیص دهد ما جزو بهترینها هستیم، رشد 80 درصدی فروش ما نشاندهندهی رشد کیفی است، زیرا بدون تغییر در کیفیت محصول نمیتوانستیم بازار هدف را جذب کنیم».
افزایش صادرات و برنامهریزی برای توسعه
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با اشاره به برنامههای آیندهی این کارخانه، گفت: «کارخانهی فعلی ظرفیتش بیشتر از هزار تن است و ما ظرفیت تولید را از 750 تن کلینکر به هزار تن در روز رساندیم، اگر بتوانیم کارخانه را با همین منوالی که رشد داشته و با شرایط سود و زیانی که الان به وجود آمده حفظ کنیم دنبال این هستیم با جلب نظر مساعد سهامداران، طی یک تا دو سال آینده، این خط هزار تنی موجود را به جای سیمان خاکستری به سیمان سفید تبدیل کنیم و یک خط تولید سه هزار و 500 تنی سیمان کنار این کارخانه احداث کنیم که اشتغالزایی بسیار بالایی هم دارد».
وی افزود: «امیدواریم با این تداوم، در آیندهی نزدیک شاهد توسعهی کارخانه و افزایش تولید باشیم».
درویش در پاسخ به این سوال که آیا برای صادرات و افزایش بازارهای هدف نیز برنامهریزی کردهاید؟؛ اظهار کرد: «در بازار سیمان، هم باید مصرف داخل را مد نظر قرار داد و هم بازار صادرات به خارج از کشور را، اگر چه نزدیک مرز نیستیم اما فاصلهی 500 کیلومتری تا بندرعباس، این امکان را برای صادرات خوب فراهم کرده است».
وی ادامه داد: «اگر شرایط دلار به همین شکل بماند - که من فکر نمیکنم به این زودیها تغییر کند - کارخانههایی که بتوانند در صادرات کار کنند سودآوری زیادی خواهند داشت. در حال حاضر هم بسیاری از کارخانهها به دلیل اینکه شرایط ارزی و قیمت ارز مناسب شده، فقط برای صادرات برنامهریزی میکنند و بازار داخل در چند ماهی که قیمت ارز تغییر کرده و صادرات راه افتاده، تقریبا با کمبود سیمان در برخی مناطق مواجه شده است».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان گفت: «این شرایط نشان میدهد در بازار داخل همچنان شرایط اینکه دوباره تولید جدید راهاندازی شود و ظرفیت افزایش پیدا کند وجود دارد و اگر بتوان با برنامهریزی در کنار بازار داخل برای صادرات هم اقدام کرد، مطمئنا کارخانه سودده خواهد بود».
وی تاکید کرد: «یکی از برنامههای ما در کنار تامین بازار داخل، بحث صادرات است که در حال برنامهریزی هستیم».
درویش با بیان اینکه در حال حاضر 70 درصد سیمان تولیدی کارخانه ماهان در داخل استان توزیع میشود، افزود: «20 درصد سیمان ماهان کرمان به کشور پاکستان صادر میشود؛ به کشور افغانستان هم صادرات کمی داریم و 10 درصد محصول ما نیز در استان سیستان و بلوچستان توزیع میشود».
رکورد فروش سیمان در تیر ماه جاری
وی در ادامه با بیان اینکه کرونا تاثیری بر میزان فروش سیمان نداشته است، توضیح داد: «شیوع کرونا در صنعت سیمان نه تنها تغییری در جهت منفی توزیع و تحویل ایجاد نکرد، بلکه در سه چهار ماه گذشته تحویل همهی کارخانهها افزایش پیدا کرد، که البته این موضوع ارتباطی با کرونا ندارد و بیشتر مربوط به افزایش قیمت ارز است».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان یادآور شد: «افزایش قیمت ارز سبب شد مردم برای حفظ سرمایه، پولهای خود را از بانک خارج کنند و آن را برای ساخت و یا اتمام پروژههای نیمهتمام هزینه کنند و به همین دلیل تحویل سیمان کم نشد».
وی بیان کرد: «در چهار ماه گذشته رشد تحویل بسیار خوبی داشتیم و حتی در تیرماه فروش ما در طول 12 سال راهاندازی کارخانه رکورد زد».
درویش با اشاره به صحبتهای یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه سیمان باید به قیمت 17 هزار و 500 تومان در مصالحفروشیها به فروش برسد، گفت: «با توجه به افزایش کرایهی حمل چنین چیزی ممکن نیست، صحبتهای بدون اطلاعات دقیق، سبب شد مردم فکر کنند سیمان ممکن است ارزان شود و تقریبا برخی کارها معطل مانده، در صورتی که چنین اتفاقی نخواهد افتاد».
تاثیر مستقیم افزایش کرایۀ حمل بر سیمان
وی توضیح داد: «با وجود اینکه اوایل فروردین ماه، کرایهی حمل 30 تا 35 درصد افزایش داشت، در جلسهای که چندی پیش در راهداری برگزار شد، مجددا کرایهی حمل 30 درصد افزایش یافت که رشد کرایه در سال 99 جمعا 70 درصد میشود و لذا ممکن نیست که قیمت سیمان کاهش پیدا کند».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان افزود: «حمل و نقل برای صنعت سیمان چالشبرانگیزتر از سایر صنایع است؛ زیرا کالاهایی مانند فولاد، سرامیک و ... که تجاری هستند قیمت محصول آنها زیاد است و اگر قیمت حمل آن افزایش پیدا کند تاثیر چندانی در قیمت محصول نخواهد داشت اما سیمان کالای غیرتجاری است و در بعضی مواقع قیمت کرایه به قیمت کل سیمان نزدیک میشود».
وی خاطرنشان کرد: «تاثیر کرایه از نظر درصدی، بر سیمانی که باید به دست مصرفکننده برسد ناگهان به اندازهی افزایش قیمت سیمان تاثیرگذار میشود و لذا اگر نتوانیم در بحث سیمان کرایهها را کنترل کنیم، جامعهی هدف زیان زیادی خواهد دید و باید هزینهی بیشتری را برای خرید بپردازد».
درویش اظهار کرد: «البته رانندهها هم حق دارند زیرا هزینهی استهلاک و قطعه افزایش یافته اما همهی اینها باید بر مبنای یکسری از قوانین و قواعد باشد، اگر بخواهیم مشکل یک گروه را برطرف کنیم و مشکل بقیه را نبینیم، چالش بیشتر میشود. در استان مشکل رانندگان در حال بررسی است و این کار باید انجام شود، اما باید سایر موارد نیز در کنار آن دیده شود و مشکل مصرفکننده و کارخانه هم لحاظ شود».
تولیدکنندگان خاکریز کشور در مقابل دشمن هستند
وی در ادامه با اشاره به تاثیر تحریمها بر صنعت سیمان، گفت: «تحریمها بر همهی صنایع تاثیر بسیار زیادی گذاشته و صنعت سیمان هم از این قاعده مستثنی نیست».
مدیرعامل کارخانه سیمان ماهان کرمان با اشاره به افزایش 80 تا 90 درصدی برخی کالاها، افزود: «به عنوان مثال قیمت پاکت سیمان 60 درصد افزایش داشته و در افزایش کرایهی حمل مواد اولیه، هزینهی تمامشدهی ما در تولید را افزایش داده است».
وی بیان کرد: «معتقدم تولیدکنندگان خاکریز کشور در مقابل دشمن هستند و هر کدام از تولیدکنندگان که آسیب ببینند بخشی از این خاکریز نابود میشود و ترکش آن به کشور برخورد میکند، پس باید همه دست به دست هم بدهیم و با تصمیم درست، کاری کنیم که خاکریز آسیب نبیند».
درویش با بیان اینکه شرایط اقتصادی کشور علاوه بر اینکه تحت تاثیر شرایط سیاسی دولت است از شرایط سیاسی کشورهای دیگر نیز تاثیر میپذیرد، یادآور شد: «در حال حاضر بزرگترین چالش تولیدکننده و حتی مردم در زندگی، نوسان قیمت دلار است، اگر قیمت دلار ثابت نباشد، این کاهش و افزایش قیمت به اقتصاد کشور آسیب میزند».
وی با بیان اینکه آینده خیلی قابل تصور نیست، گفت: «ما به عنوان تولیدکننده قبلا برای یک یا دوسال آینده برنامهریزی میکردیم اما الان حتی برای یک ماه دیگر هم نمیتوانیم برآورد هزینه و برنامهریزی کنیم، امیدوارم همه همت کنند شرایط به گونهای پیش برود تا باری که بر دوش مردم و تولیدکننده است، برداشته شود و شرایط اقتصادی رو به بهبود برود». /پ
نظر خود را بنویسید