فردایکرمان – گروه فرهنگوهنر: عباس تقیزاده، دکترای ارتباطات و مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی معتقد است تاثیراتی که کرونا بر ارتباطات اجتماعی و انسانی گذاشته تا سالها، حتی پس از ریشهکنی این بیماری همچنان ادامه خواهد یافت.
او که در مراسم اختتامیه جشنواره «امید، نشاط و رسانه» سخن میگفت، با بیان اینکه فرهنگ ما به خاطر کرونا رسانهایتر شد و اکنون با یک فرهنگ رسانهای گسترده مواجه هستیم، گفت که رسانهها و هنرمندان در شرایط کرونا فداکارانه پا به میدان گذاشتند و برخی از خبرنگاران و روزنامهنگاران متعهدانه و مسئولانه محتوا تولید کردند و به شکل لحظهای و آنی به مردم ارائه کردند، هم با اطلاعات صحیح، به آنها آرامش دادند و هم کمک کردند درست تصمیم بگیرند.
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، مراسم اختتامیهی اولین جشنواره تولیدات فرهنگی و هنری و رسانهای استان کرمان با رویکرد مقابله با کرونا و با عنوان «جشنواره امید، نشاط و رسانه» شامگاه 29 مردادماه در محوطهی موزه هنرهای معاصر کرمان برگزار شد.
در این مراسم عباس تقیزاده، مشاور استاندار کرمان در امور رسانه و روابط عمومی به نمایندگی از استاندار کرمان، به ایراد سخنرانی پرداخت.
وی گفت: «یک احساسی دارم که شاید احساس خیلی خوشایندی نباشد. دوست داشتم شرایط به گونهای باشد که مدیران عالیرتبهی استان در اینجا حضور داشتند و از برگزیدگان حوزهی هنر و رسانه قدردانی میکردند. در این جشنوارهای که در عنوان آن کلمات امید و نشاط بود و واقعا هم که جامعهی ایرانی، چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی به امید و نشاط نیاز دارد. در این جشنواره، اهالی رسانه و هنر برای ایجاد امید و نشاط تلاش کردند. اما آنان چرا به سراغ این موضوع رفتند؟ چون یک بیماری جهانگیر که صرفا بعد پزشکی نداشت و ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی هم داشت در کشور شایع شده بود».
وی افزود:«به نظر من یکی از مهمترین تبعات این بیماری که تا سالهای سال خواهد ماند و اگر همین الان هم کرونا پایان پذیرد، تاثیر آن پابرجا است، تاثیرات ارتباطی آن در حوزهی ارتباطات اجتماعی و انسانی است. ما حداقل تا چند سال دیگر، درگیر تبعات آن خواهیم بود. شما ببینید که همین جشنوارهای که اینجا دارد برگزار میشود با چه کمبودهای عاطفی و روانی دارد برگزار میشود. ما در این جشنواره، به خوبی نمیتوانیم حتی در کنار هم بنشینیم، ارتباط بگیریم و حتی با هم دست بدهیم. نتوانستیم با کسانی که در این دوران، بیمارانشان را از دست دادند همدلی کنیم و حتی نتوانستیم از کسانی که مبتلا شدند، عیادت کنیم. ما با یک حجم زیادی از احساسات تلمبارشدهای که نتوانستیم آنها را ابراز کنیم مواجه هستیم».
او افزود: «بشر بعد از این بیماری وارد یک فضای جدیدی شد. فضایی که آنقدر تاثیرات آن زیاد است که فکر نمیکنم بتوانیم به ماقبل آن برگردیم. تاثیری که این بیماری در اقتصاد ما گذاشت به رسانهها هم آسیب رساند. حالا رسانهای که آسیبهای اقتصادی دیده و هنرمندی هم مثل بقیه مردم هم ممکن است بیمار شده باشد یا کارش را از دست داده باشد وظیفهی سنگین برقراری امید و نشاط بر عهدهی او گذاشته شده است. خیلی کار سختی است. هنرمندان و رسانهها چهقدر فداکارانه پا به میدان گذاشتند. درست است که در کنار آن مدیران و پزشکان و پرستاران کار کردند ولی در کنار آنها هنرمندان و اهالی رسانه مسئولیتهای اجتماعی خود را فراموش نکردند و بر مبنای آن سعی کردند به مردم آنچه را که میخواهند برسانند. مردم، و اصلا همهی ما در لحظهی شیوع این بیماری در شوک فرو رفتیم. ولی هنرمندان و اهالی رسانه از همان روزهای اول اطلاعات صحیح و دقیق را با سرعت و جامعیت در اختیار مردم قرار دادند. همه چیز پسوند مجازی و رسانهای به خودش گرفت. محرم در راه است، این ایام را تسلیت میگویم ولی قطعا ما با یک محرم متفاوت مواجه هستیم. محرمی که تمام مناسک جمعیاش تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته و ما دیگر نمیتوانیم با یکدیگر عزاداری کنیم».
او ادامه داد: «فرهنگ ما به خاطر کرونا رسانهایتر شد. ما اکنون با یک فرهنگ رسانهای گسترده مواجه هستیم. رسانه که میگویم، اعم از همهی رسانهها است. ما با یک بیماری فراگیر مواجه شدیم اما یک بستر عالمگیر و گسترده به اسم فضای مجازی هم داشتیم و به خاطر همین شاهد مهاجرت بسیاری از افراد به فضای مجازی بودیم. کسانی که با این فناوری آشنایی نداشتند و حتی با آن قهر بودند و نفرینش میکردند، وارد این فضا شدند و از امکانات آن استفاده کردند. من در حوزهی آموزش و پرورش تجربهی تدریس دارم. در سالهای ۹۲ و ۹۳ باید برای آموزش مجازی مجوز میگرفتم ولی با این بیماری این نوع از آموزش به رسمیت شناخته شد. رسانه در ابعاد مختلف آن و تولیدات رسانهای به خانههای ما هم وارد شد. اسم نمیبرم اما برخی رسانهها در این میدان به خوبی تلاش کردند. خبرنگاران و روزنامهنگاران متعهدانه و مسئولانه محتوا تولید کردند و به شکل لحظهای و آنی به مردم ارائه کردند. اطلاعات صحیح، به مردم آرامش میدهد. به آنها این حس را میدهد که میتوانند درست تصمیم بگیرند. و جامعهی رسانهای ما توانست این امر را بهخوبی تحقق بخشد». / الف
نظر خود را بنویسید