فردای کرمان – گروه اقتصاد: بهسازی و اصلاح خطوط ریلی کرمان – تهران سالهاست به یکی از مطالبات مردم استان تبدیل شده است. کهنه و قدیمی بودن ریلها در بعضی از قسمتهای مسیر، سرعت قطار را در قسمتی از این مسیر که محدودهی بحرانی نامیده میشود، به شدت کاهش میدهد و این مساله سبب ورود گردوغبار به داخل کوپهها شده و مسافران که بعضا برای انجام کارهای اداری راهی پایتخت هستند را به شدت آزار میدهد. این فرسودگی ریلها همچنین سبب شده تا مردم کرمان از نعمت قطارهای سریعالسیر نیز محروم شوند. مدیرکل راهآهن استان کرمان میگوید برای ایجاد خطوط قطار سریعالسیر نیازمند زیرساختهای ویژهی این خطوط هستیم که در این راستا هماکنون مسیر «زرند – بافق» به طول ۴۶ کیلومتر در اولویت کاری قرار گرفته و در ادامه نیز مسیر باقیماندهی «زرند – کرمان» به طول ۸۰ کیلومتر تکمیل خواهیم شد. وی همچنین با بیان اینکه حدود ۴۶ کیلومتر از سمت بافق به زرند منطقهی بحرانی ریلی استان کرمان محسوب میشود خبر داد که در حال اصلاح این خطوط هستیم و با این اصلاح، سرعت قطارها در این منطقه از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر خواهد رسید.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا کرمان، مجید ارجونی امروز سوم شهریور به مناسبت هفته دولت در جمع خبرنگاران، بیان کرد: «از سال گذشته تا به امروز پنجهزار و 208 میلیارد ریال اعتبار در بحث طرحهای سرمایهای و عمرانی راهآهن استان کرمان هزینه شده است».
وی ایمنی و جابهجایی بار و مسافر را از ماموریتها و اهداف راهآهن جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و افزود: «صنعت راهآهن ایمنترین سیستم حمل و نقل دنیا است».
مدیرکل راهآهن استان کرمان اظهار کرد: «راهآهن کرمان یکی از نادرترین راهآهنهای کشور است که در چهار دوره تکمیل شده است و طول خطوط اصلی و فرعی ریلی منطقهی کرمان ۷۷۲ کیلومتر است که شش درصد سهم خطوط ریلی کشور را به خود اختصاص داده و از لحاظ خطوط اصلی رتبهی سوم و در خطوط فرعی رتبهی ششم کشور را داریم».
وی ادامه داد: «در سال ۸۷ اداره کل راهآهن استان کرمان مستقل شد به طوری که در آن زمان ۶۷ هزار تن بار از در این مجموعه بارگیری میشد اما اکنون میزان بارگیری راهآهن استان کرمان به بیش یک میلیون و ۴۶۸ هزار و ۹۸۳ تن رسیده و در بحث تخلیه نسبت به سال ۸۷، ۲۰۴ درصد رشد داشتیم ضمن آنکه در بحث تناژ بارگیری، راهآهن کرمان رتبهی هشتم کشوری را داشته و سه درصد جابهجایی بار ریلی کشور بر عهدهی این منطقه است».
ارجونی افزود: «در سال ۸۷ تعداد مسافری که توسط خطوط ریلی استان کرمان جابهجا میشد حدود ۴۲۸ هزار نفر بود که در سال ۹۷ این آمار به یک میلیون و ۱۳ هزار و ۸۴۸ رسیده به طوری که در سال ۹۷ استان کرمان ۳.۶ درصد کل سهم کشور در بحث جابهجایی مسافر را به خود اختصاص داده و همچنین در سال ۹۷ جابهجایی مسافر این منطقه نسبت به سال ۸۷ حدود ۱۳۹ درصد رشد پیدا کرده است».
وی با اشاره به شیوع کرونا و محدودیتهای ایجاد شده در راستای کنترل این بیماری در سطح کشور، اضافه کرد: «در سال گذشته به دلیل شیوع کووید ۱۹ حدود ۵۰ درصد حرکت قطارهای استان کرمان کنسل شدند».
مدیرکل راهآهن کرمان دربارهی وضعیت خطوط ریلی استان کرمان نیز گفت: «سال ۱۳۵۰ برای اولین بار شهرستان زرند به خطوط ریلی کشور پیوست و سال ۸۹ نیز برای آخرین مرتبه، فهرج و شورهگز موفق به این اتصال شدند».
وی با اشاره به راهاندازی خط ریلی «کرمان – سیرجان» اظهار کرد: «در تلاش هستیم حداکثر تا دو سال آینده، خط ریلی «سیرجان - کرمان» را به شبکهی ریلی سراسری کشور متصل کنیم. این پروژه به صورت مشارکتی با شرکت صنعتی معدنی گلگهر و شرکت راهآهن جمهوری اسلامی اجرا میشود بهطوری که ۶۵ درصد هزینههای این پروژه را شرکت صنعتی معدنی گلگهر و ۳۵ درصد دیگر آن را شرکت راهآهن جمهوری اسلامی پرداخت خواهد کرد».
ارجوانی ادامه داد: «قرار است این پروژه در چهار قطعه اجرایی شود که تاکنون در قطعهی اول حدود ۱۳ درصد و در قطعهی چهارم حدود ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و به دنبال آن هستیم که در ابتدا از سمت بردسیر به کرمان این خط ریلی را تکمیل کنیم».
وی دربارهی ایجاد خطوط قطار سریعالسیر نیز توضیح داد: «برای ایجاد خطوط قطار سریعالسیر نیازمند زیرساختهای ویژهی این خطوط هستیم که در این راستا هماکنون مسیر «زرند – بافق» به طول ۴۶ کیلومتر را در اولویت کاری قرار دادهایم و در ادامه نیز مسیر باقیماندهی «زرند – کرمان» به طول ۸۰ کیلومتر را تکمیل خواهیم کرد».
مدیر کل راهآهن کرمان با اشاره به بازسازی خطوط ریلی استان کرمان اظهار کرد: «حدود ۴۶ کیلومتر از سمت بافق به زرند منطقهی بحرانی ریلی استان کرمان محسوب میشود که در حال اصلاح این خطوط هستیم و با این اصلاح سرعت قطارها در این منطقه از ۸۰ به ۱۲۰ کیلومتر خواهد رسید».
وی با بیان اینکه پروژههای زیادی در راهآهن استان کرمان اجرا کردیم، افزود: «با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان سیستمهای ارتباطی خطوط ریلی استان کرمان از سال گذشته تاکنون بروزرسانی شده است و همچنین از سال گذشته تاکنون ۱۴ میلیارد ریال به منظور بهسازی نمازخانههای بینراهی هزینه شده ضمن آنکه برای ایستگاه فهرج نیز حدود یک میلیارد تومان هزینه شده و ایستگاه منطقهی بم نیز که با مشکل آب روبهرو بود در حال رفع آن هستیم و احتمالا تا هفتهی آینده این مشکل حل خواهد شد». /پ
نظر خود را بنویسید