فردایکرمان ـ گروه فرهنگ وهنر - تابلوی «عصرعاشورا»، تصویری غمانگیز و روایتگر سفر بیبازگشت امام حسین(ع) و رسیدن خبر شهادت او و همراهانش به خیمهها است. این اثر نگارگری 44 سال پیش توسط محمود فرشچیان از چهرههای نامدار نگارگری ایران خلق شد و هماکنون یکی از معروفترین آثار فرشچیان محسوب میشود.
این تابلو، درست در روز عاشورای سال ۵۵ خلق شد. اسب بدون سوار امام حسین(ع) در میانهی تصویر و زنانی که از شنیدن خبر گریه میکنند، تلخی عصر عاشورا را روایت میکند. این اثر که حالا جزو ماندگارترین آثار خلق شده با موضوع عاشورای حسینی است، سال ۶۹ به موزه آستان قدس رضوی اهدا شد.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، فرشچیان در این سالها بارها از حال و هوای خود به هنگام خلق این اثر سخن گفته است؛ اینکه بدون هیچ پیشفرضی دست به قلم شده و در لحظه «عصر عاشورا» را روایت کرده است.
او در بخشی از خاطرات خود نقل میکند؛ ظهر روز عاشورای سال ۵۵ در حالی که حس غریبی داشته در خانه میماند و بیرون نمیرود و همین موضوع گلهی مادرش را به دنبال دارد که چرا در چنین روزی در خانه مانده است. اومیافزاید، پس از شنیدن صحبتهای مادرش به اتاق رفته، قلم مو را برداشته و «عصر عاشورا» را میکشد .
وی درباره خلق این اثر در یکگفتوگوی دیگر با اشاره به اینکه عنایت امام حسین(ع) باعث تاثیرگذاری این تابلو شده است میگوید: تابلو عصر عاشورا، نه تنها افراد مسلمان بلکه آنان که با اسلام آشنایی ندارند را هم تحت تاثیر قرار میدهد.
فرشچیان یکی از دلایل تاثیر گذاری این تابلو را تکنیک آن میداند و ضمن اشاره به المانهای استفاده شده در این اثر گفت: تکنیکهای خاص در این تابلو به کار رفته و ناخودآگاه بر روی تماشاگر اثر میگذرد.
وی بیان میکند: استفاده از یک سری تکنیکها در این تابلو آسان بود ولی میخواستم تابلو حالت غربت و تنهایی و فشاری که به اهل بیت (ع) آمده را نشان دهد، بنابراین از المان های چون دهنه رها شده اسب استفاده کردم تا تاثیرگذاری اثر بیشتر باشد.
فرشچیان آثار دیگری نیز دربارهی عاشورا دارد. از آنجمله میتوان به تابلو «پرچمدار حق» پیرامون عباس بنعلی و «هدیه عشق؛ حضرت علیاصغر» اشاره کرد.
نظر خود را بنویسید