فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف لاستیک ناوگان حملونقل کشوری، وارداتی است و افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت لاستیک دارد، گفت که از سال ۹۷، با توجه به افزایش قیمت دلار، لاستیک دچار افزایش قیمت قابل توجهی شد ضمن آنکه با کمبود لاستیک نیز روبهرو شدیم اما با ورود دولت به این موضوع و اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک، مشکل حل شد و تا ابتدای امسال هم وضعیت خوبی، هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم اما با افزایش دوبارهی قیمت دلار و محدودیتهای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، دوباره با کمبود لاستیک مواجه شدیم به طوری که توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت، از ابتدای امسال به نصف رسیده است.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا کرمان، سیدعلی حاجسیدعلیخانی با اشاره به وضعیت حملونقل جادهای استان کرمان، بیان کرد: «در استان کرمان طی سال گذشته، ۲.۷ میلیون تن بار از مبدا استان کرمان جابهجا شد که از این حیث استان کرمان رتبهی سوم کشوری را به خود اختصاص داده است».
وی با بیان اینکه بیشترین فراوانی کالاهای حمل شده در استان کرمان، بارهای معدنی، سیمانی و مواد سوختی هستند، افزود: «۱۸ هزار راننده و ۱۳ هزار ناوگان حملونقل باری در استان کرمان مشغول به فعالیت هستند که نشاندهندهی حجم بالای فعالیت در این حوزه در استان است».
حاجسیدعلیخانی با بیان اینکه با شیوع کرونا از اواخر سال گذشته و ایجاد محدودیتهای صادراتی، وضعیت حملونقل باری در کشور و استان کرمان تحت تاثیر این وضعیت قرار گرفت، اظهار کرد: «در شرایط کنونی وضعیت تعداد راننده و بار در استان کرمان با یکدیگر متناسب نیست و همین امر باعث بروز مشکلات جدی برای رانندگان شده است اما امیدواریم با بهتر شدن شرایط کشور و دنیا از این ویروس، شرایط حملونقل نیز تا حدودی بهبود یابد».
وی به موضوع کرایههای حمل بار نیز اشاره کرد و گفت: «بحث کرایههای حملونقل بار در سطح کشور از قبل مطرح بود که در همین راستا سازمان راهداری از سال ۹۷ بحث «تن کیلومتر» را برای پرداخت کرایه مطرح کرد که بر اساس تناژ و فاصلهی حمل شده با یک پایهی کرایهای مشخص از سوی سازمان راهداری کشور به استانها ابلاغ شد و در استانها نیز با توافقهای صورت گرفته میتوان در عددی بین ۰.۷۵ تا ۱.۲۵ درصد، این مبلغ را کاهش یا افزایش داد که خوشبختانه این کار در استان کرمان انجام و عدد توافقی تعیین شد و هیچ شرکت و موسسهی حمل بار نمیتواند زیر این قیمت، بارنامهای را صادر کند».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان با بیان اینکه آخرین بهروزرسانی این سامانه نیز یکماه گذشته صورت گرفته است، اظهار کرد: «قطعا کرایه روی قیمت تمامشدهی اجناس تاثیر بسیار مهم و مستقیمی دارد بنابراین باید بالانسی را در کرایه داشته باشیم».
وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به تامین لاستیک خودروهای سنگین در استان، یادآور شد: «سازمان راهداری و ناوگان حملونقل، تنها مصرفکنندهی لاستیک است و نقشی در تولید و توزیع آن ندارند».
حاجسیدعلیخانی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مصرف لاستیک ناوگان حملونقل کشوری، وارداتی بوده و افزایش قیمت ارز تاثیر مستقیم بر قیمت لاستیک دارد، بیان کرد: «از سال ۹۷، با توجه به افزایش قیمت دلار، لاستیک دچار افزایش قیمت قابل توجهی شد ضمن آنکه با کمبود لاستیک نیز روبهرو شدیم که همین باعث شد خللی در سیستم حملونقل کشوری صورت گیرد که با ورود دولت به این موضوع، ارز ۴۲۰۰ تومان به واردات لاستیک اختصاص داده شد و در این راستا سامانهی توزیع لاستیک نیز راهاندازی شد».
وی ادامه داد: «تا ابتدای امسال وضعیت خوبی هم در قیمت و هم در توزیع لاستیک داشتیم که متاسفانه از ابتدای امسال و با افزایش دوبارهی قیمت دلار و محدودیتهای تامین ارز ۴۲۰۰ تومانی، دوباره با کمبود لاستیک مواجه شدیم به طوری که توزیع لاستیک از سوی سازمان صمت، از ابتدای امسال به نصف رسیده است و امیدواریم مجددا با اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به این موضوع، وضعیت کمبود و افزایش قیمت لاستیک حل شود».
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای استان کرمان دربارهی وضعیت آسفالت جادههای استان کرمان نیز گفت: «استان کرمان با بیش از ۱۳ هزار کیلومتر راه آسفالته، دومین طول راههای آسفالتهی کشور را به خود اختصاص داده ضمن آنکه استان کرمان با ۱۹۷۰ کیلومتر بزرگراه، بعد از استان اصفهان، بیشترین طول بزرگراهها در کشور را دارد».
وی با بیان اینکه دستگاههای متولی، جاده را میسازند و علائم و خطکشی را در آنها نصب و به این سازمان به عنوان نگهدارنده و بهرهبردار تحویل میدهند اظهار کرد: «تا حدودی در بحث نگهداری و مرمت و اصلاح جادهها با محدودیت منابع روبهرو هستیم اما تمام تلاش خود را میکنیم که وضعیت راههای استان کرمان را در وضعیت مطلوب نگه داریم». /پ
نظر خود را بنویسید