فردای کرمان – گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس باید تحت هر شرایطی فعال باشند، گفت: «اولین و برجستهترین اصل در سال تحصیلی جدید این است که هیچ دانشآموزی نباید از آموزش به دور باشد و مسئولیت محروم نماندن دانشآموزان ثبتنام شده بر عهدهی مدیر مدرسه است». وی تاکید کرد: «باید هر مدیر مدرسه بداند تمام دانشآموزان با چه شرایطی درس میخوانند و از نظر تحصیلی در چه جایگاهی قرار دارند. ارتباط دانشآموزان را با معلمان برقرار کنند و از درستی انجام کار اطمینان حاصل کنند».
حاجیمیرزایی همچنین بر حضور معلمان در مدارس تاکید کرد و افزود: «وقتی اساس کار را بر آموزش حضوری قرار میدهیم پس باید معلمان در مدارس حضور پیدا کنند و ضمن تدریس به صورت مجازی، به دانشآموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از فارس سراسری، محسن حاجیمیرزایی در اولین گفتوگوی زنده با مدیران مدارس سراسر کشور که بهصورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، بیان کرد: «در سال تحصیلی جدید باید پیوند خانواده با مدرسه و ارتباط مدرسه با خارج از مدرسه بسیار پررنگتر از سالهای قبل باشد. به دلیل شیوع بیماری کرونا جامعهی پیرامون ما جامعهای نگران، ملتهب و حساس است و مدیران باید تلاش کنند تا با اطمینانبخشی به خانوادهها از حساسیت و نگرانی خانواده و دانشآموزان بکاهند.».
وی با اشاره به اینکه سیاست شروع سال تحصیلی سیاستی است که جنبههای ثابت، قطعی-حتمی و اختیاری دارد، گفت: «اولین و برجستهترین اصل در سال تحصیلی جدید این است که هیچ دانشآموزی نباید از آموزش به دور باشد و مسئولیت محروم نماندن دانشآموزان ثبتنام شده بر عهدهی مدیر مدرسه است. این سیاست دلایل آموزشی، سیاسی، فردی و اجتماعی دارد و یک آزمون بزرگ برای جامعهی فرهنگیان کشور است که باید مدیران دقت و نظارت کافی را بکار گیرند تا از آن با موفقیت و سربلندی کامل خارج شویم».
وزیر آموزش و پرورش افزود: «برای دانشآموزان دور بودن از تحصیل ممکن است باعث گریز از تحصیل یا در بهترین حالت افت تحصیلی شود . از طرفی وقتی دانشآموزان از مدرسه دور میشوند تحرک آنها کمتر شده و این مسأله در پیوند اجتماعی، عاطفی و روانی دانشآموز تاثیرگذار است و مدیران باید در همه حال بر آموزش دانشآموزان نظارت داشته باشند تا سرمایهی اجتماعی آموزش و پرورش را ارتقا دهند».
اولویت آموزش در مدارس کشور آموزش حضوری است
وی اضافه کرد: «ما اولویت را آموزش حضوری دانشآموزان در نظر گرفتهایم و مدارس هم باید اولویت را به آموزش حضوری دانشآموزان بدهند. خانوادهها بدانند قطعا ما هم نگران سلامتی دانشآموزان هستیم ولی میدانیم که هیچ آموزشی تأثیرگذارتر از آموزش حضوری نیست. امکان حضور در مدرسه و رویارویی چهره به چهره معلم و دانشآموز باعث درک متقابل معلم از دانشآموز و بالعکس میشود و این درک متقابل و فهم یکدیگر تنها در سایهی آموزش حضوری امکانپذیر خواهد بود».
حاجیمیرزایی، دلیل دیگر پافشاری بر آموزش حضوری را دشواریهای تنوع آموزش غیرحضوری دانست و بیان کرد: «با فاصله گرفتن از آموزش حضوری با روشهای متنوعی از آموزش روبهرو خواهیم شد که هر یک از این روشها دشواریهای خاص خود را دارد. برای مثال امکان دسترسی به ابزار هوشمند یا شبکه اینترنت برای همه یکسان نیست. فرصت زمانی دانشآموزان در حضور در فضای مجازی متفاوت است، خانواده شرایط متفاوتی برای حضور فرزندانشان دارند و ... بنابراین باید تا جایی که میتوانیم آموزش هماهنگ و حضوری داشته باشیم مخصوصا در مقطع ابتدایی لزوم حضور دانشآموزان در مدارس و ارتباط با معلم به صورت مستقیم بیشتر مشهود است».
مدارس باید تحت هر شرایطی فعال باشند
حاجیمیرزایی با تأکید بر اینکه فعال بودن مدارس تحت هر شرایطی، سیاست سوم این وزارتخانه است، گفت: «تنها در صورتی که مجموعه نهادهای فعال جامعه بسته شدند باید مدارس بسته شود. هدف از اتخاذ این سیاست این است که حلقهی اتصال و پیوند ما با خانواده، دانشآموزان و معلمان برقرار باشد».
وی ادامه داد: «حتی اگر تنها یک دانشآموز هم به مدرسه بیاد یا همهی دانشآموزان بخواهند به صورت غیرحضوری درس بخوانند باز هم باید مدارس کشور فعال باشند».
وزیر آموزش و پرورش، سیاست چهارم را لزوم تدوین اطلس آموزشی در هر مدرسه خواند و بیان کرد: «باید هر مدیر مدرسه بداند تمام دانشآموزان با چه شرایطی درس میخوانند و از نظر تحصیلی در چه جایگاهی قرار دارند. ارتباط دانشآموزان را با معلمان برقرار کنند و از درستی انجام کار اطمینان حاصل کنند».
وی گفت: «با مشورت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تمام شهرها را در وضعیت یکسان و در یک شرایط تصور کردیم. وضعیت تمام شهرها را قرمز اعلام کردیم تا بتوانیم راحتتر و با مدیریت بیشتر کارها را پیش ببریم».
حاجیمیرزایی ادامه داد: «از طرفی شرایط سفید بسیار نگرانکنندهتر از قرمز است بنابراین اگر در منطقهای شیوع گسترده داشته باشیم وزارت بهداشت تعطیل اعلام میکند وگرنه در دستورالعمل وزارت بهداشت گفته شده مطالعاتی نداریم که حضور در مدرسه باعت شیوع بیماری میشود ولی در مطالعات تاثیر منفی اثبات شده است، بنابراین با رعایت پروتکل تاکید بر آموزش حضوری است. ما سعی کردیم یک پروتکل را برای تمام کشور اعمال کنیم تا برای یادگیری و اجرا بهتر باشد».
هیچ دانشآموزی نباید به اجبار در مدرسه حضور داشته باشد
حاجیمیرزایی با اشاره به اینکه اهمیت به نگرانی خانوادهها و ایجاد آرامش در آنها از دیگر سیاستهای این وزارتخانه است، اظهار کرد: «مدیران به نگرانی خانواده اهمیت بدهند هیچ دانشآموزی نباید به اجبار در مدرسه حضور داشته باشد. وظیفهی ما تنها آموزش است ولی حضور یا عدم حضور دانشآموزان در مدارس برعهدهی خانواده است».
وی با تاکید بر حضور معلمان در مدارس اضافه کرد: «وقتی اساس کار را بر آموزش حضوری قرار میدهیم. پس باید معلمان در مدارس حضور پیدا کنند و ضمن تدریس به صورت مجازی به دانشآموزان حاضر در مدرسه نیز آموزش دهند». /پ
نظر خود را بنویسید