فردای کرمان – گروه اقتصاد: نماینده مردم شهرستانهای جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تنها راه حل توجیه اقتصادی طرح احداث راهآهن جیرفت را ملی شدن این پروژه دانست و گفت که احداث راهآهن بم – جیرفت، چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که اگر هر سال برای این پروژه، ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود، تکمیل آن حدود یکصد سال به طول میانجامد.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایرنا سراسری، ذبیحالله اعظمی بیان کرد: «رایزنیهایی با معاونان وزیر راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی، شرکتهای مشاورهی اجرای طرحهای راهآهن و اساتید دانشگاه صاحب نظر برای طرح راهآهن جیرفت انجام شد که اتفاق نظر همه بر ملی شدن طرح راهآهن جیرفت برای رهایی از بنبست بود».
وی طول خط راهآهن دارزین بم - جیرفت را بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت مشاور ۱۲۰ کیلومتر بیان کرد و افزود: «۱۱۷ کیلومتر این طرح در منطقهی کوهستانی جبالبارز با شیب تند واقع شده که هزینهی هر کیلومتر آن با فهرست بهای سال ۱۳۹۹ تقریبا ۳۹ میلیارد تومان است».
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: «بر اساس این اطلاعات، برای تکمیل این طرح (بم - جیرفت) چهار هزار و ۷۵۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است».
وی ادامه داد: «اگر هر سال برای خط راهآهن دارزین بم به جیرفت ۵۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شود، تکمیل این طرح حدود یک صد سال به طول میانجامد».
اعظمی بیان کرد: «همچنین اگر هر سال ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار به این طرح اختصاص یابد که دور از انتظار است، عمر تکمیل این طرح ۴۷ سال محاسبه میشود».
وی با بیان اینکه احداث خط راهآهن جیرفت باید از نظر سازمان برنامه و بودجه کشور توجیه اقتصادی داشته باشد، از مشورت با معاون زیرساخت وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی و چندین شرکت مشاورهای مطالعاتی احداث راهآهن برای برطرف کردن این مشکل خبر داد و افزود: «مهمترین عامل، تامین بار کافی برای حملونقل ریلی است».
اعظمی اوج حمل محصولات کشاورزی جنوب کرمان را چهار تا شش ماه برشمرد و گفت: «با توجه به فسادپذیر بودن بخشی از محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی و غیره، حملونقل جادهای در چنین شرایطی بر حملونقل ریلی ارجحیت دارد. اما با تجهیز تعدادی واگن به سیستم سرمایشی و انبار سرد حملونقل ریلی، تولیدات کشاورزی بهخصوص برای صادرات رونق گرفته و کاملا قابل توجیه است».
وی بهترین راه توجیه اقتصادی طرح احداث راهآهن جیرفت را با توجه به شرایط منطقهی جنوب کرمان حملونقل ریلی بار مواد معدنی به همراه بخشی از محصولات کشاورزی، مواد نفتی و پتروشیمی از جنوب به مناطق شمالی کشور بیان کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح راهآهن جیرفت باید بهصورت ملی تعریف شود، خاطرنشان کرد: «با فعال شدن معادن منطقهی هفتگنج (هفت شهرستان جنوبی کرمان) و همینطور سازوکار حملونقل ریلی محصولات کشاورزی با کانتینرهای سردخانهدار، طرح راهآهن جیرفت اهمیت و توجیه بهتری پیدا میکند».
وی امیدبخشترین دورنمای طرح ایجاد راهآهن جیرفت را تعریف این طرح بهصورت ملی و اتصال به دریا و آبهای آزاد (دریای عمان) دانست و این دورنما را نتیجهی مشورت با معاون زیرساخت وزارت راه، مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی و چندین شرکت مشاور احداث راهآهن بیان کرد.
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی بهترین راه حل تعریف طرح ملی راهآهن جیرفت را در قالب طرح راهآهن جیرفت - جاسک دانست و گفت: «طبق برآورد و مطالعهی شرکت مشاور، طول این مسیر ۶۷۰ کیلومتر است که از شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، رودبارجنوب، کهنوج، قلعهگنج، منوجان، رودان و میناب عبور میکند».
وی با بیان اینکه محاسبات طرح ملی راهآهن جیرفت به جاسک توسط شرکت مشاور طرح به روز انجام شده است، افزود: «هزینهی اجرای این طرح طبق برآورد شرکت مشاور ۱۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که یک پروژهی کلان است و نیاز به سرمایهگذاری از صندوق توسعه ملی دارد».
اعظمی به طرح ملی اتصال خط راهآهن ساحل مکران – بندرعباس - چابهار اشاره کرد و گفت: «بخشی از این طرح در ساحل دریای عمان قرار میگیرد که بودجهی آن از صندوق توسعه ملی تامین میشود».
وی افزود: «چندین طرح ملی ازجمله احداث پالایشگاه نفت، پالایشگاه پتروشیمی و آب شیرینکن برای طرح محرومیتزدایی شهرستان جاسک برنامهریزی شده است که بهترین مسیر برای انتقال حمل بار مواد نفتی، پتروشیمی و غیره به تهران و سایر نقاط کشور از مسیر خط ریلی جیرفت قابل توجیه است».
اعظمی از رایزنی با نماینده پنج شهرستان جنوبی استان کرمان و نماینده مردم میناب و جاسک در مجلس شورای اسلامی برای طرح ملی راهآهن جیرفت به جاسک خبر داد و گفت: «در این رایزنیها مقرر شد تا هر سه نماینده مجلس پیگیر تکمیل طرح مطالعاتی راهآهن جیرفت به جاسک و قرار دادن این طرح در ردیف بودجهی سال ۱۴۰۰ باشیم».
وی ادامه داد: «با تخصیص اعتبار طرح راهآهن جیرفت به جاسک از صندوق توسعه ملی هر چه سریعتر این طرح شروع میشود».
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی ایجاد طرح راهآهن جیرفت به جاسک را در زمینهی پدافند غیرعامل، تاسیسات نطامی و مدیریت بحران در شرایط جنگی بسیار مهم برشمرد و گفت: «این طرح همچنین به راهاندازی مجدد پادگان ارتش در کهنوج کمک زیادی میکند».
وی افزود: «چندین طرح ملی از جمله احداث پالایشگاه نفت، پالایشگاه پتروشیمی و میعانات گازی، آب شیرینکن و بزرگترین اسکله و بارانداز در ساحل بندر جاسک برای محرومیتزدایی شهرستان جاسک برنامهریزی شده و بزرگترین اسکله و بارانداز در ساحل بندر جاسک احداث خواهد شد». /پ
نظر خود را بنویسید