فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانشآموز در کشور داریم که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار از این تعداد از فضای مجازی و شبکهی شاد استفاده میکنند، گفت: «نزدیک به سه میلیون نفر از دانشآموزان از شبکهی شاد و یا فضای مجازی استفاده نمیکنند، دو میلیون از فضای مجازی غیر شبکهی شاد استفاده میکنند و دستکم ۳۰ درصد دانشآموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی و شبکهی شاد بیبهرهاند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، سیدجواد حسینی در دیدار با حاجیبابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی علاوه بر خدمات آموزشی و پرورشی، خدمات توانبخشی نیز به دانشآموزان با نیازهای ویژه ارائه میکند و تمام تلاش این سازمان این است که در چهار مولفهی نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، فرایندها و منابع انسانی به حد استاندارد برسد».
وی افزود: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی از حیث بودجه دارای ردیف مستقل است و در ردیفهای پژوهشهای کاربردی، برنامهی آموزش استثنایی، برنامهی توانبخشی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی و آموزش دورهی پیش حرفهای و حرفهای به این سازمان بودجه اختصاص مییابد».
حسینی با بیان اینکه بودجهی پیشنهادی امسال سازمان ۳۳.۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته را نشان میدهد و این نظام بودجهریزی از دو جهت دستکم نیازمند نگاهی نو است، اظهار کرد: «در شورای سازمان و براساس استانداردهای جهانی مصوب شده است که سرانهی دانشآموزان استثنایی دستکم پنج برابر دانشآموزان عادی باشد و در عمل این چنین نیست و فاصلهی زیادی از این جهت وجود دارد».
وی گفت: «همچنین برخی از برنامهها در نظام بودجهریزی نیازمند توجه ویژهتر است به عنوان مثال برنامهی آموزش استثنایی و فعالیتهای مربوط به توسعهی آموزشهای تلفیقی فراگیر و خصوصاً ارائهی خدمات حمایتی که در سال ۹۹ با برنامهای تحت عنوان نهضت توانافزایی در حال پیگری است، بودجهی خاص خود را میطلبند».
معاون وزیر اضافه کرد: «بودجهی اختصاصیافته به برنامهی ارائهی خدمات حمایتی ۱۶ میلیارد تومان است در حالی که نیاز این سازمان به ۴۵۰ میلیارد تومان است».
وی با بیان اینکه در برنامهی توانبخشی دانشآموزان استثنائی نیز بودجه اختصاصی با حجم فعالیت متناسب نیست، اظهار کرد: «در حوزهی خدمات توانبخشی درون و برون مدرسهای به طور جدی نیازمند به توجه ویژه است».
حسینی افزود: «آموزش دورهی پیشحرفه ای و حرفهای، هم در بخش بودجه مواد مصرفی و هم تجهیز کارگاهها نیازمند عنایت خاص هستند».
معاون وزیر با اشاره به طرح هدایت (هر دانشآموز یک تبلت، هر تبلت یک کلاس و یک مدرسه) که وی به عنوان نمایندهی ویژهی وزیر در این حوزه نیز مسئولیت برعهده گرفته است، اظهار کرد: «بر اساس آخرین آمار ۱۴ میلیون و ۷۵۰ هزار دانشآموز در کشور داریم که ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار از این تعداد از فضای مجازی و شبکهی شاد استفاده میکنند».
وی افزود: «۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشآموز به طور مشخص از شبکهی شاه بهره میبرند و لذا بیش از دو میلیون از فضای مجازی غیر شبکهی شاد استفاده میکنند».
حسینی گفت: «همچنین نزدیک به سه میلیون نفر از دانشآموزان از شبکهی شاد و یا فضای مجازی استفاده نمیکنند».
وی بیان کرد: «دستکم ۳۰ درصد دانشآموزان از وسایل هوشمند برای اتصال به فضای مجازی و شبکهی شاد بیبهرهاند که نزدیک به ۵ میلیون دانشآموز را شامل میشود و رقم نزدیک به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار را طلب میکند».
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و دیوان محاسبات مجلس نیز با اشاره به اهمیت نظام تعلیم و تربیت و نقش آن در توسعهی جامعه اظهار کرد: «هیچ جامعهای بدون اتکا به آموزش و پرورش و توجه به آن توسعه نخواهد یافت و مهمترین عنصر ارتقاء نظام تعلیم و تربیت نیز به نیروی انسانی مربوط میشود».
حاجیبابایی افزود: «تمام توان مجلس شورای اسلامی در حوزهی برآوردن نیازهای آموزش و پرورش و با توجه به ظرفیتهای موجود در خدمت نظام تعلیم و تربیت قرار خواهد گرفت». /پ
نظر خود را بنویسید