فردای کرمان – گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش، نقش مدیر مدرسه را کلیدیترین و تعیینکنندهترین نقش در آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد که مدیر مدرسه باید ارتباط با خانوادهها را جدی بگیرد، با آنها گفتوگو کند، پاسخگوی دغدغههای والدین باشد و به آنها اطمینانخاطر بدهد.
حاجیمیرزایی اظهار کرد: «همهی ما وارد زیستبومی شدهایم که قبلا تجربه نکردهایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیستبوم، تکتک دانشآموزان باید حمایت و مراقبت شوند و مطمئن شویم همهی کارها به درستی انجام میشود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محسن حاجیمیرزایی در ارتباط مجازی با مدیران مدارس استان کرمان، با اشاره به حدیثی از امام صادق علیهالسلام بیان کرد: «طبق فرمایش امام صادق علیهالسلام آنچه که در اختیار دارید گوهر است، اگر دیگران هم نمیدانند گوهر باقی میماند و از ارزش آن کم نمیشود اما اگر یک سنگ بیارزش داشته باشید و دیگران فکر کنند گوهر است، به ارزش آن افزوده نمیشود».
وی افزود: «باارزشترین مسئولیتها بر عهدهی فرهنگیان گذاشته شده و در مقایسه با سایر مشاغل شریف که همه ارزشمند هستند کار معلمان متفاوت است چون با انسانها و تربیت آنها مواجه هستند و از این بابت همهی ما باید شکرگزار این فرصت طلایی باشیم».
وزیر آموزش و پرورش با نقل خاطرهای از دکتر آرام، مترجم مطرح کشورمان که زمانی در آموزش و پرورش خدمت میکردهاند، گفت: «وی زمانی که برای انجام ماموریت کاری به استان کرمان و شهرستان رابر آمده بوده در دفتر یکی از مدارس نوشته بود: اینجا استعدادهایی دیدم که میتوانند درخشش فوقالعادهای داشته باشند».
وی اظهار کرد: «شهید سلیمانی یکی از افرادی است که تحت تعلیم و آموزش معلمان بوده، دانشآموزان ما ظرفیت فوقالعادهای دارند و میتوانند برای رشد کشور نقشآفرین باشند اما گاهی شاید ما متوجه این ظرفیت نباشیم و شاید حضورشان برای ما عادی شده باشد، اما فرصت در اختیار ما فرصتی برای ساختن و پرورش انسانها است که باید شاکر خداوند باشیم و قدر آن را بدانیم به این معنی که حداکثر استفاده را ببریم».
حاجیمیرزایی موقعیت یادگیری را یکی از مفاد مهم سند تحول بنیادین دانست و گفت: «همهی ما در موقعیتهای مختلف یادگیری هستیم، از بدو تولد از آغوش مادر و تا سالهای بعد در موقعیتهای مختلفی قرار میگیریم و در معرض آموزش هستیم، یکی از فراگیرترین موقعیتهای زندگی ما موقعیت یادگیری است، همهی ما در پرتو این موقعیتها میآموزیم که هر موقعیت هم عناصری برای یاد گرفتن دارد و خوشبخت کسانی هستند که از موقعیتها بیشترین بهره را میبرند».
وی با اشاره به اینکه امسال در نظام تعلیم و تربیت با یک وضعیت کاملا متفاوت مواجه هستیم، بیان کرد: «همهی ما در نظام آموزشی و تربیتی به یک موقعیت جدید منتقل شدهایم، روابط معلم و دانشآموز و رابطهی مدیر با دانشآموزان و نحوهی فرایند یاددهی – یادگیری، آزمون گرفتن، اطمینان از حضور دانشآموزان در کلاس درس و...با مشکل مواجه شده اما همهی اینها ما را در یک موقعیت جدید قرار داده که باید هم خوب یاد بگیریم و هم از محدودهی مسئولیتهای خود حفاظت کنیم».
وزیر آموزش و پرورش گفت: «وظیفهی مدیر مدرسه این است که بر کل فرایندها نظارت داشته باشد، سایر همکاران هم باید تمهید مقدمات کنند، نقطهی هدف در مدرسه است اگر نقش مدیر به درستی انجام شود سایر نقشها هم درست انجام میشود، مدیر مدرسه از مجموعهی کار حوزهی ستادی نتیجه میگیرد و هیچ نقشی در آموزش و پرورش کلیدیتر، کاربردیتر و تعیینکنندهتر از نقش مدیر مدرسه نیست، مدیران نه تنها بار مسئولیت خودشان بر دوششان است بلکه بار مسئولیت همهی ما هم بر عهدهی آنها است، شبیه یک نمایش که چندین نفر نقش دارند اما یک نفر نقش اصلی و محوری دارد و دیگران در سایهی آن نقش، دیده میشوند، در آموزش و پرورش، اصلیترین نقش به مدیر مدرسه داده شده و همهی موجودی ما در مدرسه سنجیده و ارزشیابی میشود».
وی در خصوص محتوای نقش مدیر مدرسه، توضیح داد: «اولین وظیفهی مدیر، ثبتنام دانشآموزان است که باید تلاش کنیم امسال آمار ثبتنامی کمتر نباشد، اولین دغدغهی مدیر باید این باشد که آیا همهی دانشآموزان ثبتنام شدهاند یا خیر؟ کلاسبندی، تعیین معلمان، توزیع دانشآموزان و اطمینان از اینکه بین دانشآموزان و معلمان ارتباط درست و موثری وجود دارد یا خیر؟ مدیر مدرسه باید ارزیابی درستی از همهی معلمانش داشته باشد، اگر کار معلمی با کاستی مواجه است باید تذکر دهد که امسال همهی این مسئولیتها و وظایف در شبکهی شاد پیگیری میشود».
حاجی میرزایی با بیان اینکه تلویزیون، بستههای یادگیری و شبکهی شاد ابزار کار معلم هستند و برای تکمیل یادگیری مورد استفاده قرار میگیرند، گفت: «مدیر مدرسه باید ارتباط با خانوادهها را جدی بگیرد، با آنها گفتوگو کند، پاسخگوی دغدغههای والدین باشد و به آنها اطمینانخاطر بدهد، قطعا اقدامات موثر مدیران تا همیشه در اذهان دانشآموزان و والدین ماندگار میشود».
وی به باز بودن مدارس در شرایط فعلی به عنوان یکی از مهمترین نکات کلیدی تاکید کرد و افزود: «مدرسه نباید تعطیل شود و افرادی باید حتما در مدرسه باشند و حلقهی اتصال دانشآموزان، معلمان و والدین باشند، امسال کار مدرسه تعطیل نشده بلکه روش آموزش تغییر کرده است».
وزیر آموزش و پرورش گفت: «قدردان همهی مدیران هستیم، این سال کرونایی در تاریخ باقی میماند، این بیماری همهی شئون زندگی را متاثر کرده باید تلاش کنیم از کنار این بحران روشهای خود را بهبود ببخشیم و کار خود را به درستی انجام دهیم، بعد از پایان این سال باید شرایط به گونهای باشد که با سرافرازی از عملکردمان راضی باشیم».
وی با بیان اینکه محبوبیت شهید سلیمانی از مسئولیتپذیری، خداترسی و دلسوزی وی برای مردم بود، افزود: «همهی ما وارد زیستبومی شدهایم که قبلا تجربه نکردهایم و در حال تجربه و یادگیری هستیم، در این زیستبوم، تکتک دانشآموزان باید حمایت و مراقبت شوند و مطمئن شویم همهی کارها به درستی انجام میشود».
حاجیمیرزایی در پایان خاطرنشان کرد: «در راستای منظم شدن وضعیت پرداختها و ترمیم حقوق هم، لحظهای از خدمت دریغ نمیکنیم». /پ
نظر خود را بنویسید