فردای کرمان – گروه جامعه: وزیر آموزش و پرورش یکی از شاخصهای مدیر موفق را توانایی مدیریت بحران، دانست و گفت: «در شرایط بحران توانایی مدیران مشخص میشود و در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانشآموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همهی دانشآموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند».
وی همچنین ارزشیابی از آموزشها را بسیار مهم دانست و گفت: «ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم و اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کردهایم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محسن حاجیمیرزایی در نشست اعضای شورای معاونان اداره کل و ارتباط مجازی با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان کرمان، با اشاره به ویژگیهای یک مدیر موفق، بیان کرد: «یکی از مهمترین شاخصهای یک مدیر موفق، تحقق هدف است، ما گاهی در مواجهه با هدف دچار یک خطای راهبردی میشویم هرچند برای اهدافمان در نظام تعلیم و تربیت فرایندهایی تعریف کردهایم اما همهی مدیران باید مراقب باشند راه به درستی انتخاب شود، اگر راه، درست انتخاب نشود هر چقدر هم خوب حرکت کنیم به مقصد نمیرسیم، بنابراین دغدغهی اول دغدغهی پایش اهداف است».
وی گفت: «شاخص دوم ما این است که به عنوان مدیر باید توانایی حل مساله را داشته باشیم ما به عنوان مدیر یک مجموعه در تاریخی منصوب میشویم و زمانی مسئولیت را ترک میکنیم، باید ببینیم آیا در این دوره توانستهایم مسالهای را حل کنیم یا خیر؟ اگر مهارت حل مساله نداشته باشیم معلوم نیست که مدیریت ما موثر بوده یا خیر؟ هر مدیری که مسئولیتی را میپذیرد باید بتواند مسالهای را به صورت پایدار و نه موقت، حل کند».
وزیر آموزش و پرورش سومین شاخص یک مدیر موفق را توانایی مدیریت بحران، دانست و افزود: «ما برای شرایط متعارف همیشه آمادهایم اما در زمان بحران مهم است که مدیریت چگونه باشد، در شرایط بحران است که توانایی مدیران مشخص میشود، در این سال کرونایی مدیر خلاق و توانمند در آموزش و پرورش کسی است که با قدرت مدعی شود حتی یک دانشآموز در منطقه یا شهرستانش بازمانده از تحصیل و آموزش نیست، مدیر باید تضمین کند همهی دانشآموزان به یک آموزش باکیفیت دسترسی داشته باشند».
حاجیمیرزایی با بیان اینکه خلاقیت به معنی توانایی پیدا کردن راههای متفاوت است، گفت: «اگر گوشهای خوبی برای شنیدن و چشمهای خوبی برای دیدن داشته باشیم دنیایی از آموزش و تجربه در همین دورهی کرونا میتوانیم داشته باشیم».
وی اظهار کرد: «نابترین دانش، دانش ناشی از تجربیات است، برای همهی پزشکان رویارویی با کرونا یک تجربهی جدید مبتنی بر یادگیری بود، در کنار همهی مسائل تلخ کرونا این فرصت در اختیار ما هست که بیشتر فکر کنیم و از این فرصت طلایی بیاموزیم، این دوره باید دورهی یادگیری سرشار از آموزههای ناب باشد، این فرصت طلایی را برای ارائهی خدمت باکیفیت مغتنم بدانیم، اگر برداشتهای ما از این دوره عمیق و دقیق نباشد همهی ما خسارت دیدهایم».
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ عرصهای از عرصههای دانش بشری عمق و پیچیدگی آموزش و پرورش را ندارد، گفت: «همهی دانشها در برابر دانشهایی که در حوزهی تعاملات انسانی شکل میگیرند ساده هستند، قواعد همهی علوم به مراتب سادهتر از قواعد ارتباط با انسانها است».
حاجیمیرزایی ادامه داد: «اگر هر هفته مدیران با معلمان ارتباط نداشته باشند یا دانشآموزان با معلمان در پیوند نباشند، باید در انتخاب مدیر، تجدید نظر کرد».
وی با اشاره به اینکه به روشهای متعارف قبلی نباید اعتماد نکنیم، گفت: «روشهای قبلی برای امروز ما کارساز نیستند، در خصوص سامانهی سناد و حل مشکلاتش کارهای زیادی انجام شده و در حال یکپارچهسازی سامانهها هستیم که برنامهریزی کردهایم تا دههی فجر امسال عملی شود، در زمینهی نیروی انسانی هم با یک آشفتگی و نابسامانی مواجهیم که باید ساماندهی شود».
وزیر آموزش و پرورش گفت: «با تصمیم شورای انقلاب فرهنگی مسئولیت تعلیم و تربیت کودکان به آموزش و پرورش داده شده، هر چند 84 درصد این کودکان در خانهها تربیت میشوند و در آغوش مادرانشان هستند اما ما باید چارچوب تربیتی ارائه کنیم».
حاجیمیرزایی درخصوص طرح رتبهبندی معلمان نیز اظهار کرد: «لایحهی این طرح تنظیم و تقدیم دولت شده و امیدواریم در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد، بودجهاش را هم پیشبینی کردهایم، به امید خدا سال آینده شرایط فرهنگیان بهتر از امسال است».
وی ارزشیابی از آموزشها را بسیار مهم دانست و گفت: «ما نیازمند این هستیم که مرتب پیشرفت تحصیلی را رصد کنیم، طرحهای زیادی در مرکز سنجش وزارت در دستور کار است که همهی ما باید بر اساس این ارزشیابیها راهنمای عمل داشته باشیم، اگر یک سال را بدون ارزشیابی به پایان ببریم جفا کردهایم.». /پ
نظر خود را بنویسید