فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: او از جمله کارشناسانی است که بهشدت مخالف طرح فعلی جامع ترافیک شهر کرمان است و حتی میگوید که در زمان تهیه، بهعنوان ناظر بر این طرح، حضور داشته ولی وقتی دیده که کیفیت نامناسبی در روند مطالعات وجود دارد، از ادامهی همکاری کنارهگیری کرده است. مهندس محمد میرحسینی، روگذر باغملی و مسیرهای دوچرخهسواری را خروجی اشتباه طرح جامع ترافیک میداند و از عالمزاده شهردار هم گلایه دارد که چرا در این چند سال، برای تهیهی طرح جدید ترافیک تعلل کرده است.
او موافق احداث روگذر امیرکبیر است اما نسبت به تبعاتی که این پروژه بر تقاطعهای اطراف دارد هشدار داده و از شهرداری میخواهد از الان به فکر چارهای برای آن باشد. میرحسینی با بیان اینکه مطالعات ترافیکی در کرمان، صوری و ظاهری است، تصریح میکند: «مطالعهی کافی، نه دربارهی پروژهی امیرکبیر، بلکه در هیچیک از دیگر پروژههای غیرهمسطحسازی و ترافیکی شهر یا به طور کلی انجام نشده یا در حد طرح جامع بوده که خود طرح هم با مشکل مواجه است».
مهندس محمد میرحسینی، دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشتهی مهندسی عمران، گرایش برنامهریزی حملونقل و ترافیک از دانشگاه صنعتیشریف است و تاکنون مسئولیتهای متعددی از جمله مسئول پروژههای مطالعاتی ترافیک در شرکت مطالعات جامع حملونقل و ترافیک شهر تهران برعهده داشته، در دورهای هم مدیرکل حملونقل و پایانههای استان بوده و همچنین، رئیس اسبق اداره آمار و ایمنی ترافیک اداره کل حمل و نقل و پایانههای استان کرمان است که سال 96 به خواست خود از دولت خارج شد.
مشروح گفتوگو با او را در ادامه میخوانید.
آقای مهندس، برخی معتقدند که روگذر امیرکبیر بعد از افتتاح، عمل نمیکند و فایدهای برای شهر نخواهد داشت. نظر شما در اینباره چیست؟
من معتقدم این، تقاطعی است که قرار است ترافیک کریدور شریانی اصلی را به صورت غیرهمسطح هدایت کند و نمیتوان گفت فایدهای نخواهد داشت. این پروژه، یک تقاطع غیرهمسطح در یکی از کریدورهای اصلی است و با توجه به توسعهی ساختوسازها در محدودهی غربی شهر، در آیندهی حتی میانمدت، ترافیک سنگینتری را در این محدوده تجربه خواهیم کرد، بنابراین، من با غیرهمسطح شدن این تقاطع، مخالفتی که ندارم، موافق هم هستم. گرچه مطالعهای دقیق دربارهی آن انجام نشده است ولی بهطور کلی، قابل پیشبینی است که این تقاطع بهصورت غیرهسمطح تاخیر زیادی را در کریدور اصلی شهر کاهش خواهد داد.
اما آقای مهندس، گفته میشود بعد از بهرهبرداری از این پروژه، بهدلیل حذف چراغ فرماندهی در چهارراه امیرکبیر، سرعت خودروها در راستهی بلوار جمهوری افزایش مییابد، عبور عابران غیرایمن میشود، ضمن اینکه مهندس انجمشعاع، کارشناس ترافیک، پیشبینی میکند صفی طولانی از خودروها، بعد از افتتاح این روگذر، پشت چهارراه شفا ایجاد خواهد شد. شما این موارد را تایید نمیکنید که موافق این پروژه هستید؟
ببینید، ترافیک روان را نباید با ترافیک غیرایمن اشتباه بگیرید. ترافیک روان، یعنی اینکه حداقل توقفحرکت را در کریدور اصلی تامین کنیم اما اینکه سرعت بالا که عامل عمدهی تصادفات است را چهطور کنترل کنیم، راهکارهای فراوانی از جمله نصب علائم، پل عابر پیاده و سرعتکاه وجود دارد. دربارهی صف طولانی خودروها که اشاره کردید باید بگویم کاملا درست است. این اتفاق خواهد افتاد. به هر حال، از یک کریدور، قرار است ترافیکی حجیم عبور کند، تقاطعهای مختلفی نیز در مسیر وجود دارد و وقتی مشکل یک تقاطع حل شد، دلیلی نمیشود بر اینکه مشکل کل کریدور حل خواهد شد بلکه مشکل تقاطع بعدی باقی میماند که باید از همین الان که هنوز پروژهی امیرکبیر افتتاح نشده، روی آن مطالعه و بررسی شود که با این تقاطعها چه باید کرد؟ آیا نیاز به غیرهمسطحسازی دارند یا برای تغییر جهت ترافیک و زمانبندی چراغها باید برنامهریزی کرد. اما، اینکه چنین مشکلاتی در این کریدور ایجاد میشود نباید دلیلی باشد بر اینکه غیرهمسطحسازی در یک تقاطع را بهطور مطلق اشتباه بدانیم.
آقای مهندس، شما در جریان تصویب غیرهمسطحسازی چهارراه امیرکبیر هستید؟ با آقای انجمشعاع که گفتوگو کردم، ایشان اشاره داشت کارشناسان ترافیک با این اقدام مخالف بودند اما در نهایت، مشاور و کارشناسان طرح جامع، مدلهایی ارائه و غیرهمسطحسازی را مصوب کردهاند.
دقیقا خاطرم نیست چه اتفاقاتی افتاد. به طرح جامع اشاره کردید، باید بگویم از نظر بنده، ریشهی اصلی بسیاری مشکلات ترافیکی شهر کرمان، ناشی از همین طرح جامع حملونقل ترافیک است، در کنار دیدگاه نهچندان جدی مسئولان و متولیان اجرایی شهر به موضوع کارشناسی و انجام مطالعات دقیق دربارهی ترافیک شهر. بنده سالها درگیر ترافیک در شهرهای مختلف استان هستم؛ متاسفانه به مطالعات ترافیکی اهمیت چندانی داده نمیشود و اگر هم اهمیت بدهند، صوری و ظاهری و در حد راهکاری برای انجام پروسههای اداری و اخذ اعتبارات و مجوزهاست. با طرح جامع ترافیک شهر کرمان هم که حدود 10، 12 سال پیش تهیه شد، به همین شکل برخورد شده است. تهیهی طرح، کار بسیار علمی و کارشناسی و بسیار خوب و ضروری است ولی طرحی که برای شهر کرمان انجام شد این ویژگیها را ندارد. البته من بهعنوان ناظر بر طرح حضور داشتم ولی در مدت کوتاهی بعد از همکاری، به دلیل کیفیت نامناسبی که در روند مطالعات دیدم، ناچار شدم از بحث نظارت کنارهگیری کنم. همان زمان میدانستم طرح، با کیفیت مناسبی اجرا نمیشود و خروجیهای نامناسبی برای شهر خواهد داشت. کاملا این وضعیت قابل پیشبینی بود چون من قبلا در جریان تهیهی طرح جامع ترافیک شهر تهران حضور داشتم و میدیدم که در کرمان، اشتباهاتی در حال رخ دادن است.
اما یکی دیگر از کارشناسان ترافیک، آقای انجمشعاع، ضمن تایید ایراداتی که نسبت به طرح جامع وجود دارد، معتقد است مشکل بزرگتر ما در کرمان این است که شهرداری همین طرح را هم اجرا نکرده و سلیقهای با موضوع ترافیک برخورد شده است. شما نظرتان چیست؟
دقیقا حضور ذهن ندارم که آیا پروژهای مثل امیرکبیر جزو مصوبات و پیشنهادات طرح جامع بود و اگر بله، پیشنهاد چندم آن بوده است ولی مواردی در طرح جامع پیشنهاد شده مثل روگذر باغملی، که خروجی اشتباهی از این طرح برای شهر بوده است. البته که در اجرای طرح هم مشکلاتی وجود دارد. طرح جامع با همهی مشکلاتی که داشت، اولویتهایی را برای شهر پیشنهاد داده بود که عدم در نظر گرفتن این اولویتها و جابهجا کردن آن، در حین تصمیمگیری برای شهر رخ داده است.
به موضوع طرح جامع ترافیک برمیگردیم. لطفا دربارهی پروژهی امیرکبیر بفرمایید که خود شما چه نگرانیهایی دارید دربارهی زمانی که این پروژه افتتاح میشود؟
مشکلی که این پروژه ایجاد خواهد کرد در تقاطع این بلوار با جادهی تهران است که قطعا، صفی از خودروها در این سهراهی خواهیم داشت و مشکلساز میشود. مشکلات این روگذر برای کریدور بلوار جمهوری کمتر است چون تقاطع بعدی آن یعنی فرهنگیان، غیرهمسطح است ولی مشکل اساسی، تقاطعهای دو طرف این روگذر، در بلوارهای کشاورز و امیرکبیر است که ازدحام ترافیک در این محدوده تشدید و مشکل ایجاد خواهد شد و با اطمینانخاطر میگویم در تقاطع جادهی تهران، به ویژه در گردش به چپ از شمال به شرق با مشکل مواجه خواهیم شد و از همین حالا باید برای آن پیشبینی و مطالعه کرد تا اگر نیاز است غیرهمسطحسازی در آن صورت گیرد.
اینها نمیتواند مصداقی باشد بر بیفایده بودن پروژهی امیرکبیر؟ اینکه در تقاطعهای جمهوری و در طرفین این روگذر، صفی از خودروها تشکیل شود، مفید بودن این پروژه را تایید میکند؟
پروژهها بایستی با در نظر گرفتن اولویتها انجام شود. اینکه در یک کریدور چند غیرهمسطحسازی نیاز است و اینکه همه در یک زمان انجام شود یا براساس یک زمانبندی پیش بروند، باید برنامهریزی شود. به هر حال، این تقاطع خودش مشکلساز بود و ترافیکی سنگین و صف طویلی از خودرو در ساعات صبح از شرق به غرب و ساعات بعدازظهر از غرب به شرق داشت. این ایراد را میتوان گرفت که چرا این پروژهها همزمان اجرا نمیشود تا تقاطع بعدی دچار مشکل نشود. متولیان میتوانند بگویند از لحاظ اعتبار و بودجه و منابع مالی مشکل داریم. اینها مشکلات اجرایی است و اطلاع دقیقی از آن ندارم ولی از لحاظ ترافیکی نمیتوان گفت که بگذاریم مشکلات باقی بماند تا منابع مالی کافی برای اجرای همزمان آن تامین و دو، سه تقاطع همزمان اجرا شود. ضمن اینکه اجرای همزمان هم در حین ساخت، ترافیک سنگینتری در شهر ایجاد میکند.
الان اطلاع دارید که طرح جامع ترافیک، برای تقاطع جاده تهران، چه پیشنهادی دارد؟
نه. اطلاع ندارم و حتی حضور ذهن ندارم که غیرهمسطحسازی در امیرکبیر در طرح آمده یا خیر. اما میدانم مطالعهی کافی، نه دربارهی این پروژه، بلکه در هیچیک از دیگر پروژههای غیرهمسطحسازی و ترافیکی شهر یا به طور کلی انجام نشده یا در حد طرح جامع بوده که عرض کردم خود طرح هم با مشکل مواجه است. متاسفانه، مطالعهی دقیق و جدیای قبل از اجرای پروژهها صورت نمیگیرد. اما ضرورت اجرای پروژههای غیرهمسطح، حس میشود همانطور که ضرورت ایجاد مسیر دوچرخه و توسعهی حملونقل عمومی وجود دارد. همهی اینها کار درست است، اما اینکه کار درست را درست انجام بدهیم هم، مهم است ولی متاسفانه گاهی کار درست را آنقدر اشتباه انجام میدهیم که اصل موضوع زیر سوال میرود و این، اتفاقی است که در شهر کرمان شاهد آن هستیم. اهل مطالعه و به قول معروف صد بار گز کردن و یکبار پاره کردن نیستیم.
گفته میشود در طراحی روگذر امیرکبیر میتوانستند به گونهای عمل کنند که ارزانتر از کار در بیاید. شما به این موضوع فکر کردید؟
این ارزیابی نیاز دارد که آنالیز مالی پروژه را داشته باشیم. من چنین اطلاعاتی در اختیار ندارم و نمیتوانم اظهارنظر کنم.
برمبنای ابعاد این پروژه که اکنون قابل مشاهده است هم، نمیتوانید نظر دهید که آیا نیاز بود چنین روگذری در این چهارراه اجرا شود؟
آنچه من میدانم مسیر رفتوبرگشت امیرکبیر و کشاورز و گردش به چپها را از طریق روگذر عبور میدهند که این، خوب است اما اینکه هزینهی آن چهقدر است؛ اطلاعی ندارم. کسانی که ادعا دارند این پل، با هزینهی زیادی ساخته شده، باید بگویند آیا محاسباتی دقیق انجام دادهاند؟ بعید میدانم این ادعا بر مبنای آمار و اطلاعات دقیق باشد. اما عرض روگذر، حداقلی دیده شده است.
پس شما از طرفداران پروژهی امیرکبیر هستید.
اینکه طرفداری متعصب باشم نه. اینطور نیست. اینکه مطالعهای برای اجرای این پروژه انجام شده باشد را بعید میدانم، ولی اینکه این تقاطع باید غیرهمسطح میشد را من موافقم.
مخالفان این پروژه، میگویند احداث بلوار موازی بلوار جمهوری اولویت بالاتری نسبت به کارهایی از جمله روگذر امیرکبیر دارد. نظر شما در اینباره چیست؟
همین موضوع که چه اقدامی بر دیگری اولویت دارد هم باید مطالعه شود.
پروژهی دیگری که این دوره از شهرداری و شورا میخواهند آن را شروع کنند، غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد است. به نظر شما، این اقدام هم مناسب است؟
از لحاظ فنی نهتنها مناسب که لازم است. آنجا، منطقهی جمعیتی حومهی شهر است و تردد زیادی در ساعات صبح و عصر صورت میگیرد. این تقاطع الان حجم زیادی از ترافیک را پوشش میدهد و نهتنها مناسب است که کاملا ضرورت دارد برای تردد آسان، غیرهمسطحسازی انجام شود.
برخی معماران انتقاداتی نسبت به شما کارشناسان ترافیک دارند و میگویند هرجا شلوغ شد، پیشنهاد غیرهمسطحسازی میدهید و شهرها را دارید با این راهکارها نابود میکنید. خود شما هم در صحبتهاتان همین پیشنهادات را داشتید. این نقد معماران را قبول دارید؟
بهطور کلی این نقد را قبول دارم اما، خود کارشناسان ترافیک هم همیشه تاکید دارند بهجای اینکه هزینههایی مثل ساخت تقاطعهای غیرهمسطح را به شهرها تحمیل کنیم، عرضه و تقاضا را مدیریت کنیم. راهکار اصلی حل مشکل ترافیک، توسعهی حملونقل عمومی است. ترافیکیها بارها و بارها گفتهاند اما ببینید سیستم حملونقل عمومی شهر کرمان در این چند دهه چهقدر توسعه پیدا کرده است؟
تقریبا هیچی.
در حد یک خط ویژه در مسیر خیابان شریعتی بوده و چیزی بیش از این نیست. نه توسعهی سامانه اتوبوسرانی را داشتیم و نه سیستم نیمهانبوه که ترامواست اجرا شده است. هیچ کاری انجام نشده و دربارهی همین سیستم اتوبوسرانی، چهقدر ناوگان و خطوط ویژه توسعه داده شده؟ اصلا چهقدر روی این حوزه مطالعه شده است؟ من با انتقاد مهندسان معمار کاملا موافقم اما راهکار این است که مدیریت تقاضای سفر انجام شود و عرضه را بیشتر در سیستم حملونقل عمومی ببینیم تا سیستم خودروی شخصی. علاوه بر این در برنامهریزی برای تعیین کاربریها که منبع اصلی تولید و جذب سفر هستند و مهندسین معماری و شهرسازی در این کار دخیل هستند و در این حوزه هم شاهد عملکرد درست و بی نقصی نیستیم. این اشتباه بزرگی است که نه فقط در کرمان که در بسیاری شهرهای دیگر کشور با شدت و ضعف متغیر در حال وقوع است. معجون و کیمیایی که مشکل را حل میکنم اما، سیستم حملونقل عمومی است که متاسفانه بسیار در شهر کرمان مورد غفلت واقع شده است.
اگر شهرداری از شما بهعنوان کارشناس ترافیک نظرخواهی میکرد که برای حل مشکل ترافیک چهارراه امیرکبیر چه اقدامی صورت گیرد؛ با توجه به اینکه راهکار اصلی را توسعهی حملونقل عمومی میدانید، چه پیشنهادی به شهرداری میدادید؟
به خودم اجازه نمیدادم پیشنهاد مشخصی بدهم تا وقتی مطالعات طرح جامع ترافیک انجام شود و یا حداقل مطالعهی دقیقی برای این تقاطع انجام شود و این طرح بگوید که چه کاری صورت گیرد. دربارهی بازنگری طرح جامع حملونقل و ترافیک دو، سه سالی هست که صحبت میشود ولی نمیدانم چرا در انجام آن، تعلل میکنند. به فرض اینکه طرح فعلی مناسب هم بود، که نیست، اما بیش از یک دهه از آمارگیری آن میگذرد و باید مجدد آمارگیری و مطالعه شود. اگر شهرداری از من نظر میپرسید، میگفتم طرحی با کیفیت بهتر و حساسیت بیشتر تهیه کنید، تا جوابها براساس نظر کارشناسی صرف نباشد و اعداد و ارقام و مدلهای حملونقلی حکم کنند نه من شخص کارشناس.
آقای انجمشعاع معتقدند کار از بازنگری طرح جامع گذشته و باید طرح جدید برای شهر کرمان تهیه شود. شما هم این نظر را دارید؟
کاملا صحبت ایشان درست است. طرح فعلی با اساس غلطی که داشته و آمارها و اطلاعات اشتباهی که دارد؛ نمیتواند مناسب باشد. باید از ابتدا طرحی را بهدرستی و دقیق مطالعه و تهیه کرد.
حالا که صحبت از پروژههای غیرهمسطح شده، از زیرگذر آزادی هم بگویید که تبدیل به یک معضل برای شهر کرمان شده است. شما فکر میکنید این وضعیتی که زیرگذر باعث آن شده، راهحلی هم دارد؟
فکر میکنم زیرگذر آزادی در پیشنهادات طرح جامع ترافیک هم اصلا نبوده است.
بله. میگویند بعد از اجرا، مصوبهای برای آن گرفتهاند.
با مختصاتی که میدان آزادی دارد و کمبود عرض خیابان شریعتی بهعنوان خروجی اصلی میدان و اینکه اولویت اصلی باید حملونقل عمومی باشد و این یعنی، خط ویژهی اتوبوس در خیابان شریعتی، باید به قوت خود باقی بماند؛ کار زیادی برای آزادی نمیشد انجام داد. هیچ طرح جایگزینی هیچکس نمیتواند پیشنهاد دهد که با این طرح فعلی تفاوت چشمگیری داشته باشد. ولی در مورد همین پروژه، اطلاع دارم که مطالعهای انجام نشده و بهصورت کمیسیونی و کارشناسی با آن برخورد شده است. با همهی این احوالات، میشد با تغییرات جزیی، آن را کاراتر کرد. هیچ طرح ترافیکی بدون ایراد نیست ولی میتوان ایرادات آن را کاهش داد. مثلا عرض ورودیهای زیرگذر از خیابان استقلال اگر دقیقتر اجرا میشد ایرادات کمتر میشد؛ یا تعریضهای خیابان بهمنیار بهعنوان یک اولویت باید انجام میشد که نشد. ولی کلیت قضیه این است که کار زیادی نمیشد برای این میدان انجام داد؛ یک میدان داشتیم با چهار ورودی و یک خروجی تنگ و تاریک به اسم خیابان شریعتی با خط ویژه اتوبوس که تحت هیچ شرایطی نباید حذف میشد اما با وجود این شرایط، میشد طرح زیرگذر را بهتر اجرا کرد. به طور کلی، عرض کنم اینکه از منِ کارشناس که مطالعاتی در اینباره انجام ندادهام بپرسید چه کاری میتوان انجام داد؟ چندان درست نیست. بدون مطالعه هیچ حرفی حتی از منِ کارشناس هم نپذیرید.
اما آقای مهندس، هیچ پروژهای در این شهر اجرا نشده که دربارهاش نگویند مطالعه کردهایم و یا، ما را ارجاع میدهند به طرحهای بالادستی تا کارشان را توجیه کنند.
طرح بالادستی در حوزهی ترافیک، طرح جامع حملونقل و ترافیک است که من هیچ اعتقادی به آن نداشته و ندارم و عرض کردم همان زمان هم که تهیه میشد، مخالفتم را اعلام کردم.
یکی دیگر از اتفاقات ترافیکی دو، سه سال اخیر در شهر کرمان، ایجاد مسیر ویژهی دوچرخهسواری است. شهرداری در خیابان سپه مسیری را ایجاد و بعد هم آن را جمع کرد. شما با این مسیر موافق بودید؟
ضمن اینکه اصل موضوع دوچرخهسواری را تایید میکنم و بر ضرورت آن تاکید هم دارم؛ باید بگویم که من بهشدت مخالف اجرای این مسیر به شکلی که در خیابان سپه دیدیم بودم. این مسیرها خروجی همان طرح جامع نادرست هستند. در مسیرهای کمابیش درست و غلطی که طرح پیشنهاد داده بود، بدترین قطعه را در خیابان سپه انتخاب کردند که با ساختوسازی که بیمارستان باهنر انجام داده و ورودی اصلی از خیابان سپه بود، شهرداری در آن خیابان مستقر و مدرسهای هم در آنجا داریم. قطعهای 300،400 متری را اجرا کردند، نه ابتدایی و نه انتهایی داشت. ضمن اینکه حدود 9 ماه این خط ویژه در خیابان سپه وجود داشت؛ من در این مسیر تردد دارم، شاید یک یا دوبار یک نفردوچرخهسوار در آن دیدم و این، نشان میدهد که تقاضا برای آن وجود نداشت و مسیر غلطی بود که به غلط اجرا شد.
حالا که اجرا شده بود، فکر میکنید بهتر نبود تکمیل میشد تا اینکه جمعآوری شود؟
این مسیر، در خیابان سپه ترافیک سنگینی ایجاد کرد. کافی است در یک مسیر 300،400 متری دو، سه خودرو در حاشیهی جنوبی معبر توقف کنند، ظرفیت خیابان، از سه خط به یک خط تقلیل پیدا میکرد و این، اتفاقی بود که رخ داد. این مسیر اشتباه بود و باید جمعآوری میشد. من البته به شهرداری پیشنهاد دادم خیابان مدرسه امام را که یکطرفه است را بهعنوان مسیر جایگزین ببینند؛ تقاطع خیابان فردوسی هم ازمسیر کلی حذف میشد. پیشنهاد دادم بررسی و مطالعه کنید اگر مسیر دوچرخهسواری، از ارگ تا پارک مطهری باید اجرا شود این قطعه را در آن ببینید. اما در نهایت، شهرداری این خط ویژه را جمعآوری کرد و ندیدیم جایگزینی تعریف کند.
برخی میگویند شهرداری بهجای جمعآوری این مسیر، باید آن را از ارگ تا پارک مطهری تکمیل میکرد و بعد، قضاوت میشد. ضمن اینکه گفته میشد یکی از نقشهای مسیرهای دوچرخه همین است که تردد را برای خودروها سخت کند تا تغییر فرهنگ استفاده از دوچرخه بهجای خودرو نیز به مرور رخ بدهد. نظر شما چیست؟
ایجاد محدودیت در تردد با خودروی شخصی از طریق اولویت تخصیص عرض معبر برای مدهای بهتر حملونقلی از قبیل سامانهی حملونقل عمومی، مسیر دوچرخه و .. یک روش در هدایت تقاضای سفر به این اشکال کاراتر و سالمتر ترافیک است اگرچه سیاستهای کلان اقتصاد ملی باید همساز با این روشهای محلی باشد از جمله همان سیاستی که سالها قبل توسط یکی از وزرای راه و ترابری اعلام شد و متاسفانه پیگیری نشد: بهطور خلاصه «خودروی ارزان و نگهداری گران» خودروی باکیفیت و ارزان باید در اختیار کلیه اقشار اجتماعی قرار گیرد ولی هزینهی استفاده از آن از جمله قیمت سوخت و سایر هزینههای نگهداری آن باید آنقدر بالا باشد که استفاده از سامانهی حملونقل عمومی راحت و ارزان و در دسترس به مراتب مطلوبتر باشد و این راهکاری است که در کشورهای توسعهیافته تجربه شده است.
پس مسیر سپه نباید جمعآوری میشد.
خواهش میکنم مطلق صحبت نکنید. همانطور که گفتم عرض مسیر دوچرخه درست است که کمتر از دو متر بود ولی ترافیک عبوری، به دلیل پارک حاشیهای که در خیابان انجام میشد، از سه خط به یک خط تقلیل داده شد. میشد با احتیاط بیشتر و مطالعه، مسیر جایگزین آن را تعریف کرد نه که بهطور کلی، آن را نادیده گرفت.
آقای انجمشعاع معتقد است بهدلیل اتفاقاتی که در بافت مرکزی شهر افتاده؛ از جمله همین توسعهی بیمارستان باهنر یا روگذر باغملی همچنین، بهدلیل عرض خیابان شریعتی، اساسا ما نمیتوانیم مسیر دوچرخهی غیرتفریحی در بافت مرکزی شهر داشته باشیم. شما هم، همین نگاه بدبینانه را دارید؟
باید در طراحی مسیر دوچرخه که کار بسیار درستی است دقت کنیم تا این کار درست، بهطور مطلوب و درست انجام شود. بله؛ عرض خیابان شریعتی بسیار باریکتر از آن است که دو متر از آن را به دوچرخه بدهیم، پارک حاشیهای هم که آنجا انجام میشود؛ تصور کنید در این صورت، چه اتفاقی در این معبر میافتد. نظر من این است که حکم کلی ندهیم بلکه، برای انجام کار درست، اول مطالعه کنیم و سپس، کار درست را، درست انجام دهیم.
پس نگوییم: نمیشود در بافت مرکزی شهر، مسیر دوچرخهی غیرتفریحی داشته باشیم. بگوییم مطالعه انجام شود تا مسیرهای مطلوب، پیدا شوند. درست است؟
بله. من مکرر تاکید دارم مطالعه انجام شود نه مطالعه بهعنوان زینت کار؛ بلکه مطالعهای دقیق و علمی تا وقتی از نتایج آن استفاده میکنیم، پشیمانی و خسارت نداشته باشد.
آقای مهندس، عملکرد آقای عالمزاده بهعنوان شهردار کرمان را چهطور ارزیابی میکنید؟ چه تصمیم اشتباه ترافیکی در این مدت گرفتهاند که فکر میکنید عوارض طولانیمدت برای شهر خواهد داشت؟
اجازه دهید دربارهی افراد صحبت نکنیم. تنها بگویم که گاهی عملکرد را با یک سطح ایدهآل میسنجیم گاهی با دورههای قبل مقایسه میکنیم. در دورههای قبل، برخی تصمیمات نادرست ترافیکی در شهر کرمان گرفته و اجرا شد که امروز داریم نتایج آن را میبینیم. در دورهی ایشان اما چنین اتفاقاتی ندیدیم. تنها انتقادی که دارم این است مطالعات طرح جامع حملونقل و ترافیک که پایه و اساس کارهای ترافیکی شهر است، باید در این دوره انجام میشد. ظاهرا هنوز در گیرودار کارهای اداری آن هستند ولی باید با سرعت بیشتری پیگیری میشد تا هم از مشکلات طرح جامع قبلی پیشگیری میشد و هم برای آینده اقدامات دقیقتری انجام میشد.
اگر صحبت دیگری دارید بفرمایید.
شاهکلید حملونقل روان در یک شهر، نه ساختوساز است و نه تعریض و نه غیرهمسطحسازی. اینها اقداماتی برای مدیریت عرضه است در حالیکه باید در کنار این اقدامات، تقاضا را با توسعهی سیستم حملونقل عمومی مدیریت کرد البته تاکید میکنم که همین کار درست را باید به شکل درست انجام داد. متاسفانه در شهر کرمان، طی دورههای متوالی این موضوع مورد غفلت باقی مانده که امیدوارم مسئولان، این معضل را حل کنند و کارهای درستتری در شهر انجام شود. / الف
عکس: محمد لطیفکار
نظر خود را بنویسید