فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۶ تا ۷ درصد از دانشآموزان دچار لاغری شدید هستند، گفت که اغلب این دانشآموزان در مناطق محروم و استانهایی مثل سیستانوبلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و تعداد کمی در خوزستان هستند.
به گفتهی وی، میزان لاغری شدید در دانشآموزان دختر بیشتر از پسران است و اگر سهمیهی شیر به مدارس شبانهروزی در مناطق محروم که قبلا تخصیص پیدا میکرده، حذف شود، در آینده مشکلات سوءتغذیه جدیتری خواهد شد.
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا سراسری، محمد محسنبیگی در واکنش به حذف کمک هزینهی تغذیهی کودکان و هزینهی نگهداری دانشآموزان در خوابگاهها، بیان کرد: «از نظر علمی بحث سوءتغذیه در دانشآموزان به خصوص در مناطق محروم یک مسالهی جدی است. پیمایشهای مختلفی که وزارت بهداشت انجام داده یا سایر تحقیقاتی که صورت گرفته نشان میدهد، در حقیقت کودکانی که در مناطق محروم از نظر اقتصادی و اجتماعی هستند، مشکلات تغذیهای دارند».
وی ادامه داد: «سوءتغذیه در سنین نوجوانی و کودکی عواقب و عوارض جدی روی سلامت شخص دارد که این عوارض تا پایان عمر باقی خواهد ماند. این موضوع به خصوص در دختران بیشتر نمود خواهد داشت. پیشتر آموزش و پرورش یک سری طرحها را با کمک وزارت بهداشت در بحثهای مکمل مانند ویتامین D اجرایی میکرد تا کمی از این مشکل را بپوشاند».
محسنبیگی افزود: «اگر قرار باشد همین حداقلها ازجمله شیر به مدارس شبانهروزی در مناطق محروم که قبلا تخصیص پیدا میکرده، حذف شود، ما قطعا در آینده مشکلات سوءتغذیه را به صورت خیلی جدیتری خواهیم داشت. چون وضعیت اقتصادی این گروه روزبهروز بدتر شده و بهتر نشده است، از طرفی عواقب کاهش بودجه در حوزهی سلامت نیز قابل مشاهده است».
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که طبق پایش صورت گرفته چند درصد از دانشآموزان دچار سوءتغذیه بوده و آیا بیشترین آمار متعلق به دختران است یا پسران؟ گفت: «حدود ۶ تا ۷ درصد از دانشآموزان دچار لاغری شدید هستند، این لاغری شدید در شاخصهای مختلف فیزیولوژیک آنها بررسی نشده است و فقط بر اساس قد و وزن است. این موضوع یکی از شاخصهای سادهای است که نشان میدهد دانشآموزان مشکلات متعددی را در حوزهی تغذیه دارند».
وی ادامه داد: «تعداد دانشآموزانی که مبتلا به لاغری شدید هستند، قابل توجه است و اغلب آنها در مناطق محروم و استانهایی مثل سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، هرمزگان، خراسان جنوبی، آذربایجان غربی و تعداد کمی در خوزستان هستند. همچنین میزان لاغری شدید در دانشآموزان دختر بیشتر از پسران بوده است.».
محسنبیگی گفت: «ما فعلا آمار لاغری شدید دانشآموزان را گرفتهایم، اما قطعا کسی که در سن رشد، دچار لاغری شدید شده، سوءتغذیه هم دارد، زیرا عامل اصلی و اساسی آن همین باید باشد و عوامل خاص دیگری را نداریم. ضمن اینکه وقتی پراکندگی این موضوع در مناطق محروم بیشتر است خودبهخود نشان میدهد که در این مناطق بحثهای تغذیهای جدیتر است».
مدیرکل دفتر سلامت و امور تندرستی وزارت آموزش و پرورش در واکنش به تأثیر سوءتغذیه در میزان یادگیری دانشآموزان گفت: «سوءتغذیه در تمام شاخصهای سلامتی از جمله سلامت جسمی، روحی و روانی تاثیرگذار است. این موضوع حتی در تمرکز دانشآموزان، فعالیتهای حرکتی، سوختوساز بدن، فعالیتهای ذهنی، حافظه و به هم ریختگی فرمول و الگوی خواب و… موثر است. در ادامهی این تاثیرات هر کدام از این موارد میتواند در پیشرفت یادگیری و تحصیلی اثر منفی بگذارند و باعث شوند این دانشآموزان در حوزهی تحصیلی عقبماندگی بیشتری پیدا کنند».
محسنبیگی در پاسخ به این سوال که برای حل موضوع با نهاد یا ارگان خاصی مذاکره داشتهاید؟ گفت: «فعلا در حوزهی کاری ما چنین اتفاقی نیفتاده است. قاعدتا باید نهادهای حمایتی که متولی کار هستند و همچنین بحثهای تغذیهای مانند توزیع شیر که پیشتر در مدارس انجام میشد، تقویت شود. در صورتی که امسال به طور کامل شیر از برنامهی مدارس حذف شد و سال گذشته نیز حدود ۷۰ درصد آن را حذف کردند. به علت کمبود بودجه تعداد دفعات توزیع شیر در مدارس کاهش پیدا کرد».
وی دربارهی علت کاهش توزیع شیر در مدارس، اظهار کرد: «متولی این موضوع وزارت جهاد کشاورزی و سازمان هدفمندسازی یارانهها بود که پول این اقدام را تامین نکرد، در نهایت توزیع شیر در مدارس حذف شد. بنابراین در این قسمت نه تنها کمکی نشده، بلکه اقدامات ضعیفتر هم شده است». /پ
نظر خود را بنویسید