فردای کرمان – گروه جامعه: مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بهجز 30 کشور جهان همهی کشورها مدارس را بازگشایی کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که مدرسه را نمیتوان تعطیل کرد هر چند که پایههای اول و دوم ابتدایی آسیبپذیرترینها هستند، گفت: «بازگشایی مدارس باید مبتنی بر تضمین سلامت دانشآموزان و همراهی خانوادهها باشد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از اداره اطلاعرسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش استان کرمان، محمد محسنبیگی در نشست مجازی با اعضای شورای معاونان آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان و مدیران مدارس استان کرمان با بیان اینکه ماههای بسیار سختی را ناشی از بیماری کرونا پشت سر گذاشتیم، بیان کرد: «در طول تاریخ بشر هیچ معضلی مانند کرونا همهی جنبههای مختلف را تحت تاثیر قرار نداده بود، بیماری که به سرعت بهصورت جهانی درآمد و همهی اقشار مردم را درگیر کرد، اما یکی از آسیبپذیرترین اقشار، دانشآموزان هستند، خصوصیات زیستشناختی و ساختار ژنتیکی بیماری به گونهای است که همهی محاسبات ما را به هم زده و ابهامات ما از این بیماری زیاد است».
وی با بیان اینکه یکی از زمانهای اوج بیماری در تابستان اتفاق افتاد، در صورتی فکر میکردیم بیماری در هوای گرم مهار شود، افزود: «فکر میکردیم بعضی داروها موثر باشد اما چندان موثر واقع نشدند، فکر میکردیم به سرعت واکسن ساخته شود اما به خاطر چرخش ویروس و جهش آن این کار سخت انجام شد، سایر بیماریهای ویروسی پس از ابتلا در برابر بیماری مصونیت ایجاد میکنند اما این ویروس مصونیت چندانی ایجاد نمیکند در نتیجه پایانی نمیتوانیم برای این بیماری متصور شویم، پس باید سازگاری ایجاد کنیم».
محسنبیگی با اشاره به اینکه بزرگترین سرمایهی خانوادهها فرزندانشان هستند، اظهار کرد: «ما قبلا کمتر نقش و جایگاه مدرسه را در فرایند یادگیری تبیین میکردیم، در یک سال گذشته همهی محققان مختلف ثابت کردند که مدرسه جایگاه شکلگیری شخصیت و عزتمندی دانشآموزان است، ما عزت را در جمع مییابیم، مهارت کار گروهی را در جمع پیدا میکنیم، دروس نانوشتهای هستند که در مدرسه فراگرفته میشوند اما از آن ها غافل بودیم، در این مدت ثابت شده ضربههای سنگینی از کرونا خوردهایم پس میبایست تاکتیک را تغییر دهیم و به سمت آموزش مجازی برویم».
وی تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس باید مبتنی بر تضمین سلامت دانشآموزان و همراهی خانوادهها باشد،گفت: «بیش از 3.5 میلیون دانشآموز امروز از آموزش چهرهبهچهرهی معلم محروم هستند حتی در آموزش مجازی، هیچکدام از آموزشها جای تعلیم و تربیت حضوری را نمیگیرد، یکی از شعارهای انقلاب، توسعهمحوری بوده و همیشه شاخصترین شاخصهی توسعهیافتگی، دسترسی مردم به آموزش بوده، میزان دانشآموزان بازمانده از تحصیل یا تارک تحصیل در سالهای اخیر بسیار کم شده اما در همین ماههای اخیر بازماندهها و تارکان از تحصیل بیشتر شدهاند».
مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: «نمیتوان توقع داشت معلمان به شکل مجازی در سیستم مجازی فعالیت کنند و در مدرسه هم حاضر باشند، غیر از 30 کشور جهان همهی کشورها مدارس را بازگشایی کردهاند و به این نتیجه رسیدهاند که مدرسه را نمیتوان تعطیل کرد هر چند که پایههای اول و دوم ابتدایی آسیبپذیرترینها هستند».
وی بیان کرد: «سلامت به خودی خود بالاترین ارزش است که در تفکر دینی به اندازهای حفظ سلامتی مهم است که گاهی تکالیف شرعی هم در شرایط بیماری متوقف میشود و دیگر اینکه در سند تحول بنیادین که قانون اساسی آموزش و پرورش و چراغ راه همهی فعالیتها است یکی از ساحتهای ششگانه، ساحت زیستی و بدنی است که همهی ساحتهای دیگر را تحت تاثیر قرار میدهد».
محسنبیگی گفت: «ما فرض را بر این گذاشتهایم که مدرسهی ما وظیفهاش فقط آموختن خواندن و نوشتن نیست، سواد سلامتی دانشآموزان را باید ارتقا دهیم تا تابآوری بیشتر و تنشها کمتر شود، اول باید هماهنگی درون سازمانی داشته باشیم و در مرحلهی بعد این توانایی را داشته باشیم از ظرفیتهای بینبخشی هم استفاده کنیم».
وی اظهار کرد: «ما امروز نگاهمان به بیماری، نگاهی بلند مدت باید باشد که برای پایان آن تضمینی وجود ندارد، بهبود فضای فیزیکی مدارس باید در دستور کار قرار گیرد چراکه آسیبها و تبعات ناشی از کرونا به این سادگی قابل جبران نیست، وظیفهی شرعی و وجدانی ما ایجاب میکند که جلوی آسیبها را بگیریم». /پ
نظر خود را بنویسید