فردای کرمان – گروه فرهنگوهنر: «سورج یاسایی»، رئیس سابق انجمن موسیقی کرمان، 28 تیرماه و در حالی که تنها سه ماه به برگزاری چهاردهمین جشنوارهی موسیقی نواحی ایران به میزبانی کرمان باقی مانده است، از سمت خود استعفا داد.
یاسایی در نامهی استعفای خود به مدیرعامل انجمن موسیقی ایران، علت این استعفا را «اصرار دفتر موسیقی و وزارت ارشاد به تغییر ساختار انجمنهای موسیقی» بیان کرده بود.
او در گفتوگو با رحیم بنیاسد آزاد که در خبرگزاری ایسنا منتشر شده است دربارهی دلایل استعفایش بیشتر توضیح داده و گفته است که به نظر او و با توجه به سابقهی ۳۰ سالهاش در موسیقی، طرح تبدیل انجمنها به موسسه اشتباه است زیرا انجمنها وقتی موسسه شوند حتی اگر اساسنامهشان هم متفاوت باشد رقیب موسسات دیگر در حوزهی موسیقی میشوند.
یاسایی تاکید میکند: «وقتی ایمان دارم کاری اشتباه است نمیتوانم آن را انجام دهم و بنابراین میآیم بیرون؛ حالا دوست دیگری بیاید و انجام دهد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا کرمان، یاسایی دربارهی دلیل استعفایش گفت: «مدیریت انجمن ایران در یک سال گذشته تغییر کرد. دلیل تغییر هم طرحی بود که از دفتر موسیقی و معاونت هنری ارشاد آمد، طرحی که در آن انجمنهای استانها باید به عنوان موسسهی فرهنگی هنری ثبت شوند؛ البته دلیل اینکه این طرح را پیگیری کردند خیلی مفصل است اما سه سال پیش طرحی با عنوان ادغام انجمنهای هنری مطرح شد که در آن انجمن هنرهای نمایشی، تجسمی و موسیقی ادغام و زیرمجموعهی بنیاد رودکی شوند، ولی جامعهی هنری به شدت واکنش نشان داد و آن طرح کلا لغو شد، تا اینکه یک سال پیش که بحث موسسه شدن انجمنها شد که برای انجمن هنرهای نمایشی و تجسمی هم به یک شکلی وجود دارد».
رئیس سابق انجمن موسیقی کرمان با اشاره به سابقهی ۳۰ سالهاش در موسیقی افزود: «به زعم من این طرح اشتباه است؛ از این جهت که این موسسه مثل موسسات دیگر ثبت میشود و انجمنها وقتی موسسه شوند حتی اگر اساسنامهشان هم متفاوت باشد در واقع رقیب موسسات دیگر در حوزهی موسیقی میشوند».
وی ادامه داد: «در حالی که مثلا ما در جشنوارهی دوازدهم موسیقی نواحی از همهی موسسات موسیقی کرمان که فعال بودند و تمایل داشتند با ما کار کنند، استفاده کردیم و آنها در کنار ما کار کردند و هر موسسه کاری را انجام داد برای اینکه انجمن را انجمن میدیدند و به عنوان اعضای انجمن دور آن بودند و انجمن حامی آنها بود».
یاسایی افزود: «در این طرح مقرر است بعد از اینکه موسسات ثبت شدند در شهرستانهای هر استان انتخابات انجام شود، نمایندههای شهرستان در این موسسهی فرهنگی هنری انتخاب شوند و به مرکز استان بیایند و یک مجمع عمومی تعریف شود و این مجمع دوباره انتخابات انجام دهد و هیات مدیره انتخاب کند و آنها مدیر را انتخاب کنند؛ این به ظاهر خیلی شیک و یک ساختار دموکراتیک است. اما ما همیشه عادت کردیم که برای طرحهایمان فقط یک ظاهر زیبا درست کنیم».
وی در پاسخ به اینکه چرا همین انجمنهایی که وجود دارند، این کار را انجام نمیدهند؟ گفت: «ما هم همین را میگوییم اما آنها میگویند که در انجمن خلا قانونی وجود دارد و یک جاهایی با قانون نمیخواند».
یاسایی ادامه داد: «در حالی که اینگونه نیست و خلا قانونی وجود ندارد ما تا سال ۹۶ به عنوان شعبهی انجمن ایران بودیم مثلا حسابهای بانکیمان به اسم انجمن ایران صادر میشد؛ ولی به دلیل مشکلاتی که پیش آمد از سال ۹۶ قرار شد هر انجمن جداگانه خودش را به لحاظ حقوقی ثبت کند و انجمن کرمان هم این کار را کرد و اکنون شناسهی ملی جداگانه دارد و در واقع کد اقتصادی جداگانه دارد، اساسا ما الان یک شخصیت حقوقی مستقل هستیم ولی به لحاظ اساسنامه و تشکیلات زیرمجموعهی انجمن ایران هستیم».
رئیس سابق انجمن موسیقی کرمان با اشاره به سامانهی «بامک»، گفت: «این سامانه بهعنوان بانک اطلاعات موسیقی کشور طراحی شده بود که از همهی استانها شهرستانها و روستاها افرادی که فعال حوزهی موسیقی هستند در هر زمینهای بیایند ثبتنام کنند، رزومه بگذارند و... که اینها همه راستیآزمایی میشد و این بانک اطلاعاتی با اعضای فعال حوزهی موسیقی شکل میگرفت، قرار بود وقتی به یک عدد قابل قبولی برای هر استان رسید در همین بستر بامک برای انجمن انتخابات برگزار شود، اساسنامهای را تعریف کرده بودند که آییننامههای اجرایی مشخص داشت؛ مثلا مشخص بود اگر شخصی بخواهد برای هیات مدیره کاندید شود باید چه مشخصاتی داشته باشد؛ به لحاظ سنی، تحصیلات و رزومه مشخص بود».
وی ادامه داد: «منتها چیزی که الان آقایان میگویند این است که به سرعت ثبت شود، مجمع برگزار کند و جالبتر اینکه در این موسسه، همهی افرادی که پنج سال سابقهی فعالیت موسیقیایی دارند میتوانند در انتخابات شرکت کنند».
یاسایی بیان کرد: «بنده یک لیست هزار نفره میگذارم جلوی شما و میگویم من حداقل ۱۵ سال سابقهی تدریس دارم و این هزار نفر هر کدامشان بالای پنج سال موسیقی با من کار کردند و میکنند؛ اینکه متر درستی نیست، باید متر و معیار درستی باشد، ما سر آییننامههای اجرایی این طرح هم بحث داریم، ما مردمان تعمیر و نگهداری نیستیم ما فقط بلدیم دائما ساختار جدید درست کنیم».
وی با اشاره به اینکه لزوم خانه هنرمندان را حس میکنم، افزود: «برای اینکه خانه هنرمندانی که شکل گرفت برای هر هنر یک خانه تخصصی تعریف کرد خانه موسیقی، خانه هنرهای نمایشی و خانه تجسمی و ... ؛ این خانهها و خود تشکل خانه هنرمندان هیچ ارتباط ارگانی با دولت ندارد، ممکن است پروژهای را برای دولت مدیریت و اجرا کند برای اینکه اموراتش را بگذراند ولی اینطور نیست که الان فلان مشاور دفتر موسیقی این طرح را داده و تمام استانها موظند این را انجام دهند، این خیلی عجیب است».
این نوازنده سه تار افزود: «در واقع الان فضا دارد به شکلی پیش میرود که دفتر معاونت هنری وزارت خانه یک مشاوری دارد و طرحهایشان اجرا میشود؛ دفتر موسیقی هم به همین ترتیب یک مشاور دارد که اتفاقا از بدنهی موسیقی هم هست و طرحهایشان هم اینجا اجرا میشود؛ بدون اینکه بیایند با کارشناسانی که این همه سال فعالیت میکنند مشورت کنند».
رئیس سابق انجمن موسیقی کرمان معتقد است این طرح در صورتی موفق میشود که گفتوگو اتفاق بیفتد و ادامه داد: «به عنوان مثال بنده در انجمن اگر ۵۰۰ عضو دارم باید اعضا را قانع کنم که قرار است چنین اتفاقی بیفتد و کلی گفتوگو کنیم برای اینکه جامعهی هنری به شدت نسبت به مدیریتهای دولتی و تصمیمات دولت بدبین است».
وی افزود: «همهی مشکل ما این است که گفتوگو را یاد نگرفتیم؛ جوری رفتار میکنند انگار حکم حکومتی است؛ دایم میگویند انجمنها باید موسسه شوند در غیر این صورت نمیتواند از آنها حمایت شود، این حرف دردش بیشتر است، برای اینکه در سه سالی که ما در انجمن بودیم کلا ۱۰ میلیون تومان به عنوان توانمندسازی تشکلهای فرهنگی هنری به ما پرداخت شد در حالی که حقوق منشی انجمن در یک سال بیشتر از این است که تازه ایشان که از بچههای موسیقی است لطف داشتند و فقط ماهی یک میلیون گرفتند که اگر حقوق واقعی و اداره کار میخواستم بدهم خیلی بیشتر بود و دیگر اینکه سالی دو سه میلیون پول تلفن انجمن است».
یاسایی انتقادش از عدم حمایت را اینگونه بیان کرد: «وقتی کسی از بیرون بشنود میگوید چقدر حمایت کردند که الان میخواهند آن را قطع کنند؛ بعضی از افراد فکر میکنند ما از انجمن حقوق میگیریم و به خود من هم گفتند؛ من اینجا اعلام میکنم در سه سال گذشته و حتی در دورههای قبل هیات مدیره انجمن موسیقی یک ریال بابت حق جلسه و دستمزد دریافت نکردند؛ الان حساب انجمن ما منفی هفتاد میلیون است و پرداختهایی که ما به کسانی که برایمان کار کردند مثل صدابردار و اینها دادیم در واقع از جیب خودمان دادیم».
وی افزود: «ما شعبهی انجمن ایران هستیم و موظف هستم سیاستهای انجمن ایران را پیگیری کنیم ولی وقتی ایمان دارم کاری اشتباه است نمیتوانم آن را انجام دهم و بنابراین میآیم بیرون؛ حالا دوست دیگری بیاید و انجام دهد».
رئیس سابق انجمن موسیقی کرمان ادامه داد: «یکی از مسایلی که برای من خیلی مهم است این است که این آقایانی که دارند اینگونه تصمیم میگیرند باید عواقب این تصمیمشان را گردن بگیرند اینطور نیست که دولت تغییر کند و آقایان هم بروند و جوابگو نباشند. من یک نوازندهی سهتار درجه چند هستم که چند هنرجو دارم و اینجا مضراب میزنم و اینقدر هم قدرت ندارم جلوی این طرح را بگیرم ولی اعتراضم را اینجوری نشان دادم و با بزرگترهای موسیقی کشور صحبت کردم و آنها هم نظر من را تایید کردند؛ برای همین دلگرمتر شدم بنابراین من کار اشتباه را انجام نمیدهم، در تاریخ باید ثبت شود و با این کار همین کورسویی که از انجمنها برای حمایت از هنرمندان واقعی وجود داشت هم از بین خواهند برد».
وی گفت: «من دیگر به هیچ وجه با مدیرانی که تصمیمات اساسی را مشاورینشان میگیرند کار نخواهم کرد چرا با ساختاری که اینقدر بیمنطق، مخصوصا در حوزهی فرهنگ و هنر عمل میکند کار کنم؟ من اگر قرار به حضور در تشکلی باشد سمت خانه هنرمندان میروم».
یاسایی ادامه داد: «آقایان در تهران ارتباط هنرمندان مثلا نواحی را با انجمن در شهرهای کوچک نمیبینند؛ بعضیها معتقدند این طرح انجمن را از حیّز انتفاع ساقط میکند و تنها تشکلی که باقی میماند خانه موسیقی است که در سالهای اخیر یکهتازی میکرده حالا دیگر کاملا یکهتازی میکند».
وی با بیان اینکه اجرای این طرح باعث چند دستگی در موسیقی میشود، گفت: «اساس این طرح همین است که جامعهی چندپارهی موسیقی و هنری مملکت چند ده پاره شود. اینکه بدون گفتوگو و به سرعت قرار است تشکلی درست شود قطعا یکسری ارتباطات و لشکرکشیها میآید وسط و اختلافها بیشتر خواهد شد».
یاسایی با اشاره به شرایط سخت هنرمندان موسیقی در دوران کرونا افزود: «نزدیک به دو سال است که هنرمندان بخش نواحی و ردیف دستگاهی و کلاسیک درآمدشان تقریبا صفر است؛ به جای اینکه فکرهایمان را روی هم بریزیم و مثلا برویم از صنایع و ... بخواهیم تعهد اجتماعیشان را انجام دهند و به فرهنگ و هنر کمک کنند و به داد بعضی هنرمندان برسیم کارهای دیگر میکنیم. یا مدیران اطلاع ندارند، یا یک غرضی پشت این قضیه است».
وی بیان کرد: «انجمن موسیقی در حال حاضر امید خیلی از هنرمندان و هنرمندان نواحی در کرمان است که خیلی وضعیت بدی دارند و انجمن در این مدت که کرونا بوده تلاش کرده به هر کس میتواند کمک کند».
یاسایی خاطرنشان کرد: «امیدوارم هر اتفاقی قرار است بیفتد به موسیقی ما بیشتر از این لطمه نزند؛ هنرمندانمان واقعا در حال مجاهدت هستند. با سختی پیش میروند ولی خودشان را حفظ میکنند و کمترین خواسته از مدیران این است که آنها هم در این شرایط ارادهای داشته باشند و تصمیماتی بگیرند که کمک کند نه تصمیماتی که ساختارهایی که میتوانند کمک کنند را خراب کند». /پ
نظر خود را بنویسید