فردایکرمان ـ اسما پورزنگیآبادی: اوایل تیرماه امسال و اواخر دورهی فعالیت شورای پنجم و شهرداریِ عالمزاده بود که کلنگ ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد شهر کرمان بر زمین زده شد ولی هنوز روی زمین کاری انجام نشده است. این پروژه که به نام شهید حاجیونس زنگیآبادی نامگذاری شده، طی سالیان اخیر همواره محل مناقشه بوده است. عدهای اصلاح هندسی این سهراهی را راهحل بهتری میدانند، برخی دیگر اما معتقدند باید در این محل، غیرهمسطحسازی صورت گیرد تا تراکم ترافیک کم و حادثهخیزی آن رفع شود.
در حالی ساخت روگذر در این محل کلنگزنی شده است که، شهریورماه سال 98 محمدعلی قنبری، معاون وقت حملونقل و امور زیربنایی شهرداری کرمان اعلام کرده بود که چراغ راهنمای سهراهی شرفآباد حذف و با اصلاحاتی، بدون نیاز به غیرهمسطحسازی، مشکل این نقطه از شهر را حل میکنیم. قنبری آن زمان آنقدر به اجرای طرحی که به گفتهی خودش، کارشناسان شهرداری تهیهاش کرده بودند، خوشبین بود که میگفت: از همان شهریورماه کار شروع میشود.
او یکی از دلایل مخالفت با غیرهمسطحسازی در این سهراهی را اینطور شرح میداد: «مشکل بزرگ ما وجود معارض در این محل است؛ خط اصلی انتقال فاضلاب و خط انتقال پست فشار قوی برق از این محل عبور میکند که برای غیرهمسطحسازی این معارض باید رفع یا در طراحی دیده شوند که هزینهبر خواهد بود. بنابراین تصمیم گرفتیم با همسطحسازی و ایجاد دوربرگردان مشکل را حل کنیم». شهرداری معتقد بود اجرای این طرح، هزینهای بسیار کمتر از غیرهمسطحسازی نیز خواهد داشت. اما این را هم میگفتند فعلا همسطحسازی انجام شود و غیرهمسطحسازی بماند برای آینده.
برخی از اعضای شورای پنجم شهر کرمان اما زیر بار این طرح شهرداری نمیرفتند و مخالفان اعلام میکردند طرح شهرداری یک راهحل موقتی است و دوبارهکاری در این محل، هزینهی زیادی بهدنبال خواهد داشت. در نهایت، تصمیم بر این شد که مشاور بررسی کند و نظر بدهد. سرانجام، مردادماه سال 99 بود که محمدجواد کامیاب، رئیس وقت کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر کرمان در گفتوگو با فردایکرمان اعلام کرد که نظر مشاور بر غیرهمسطحسازی است و گفت: «حتی حفظ وضع موجود در سهراهی شرفآباد امتیاز بالاتری از طرح شهرداری گرفته است».
کامیاب اظهار کرد: در بین چهار گزینهی مطرح شده از سوی مشاور؛ احداث روگذر بالاترین امتیاز را گرفته است. هفت ماه بعد، سیدمهران عالمزاده شهردار سابق کرمان نیز خبر داد: مطالعات تقاطع شرفآباد در کارگروه فنی و تخصصی شورای ترافیک و کمیسیون عمران و حملونقل تایید شده و این تقاطع بهصورت غیرهمسطح ساخته خواهد شد.
اکنون که سه ماه از کلنگزنی پروژهی ساخت تقاطع غیرهمسطح در سهراهی شرفآباد میگذرد؛ محسن پوراسماعیلی، سرپرست شهرداری در پاسخ به فردایکرمان میگوید که هنوز تردید نسبت به غیرهمسطحسازی در سهراهی شرفآباد وجود دارد و کارشناسان در حال بررسی هستند تا تصمیم نهایی گرفته شود.
او یادآور میشود که اگر قرار باشد طرح فعلی در سهراهی شرفآباد اجرا شود، پارک انتهای بلوار جهاد با همه فضای سبزی که دارد، تخریب خواهد شد. گفتوگو با او را در ادامه بخوانید.
*آقای مهندس، ساخت روگذر سهراهی شرفآباد در شورای پنجم کلنگزنی شد ولی با گذشت چندین ماه، هنوز روی زمین کاری انجام نشده است. مشکل چیست؟ آیا در اجرای پروژه تردیدی پیش آمده یا مانع دیگری وجود دارد؟
در این پروژه، یکسری مطالعات پیوست اجتماعی و تملکهای مسیر باید صورت گیرد. در شمالغرب پروژه، یک ملک با حدود 1.5 تا دو هکتار وسعت وجود دارد که به ملک شرکت پسته معروف است و مالکیت خصوصی دارد و باید تملک شود. در پروژهی شهدای خلبان هم شهرداری با چنین معارضی مواجه شده که پروژه تاخیر زیادی پیدا کرده است. این تملکها قابل توجه است و علاوه بر هزینهای که دارند، توافق و رضایت مالکان نیز باید جلب شود که زمان میبرد. از طرفی، طرحهای دیگری هم برای تقاطع سهراهی شرفآباد ارائه شده و مصوباتی برای اصلاح هندسی نیز وجود داشته که همه در حال بررسی است و وقتی تعیینتکلیف شود، کار اجرایی خواهد شد. ولی لازم است روی این پروژه دقت بیشتری صورت گیرد تا مشکلی که در پروژهی شهدای خلبان مواجه شدهایم تکرار نشود.
*پس در اصل اجرای روگذر شرفآباد تردیدی وجود ندارد. اختلافات بر سر شکل اجرای پروژه است.
اینکه پل چگونه اجرا شود تا هزینهی تمام شده پروژه بیش از حد نشود و به روان شدن ترافیک در این تقاطع نیز کمک کند، نیاز به بررسی بیشتر دارد که در حال انجام است.
*بنابراین، طرح را فقط به این منظور تغییر میدهید تا تملک زیادی نیاز نداشته باشد.
اصلاحاتی در طرح انجام میشود تا نیاز به تملک زیاد نباشد. طرح در حال کارشناسی است.
*در زمان سرپرستی خود شما این کارها در حال انجام است؟ شورا میگفت که کاری نکنیم تا تکلیف شهرداری مشخص شود و این یعنی به این زودی، خبری از اجرایی شدن طرح نیست. درست میگویم؟
در جلسهای با خاتم مسائل پروژه را مطرح کردهایم ولی اینکه چه زمانی اجرا شود، نمیتوانم تاریخ دقیقی اعلام کنم. پروژهای که الان خیلی بر آن تاکید داریم، بلوار سپهبد شهید سردار سلیمانی است. ایراد دیگری که طرح فعلی سهراهی شرفآباد دارد این است که پارک شهید مرتضوی انتهای بلوار جهاد کاملا از بین میرود در حالی که فضای سبز قابل توجهی در این پارک ایجاد شده است. باید قبل از شروع کار، مطالعات بیشتری انجام میشد.
*یعنی شهرداری و شورای قبل، بدون انجام این مطالعات، فقط پروژه را کلنگزنی کردند؟
درباره جزییات این اقدام اطلاعی ندارم ولی پارک سالها ساخته شده و کارگاه قرارگاه خاتم در قسمتی از آن راهاندازی شده ولی درختی هنوز قطع نشده است. در دورهی گذشته، شهرداری این پارک را بهسازی و جداول را عوض و کفسازی کرده است. اگر قرار باشد «طرح فعلی» که تجهیز کارگاه آن شده، اجرایی شود؛ قطعا پارک انتهای جهاد کاملا از بین میرود.
*اینکه میگویید طرح فعلی؛ یعنی قبلا طرحی برای سهراهی شرفآباد ارائه شده، تغییر کرده، طرح فعلی آمده که باز هم نیاز به اصلاح و تغییر دارد؟
طرحی بهصورت اصلاح هندسی ارائه شده و بعد به هر دلیل، تغییر کرده است. ببینید، پلهایی که طراحی شدهاند برای پوشش تمام حرکتهای ترافیکی، کامل هستند و نمیتوان به طراحی پلها ایراد گرفت اما باید نسبت به شرایطی که میخواهیم پروژهها را اجرا کنیم، دقت کافی را داشته باشیم. ممکن است بتوانیم در پل شهید زنگیآبادی در سهراهی شرفآباد، با اصلاح هندسی مشکل را حل کنیم. ضمن اینکه باید توجه داشت که در مطالعات تفصیلی و طرح ترافیک شهر، در انتهای خیابان شهید رجایی یک پل دیده و اجرا شده است. همچنین، طرح گفته در انتهای 24 آذر نیز باید پل داشته باشیم. حالا اینکه در سهراهی شرفآباد و در فاصلهی کمی از آن دو روگذر، بخواهیم پل سومی را اجرا کنیم نیاز به بررسی دارد که در حال انجام است.
*پس علیالحساب، نسبت به اجرای روگذر در سهراهی شرفآباد تردیدهایی وجود دارد. شاید در نهایت به این نتیجه برسید که در سهراهی شرفآباد، غیرهمسطحسازی صورت نگیرد و با اصلاح هندسی مشکل را حل کنید. درست است؟
بله؛ ممکن است بهصورت غیرهمسطح نباشد ولی هنوز هیچ چیزی قطعی نیست. اجازه دهید تا کارشناسان، نظر نهایی و قطعی را اعلام کنند. آنچه که اکنون مشخص است، در طرح تفصیلی، ساخت پل در انتهای 24 آذر دیده شده است و اینکه در یک فاصلهی دو کیلومتری، در سه نقطهی سهراهی شرفآباد، انتهای 24 آذر و انتهای شهید رجایی، سه پل بسازیم نه با اصول شهرسازی سازگاری دارد و نه از لحاظ هزینهای، مقرون بهصرفه است.
*در طرح تفصیلی و طرح ترافیک، در سهراهی شرفآباد غیرهمسطحسازی دیده شده است؟
همهی پلها از شورای ترافیک مصوبه گرفته است اما ضرورت دارد طرحهای بالادستی از جمله طرح تفصیلی دربارهی این سهراهی کنترل شود و هر تصمیمی در این سهراهی، مطابق با آنچه که در طرح آمده، باشد و تاکید این است که همزمان، پیشنهادات طرح تفصیلی و ترافیک برای سهراهی شرفآباد بررسی شده و سپس، تعیینتکلیف صورت گیرد. / الف
نظر خود را بنویسید