فردای کرمان – گروه جامعه: سرپرست وزارت آموزش و پرورش یکی از مهمترین چالشهای آموزش و پرورش را ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق بیان کرد و گفت که آمارها نشان میدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دورهی ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دورهی متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است.
به گزارش فردای کرمان به نقل از تسنیم سراسری، علیرضا کاظمی ۱۵ آبانماه در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استانهای کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، اظهار کرد: «در دو ماه اخیر دو کار مهم تدوین الگوی بازگشایی و تمهید اجرای این الگو در عرصهی بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید انجام شد، اگر چه تمهید مقدمات اجرای این الگو و جلب رضایت مسئولان دولتی و ستاد ملی مقابله با کرونا در این شرایط سخت بود».
وی با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش با چالشهای جدی روبهرو هستیم، گفت: «یکی از مهمترین چالشها، ترک تحصیل و بازماندن از تحصیل دانشآموزان در برخی مناطق است. در حال حاضر آمارها نشان میدهد حدود ۲۱۰ هزار دانشآموز دورهی ابتدایی و حدود ۷۶۰ هزار دانشآموز دورهی متوسطه، تارک تحصیل داریم که این یک آسیب جدی است و باید برای آن برنامه داشته باشیم و بر آن تمرکز کنیم».
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: «در آموزش و پرورش، کوچکترین اختیارات را از مدیران کل اخذ کردهایم، اگر مدرسهمحوری اصل است باید بتوانیم اختیارات را به مدیران استانی واگذار کنیم و تفویض اختیار داشته باشیم تا سیستم را چابک کنیم».
ناکارآمدی برنامۀ درسی
وی ادامه داد: «ناکارآمدی برنامهی درسی در نظام تعلیم و تربیت یک چالش درسی است و ما هرگز نخواهیم توانست با این برنامهی درسی به سمت انسان تراز سند تحول بنیادین برویم، این بدین معنی نیست که محتواهای درسی اشکال دارد خوشبختانه با تلاش همکاران سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی، میتوان ادعا کرد که محتواهای درسی عالی است ولی فرآیند آموزش برنامههای درسی، فرآیند حافظهمحور است و نه تربیت محور و این چالش بسیار بزرگی است».
کاظمی افزود: «وقتی کنکور به عنوان یک آزمون دو ساعته برای دانشآموزان و آیندهی آنها، بدون در نظر گرفتن گذشتهی دانشآموزان در دوران تحصیل، تصمیمگیری میکند، وقتی از دانشآموزان میخواهیم در کلاس درس، مطالب درسی را بیاموزند و مهارت را از یاد میبریم، چگونه انتظار داریم دانشآموزان تربیت شوند؟ با آموزشمحور بودن برنامهی درسی، متاسفانه نقشپذیری دانشآموزان و «تمرین مهارتهای اجتماعی، اقتصادی و آموزشی را در مدارس کمرنگ کردهایم و باید آن را تقویت کنیم».
وی چالش بعدی را افت کیفیت آموزشی دانست و گفت: «در دوران کرونا همهی دنیا با کاهش کیفیت آموزشی روبهرو شدند ولی صحبت من در مورد کیفیت پایین آموزشی در دوران قبل از کرونا است که مهارت خواندن، نوشتن و سواد مهارتی در آموزش و پرورش، حتی در آن دوران هم از کیفیت بالایی برخوردار نبود و باید برای ارتقای آن برنامهریزی کنیم. بخشی از این ارتقای کیفیت به ارتقای نیروی کیفی آموزشی بستگی دارد. نیروهای با مهارت بالا میتوانند باعث ارتقای کیفیت آموزشی شوند و باید دانشگاههای فرهنگیان و شهید رجایی را در این مورد تقویت کنیم و تنها این دو دانشگاه را مسیر ورودی به آموزش و پرورش قرار دهیم». /پ
نظر خود را بنویسید