فردای کرمان – گروه اطلاعرسانی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در نشست هماندیشی اجرای طرح آموزشی و ترویجی کودکان دوستانطبیعت، گفت: «دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و نگرشهای محیط زیستی که در دوران کودکی شکل میگیرد مادامالعمر و تغییرناپذیر هستند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، مهدی رجبیزاده در این نشست که مسئولین اداره کل آموزش و پرورش استان حضور داشتند، با اشاره به اهداف و اهمیت طرح کودکان دوستان طبیعت، گفت: «چالشهای مربوط به حوزهی منابع طبیعی و محیط زیست و اهمیت حفاظت از آن به عنوان بستر توسعهی پایدار، یک مسئلهی جهانی است».
وی بیان کرد: «آموزشهای زیست محیطی به منظور ایجاد یک فرهنگ عمیق یعنی تربیت افراد دارای احساس مسئولیت نسبت به منابع طبیعی و دارای دانش، نگرش، انگیزه، تعهد و مهارتهای لازم، برای فعالیتهای مختلف در جهت ایجاد محیط زیست و طبیعتی سالم همچنین تعهد به نگهداری از منابع طبیعی برای نسلهای آینده است».
رجبیزاده، آموزش و پرورش را به عنوان یکی از ارکان اصلی مجریان آموزش و ترویجدهندهی فرهنگ حفظ، احیا و بهرهبرداری اصولی از منابع طبیعی برشمرد و خاطرنشان کرد: «دوران کودکی اهمیت زیادی در ایجاد نگرشهای محیط زیستی دارد و آموزش حفاظت از منابع طبیعی در این دوران راهی برای پرورش نگرشهای مثبت محیطزیستی در انسان است. نگرشهای محیط زیستی که در دوران کودکی شکل میگیرد مادامالعمر و تغییرناپذیر هستند».
وی ادامه داد: «در دهههای اخیر، بشر با دگرگونسازی طبیعت، خود را با تغییرات عمدهای مواجه کرده است. برای برقراری تعادل طبیعی، انسان ناگزیر به تغییر شیوهی زندگی به سمت توسعهی پایدار مبتنی بر حفظ منابع طبیعی است که این تحول میتواند تغییرات عمدهای در جامعهی کنونی و نیز نسلهای آینده به وجود آورد».
وی افزود: «تمام مشکلاتی که در طبیعت به دست انسان به وجود آمده است نمیتواند صرفا با به کارگیری فناوری حل شود. تغییرات در رفتار انسان مورد نیاز است بنابراین کلید رفع بحرانهای زیست محیطی در آموزش و اصلاح رفتار انسان با محیط طبیعی پیرامونش است».
رجبیزاده ادامه داد: «آموزشهای زیست محیطی بر این اعتقاد است، که انسان میتواند در سازگاری با طبیعت زندگی کند و در این راستا میتواند تصمیمات آگاهانهای اتخاذ نماید که طی این تصمیمات به نسلهای آینده نیز توجه شود و توجه به نسلهای آینده هدفی است که در آموزشهای حفاظت و احیاء منابع طبیعی باید مورد توجه قرار گیرد».
مهدی محمدمیرزائیان، رئیس اداره آموزش ترویج و مشارکتهای مردمی اداره کل منابع طبیعی کرمان نیز در این نشست گفت: «برای دستیابی به نتایج مطلوب در جهت ایجاد فرهنگ صحیح در هر زمینه، نیاز به ارتباط و تعامل با دستگاههای متولی در امر آموزش است و تنها در تعامل و همکاری دو سویه میتوان بسترهای مناسب برای آموزش رفتارهای صحیح و مورد نظر در فرهنگ جدید را در بین کودکان و نوجوانان و در نتیجه افراد جامعه فراهم ساخت».
وی، طرح کودکان، دوستان طبیعت را به عنوان الگوی موفق در مشارکت چند جانبه بین دستگاههای دولتی و سازمانهای مردمنهاد دانست و از دلایل موفقیت این طرح را همسو بودن و همگرایی در دستیابی به اهداف طرح عنوان کرد.
محمدمیرزائیان با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در حفاظت، احیا و بهرهبرداری اصولی از منابع طبیعی، افزود: «لازمهی این مشارکت، آموزش و آگاهیبخشی آحاد مختلف جامعه است».
وی آموزش در دوران کودکی را اصلی مهم در امر حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و گفت: «طرح آموزشی کودکان، دوستان طبیعت با مساعدت اداره کل آموزش و پرورش توانسته در 16 سال گذشته بالغ بر یک میلیون نفر روز آموزش را به مرحلهی اجرا درآورد که از نتایج آن میتوان به کاهش تعداد حریق در عرصههای طبیعی و افزایش مشارکتهای عمومی به ویژه در طرح همیاران طبیعت اشاره کرد».
در ادامه فتحیه نعمتاللهزاده، مدیرعامل طرح کودکان، دوستان طبیعت گفت: «طرح آموزشی کودکان، دوستان طبیعت با هدف آموزش و ترویج فرهنگ طبیعتدوستی با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری و همکاری اداره کل آموزش و پرورش استان کرمان با جامعهی هدف کودکان آغاز شده است».
وی اظهار کرد: «این طرح از سال ۱۳۸۴ تاکنون به طور مستمر در تعدادی از مهدکودکها و مدارس استان در دست اجرا است و به طور میانگین طی این شانزده سال هر سال تعداد ۷هزار کودک معادل ۷۰هزار نفر ساعت از این آموزشها برخوردار شدهاند».
وی افزود: «آموزش در این طرح به سه شکل آموزشی موضوعمحور، داستانمحور، پروژهمحور و روشهای اجرایی پرسش، تحلیل و گردش علمی ارائه میشود». /پ
نظر خود را بنویسید