فردای کرمان – گروه جامعه: تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه تشییع جنازه شهید سلیمانی، سند عطف جریان مقاومت و بیداری امت اسلامی بود، گفت: «حاج قاسم سیدالشهدای امت اسلامی و نماد وحدت اسلامی است؛ او متعلق به یک مذهب یا جناح خاص نبود بلکه متعلق به جهان مظلومین بود».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا کرمان، حجتالاسلام والمسلمین احمد مروی ۱۱ دیماه در گردهمایی تقریب مذاهب که با آغاز هفتهی مقاومت در مصلا امام علی(ع) شهر کرمان برگزار شد، بیان کرد: «بنده مفتخر هستم که در مراسم دومین سالگرد شهید بزرگ، سردار سلیمانی و همراهانش حضور دارم».
وی افزود: «هر سرزمینی به جهاتی قداست پیدا میکند و ملجأ و مرجع میشود. مدینهالنبی به خاطر وجود پیامبر اسلام (ص) قبلهی دلهای همهی مسلمانان عالم شد؛ نام مدینه سرشار از معنویت، قداست، تعالی و کمال است».
مروی ادامه داد: «کربلا نیز به دلیل خونهای پاکی که در روز عاشورا در آن سرزمین ریخته شد قداست پیدا کرد و مشهد نیز به خاطر وجود حضرت رضا (ع)، مشهد مقدس و ارض قدس نامیده میشود».
وی اضافه کرد: «کرمان به خاطر مدفن یک سرباز سرافراز، عارف، مجاهد، عاشق و خدمتگزار، ارزشمندتر شد و بر معنویتش افزوده شد؛ امروز از سراسر دنیا نه برای دیدن آثار تاریخی بلکه برای زیارت قبر یک عاشق خدا و الهام گرفتن برای درست زندگی کردن به کرمان میآیند».
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: «انسان نمیداند به کدام بعد از ابعاد زندگی سراسر نورانی و پاکیزهی این مرد خدا صحبت کند؛ تشییع جنازه شهید سلیمانی، سند عطف جریان مقاومت و بیداری امت اسلامی بود».
وی تأکید کرد: «حضور مردانه او در سوریه، لبنان و عراق، نقشههای دشمنان و برخی از لیبرالهای داخلی که قدرت فهم و تحلیل عمیق مسائل را نداشتند آشکار کرد».
مروی یادآور شد: «دیدیم که چگونه تشییع جنازه سردار سلیمانی خط بطلانی بود بر همهی تبلیغات مسموم رسانههای خارجی. میلیونها انسان از اقشار مختلف به میدان آمدند، همدردی کردند و اشک ریختند».
وی با اشاره به اینکه حاجقاسم نماد ملت و امت بود و تشییع پیکر پاکش این موضوع را عینیت بخشید، گفت: «حاج قاسم سیدالشهدای امت اسلامی و نماد وحدت اسلامی است؛ این سردار درون یک مرد گنجانده نمیشود و متعلق به یک مذهب یا جناح خاص نبود بلکه متعلق به جهان مظلومین بود».
تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: «او در فلسطین مبارزه کرد و کمکهایی سرنوشتساز انجام داد در حالی که ۹۹ درصد فلسطینیها سنی هستند. او به مسیحیان، ترکمنها، کردها و جمعیت کثیر اهل سنت سوریه کمک کرد و در دفاع از آنها برخاست».
وی با اشاره به سخنرانی رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در تشییع پیکر پاک سردار سلیمانی گفت: «این فرمانده شهید همه زندگی خود را در حمایت و پشتیبانی از فلسطین به سر برد و رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس این فرمانده بزرگ را شهید قدس دانست».ک
مروی در ادامه گفت: «حاج قاسم خود را در چارچوب و زنجیرهی یک ملت و مذهب خاص یا جغرافیایی محدود و زندانی نکرد به همین دلیل در عزای وی همهی ایران، عراق، سوریه، فلسطین، لبنان و یمن مینالند و فریاد میزنند».
وی تأکید کرد: «سردار سلیمانی هم در عمل و هم در گفتار به وحدت اعتقاد داشت، این موضوع را درک کرده بود و تنها راه شکست دشمنان اسلام و انسانیت را میدانست».
تولیت آستان قدس رضوی یادآور شد: «رهبر حکیم انقلاب حاج قاسم را یک فرد، شخص یا فرمانده نمیدانستند بلکه یک مکتب معرفی کردند؛ یعنی این مرد دارای ابعاد وجودی گوناگونی بود، همهی فضیلتها جمع شد و از درون آن، حاج قاسم متولد شد».
وی اظهار کرد: «حاج قاسم را نمیتوان با یک بعد تعریف کرد که اگر این کار را انجام دهیم جفا کردیم؛ یکی از شاخصهای موفقیت این مرد اخلاص بود یعنی خود را نمیدید، شأنی برای خود قائل نبود و برای خدا کار میکرد».
مروی خاطرنشان کرد: «حاج قاسم تیم رسانهای نداشت و اصحاب رسانه را با خود نمیبرد، همواره خودش بود و عدهای فداکار که آنها هم به مرتبهی شهادت نائل آمدند. اگر انسان همهی فضیلتها را داشته باشد اما اخلاص نداشته باشد مانند صفرهای بسیاری است که عدد پشت آنها وجود ندارد».
وی ولایتپذیری را از ویژگیهای دیگر سردار سلیمانی برشمرد و گفت: «حاج قاسم یک طراح نظامی بود و خداوند استعداد فوقالعادهای در این بشر قرار داده بود. وقتی رهبر معظم انقلاب نظری را اعلام میکردند حاج قاسم نظر خود را کنار میگذاشتند و در عمل به نظر ایشان عمل میکردند».
تولیت آستان قدس رضوی شاخصهی دیگر حاج قاسم را سیاسی و انقلابی بودن دانست و تأکید کرد: «سردار سلیمانی سیاسی و سیاستمدار بود اما جناحی نبود، تنها وابستهی دین و ولایت فقیه بود. حاج قاسم زیرکی خود را در حوزههای نظامی و غیر نظامی رنگ خدایی داده بود و به هیچکس وابسته نبود».
وی خاطرنشان کرد: «تشییع پیکر حاج قاسم رنگین کمانی از همهی اقشار و اصناف مردم از سراسر دنیا بود زیرا رفتار و نوع ادبیات این مرد به گونهای بود که همه حتی غیرانقلابیها وی را دوست داشتند».
مروی تأکید کرد: «اینکه چرا حاج قاسم اینگونه مورد اقبال قرار گرفت برای ما درس است؛ نباید به دنبال اقبال مردم برای حظ نفسانی باشیم بلکه باید برای هدف عالی یعنی تبلیغ دین در پی آن باشیم». /پ
نظر خود را بنویسید