فردایکرمان ـ گروه اقتصاد: عضو هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای مسافربری سراسر کشور با بیان اینکه افزایش هزینهها در یک سال اخیر باعث شده که رانندگان با مشکلات معیشتی بسیاری مواجه شوند، گفت: «قبلا هزینهی لاستیک هشت تا ۹ میلیون تومان بود اما الان ۲۵ میلیون تومان شده است. قیمت روغن نیز حدود ۸۰ درصد افزایش داشته است. به طور کلی افزایش قیمت و کمبود لوازم یدکی خودرو باعث شده سرویسدهی کاهش پیدا کند».
مهران بیآزار افزود: «مقرون به صرفه نبودنِ سرویسدهی و عدم تناسب بین هزینههای ماشین و درآمد حاصل، باعث شده که اگر قبلا یک ماشین شش روز در هفته سرویسدهی داشت، الان سه روز سرویسدهی داشته باشد. یعنی اتوبوس در هفته سه تا چهار روز میخوابد و این باعث شده درآمد رانندگان به شدت کاهش پیدا کند».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی 12 دیماه ادامه داد: «قبلا رانندگان برای صورت وضعیت ۲۵۰ تومان هزینهی حق تمبر میدادند اما ظرف یک ماه این رقم به چهار هزار تومان افزایش پیدا کرده است».
وی با بیان اینکه اکثر رانندگان مستاجر هستند و مشکلات معیشتی بسیاری دارند، اظهار کرد: «آنها امروز در شرایطی هستند که فشار مضاعفی را تحمل میکنند؛ از یک طرف هزینههای زندگی افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر با توجه به دلایلی که گفتم، کارشان کمتر شده و در نتیجه درآمد کمتری دارند».
بیآزار با تاکید بر اینکه دوران شیوع کرونا آسیبهای بسیاری به این قشر وارد کرده است، گفت: «رانندگان مجبور بودند در مدت شیوع کرونا تعداد کمتری مسافر جابهجا کنند و همین هم باعث شد خسارت بسیاری ببینند. در طول این مدت نه تنها به این قشر کمکی نشد بلکه با افزایش قیمت روغن و لاستیک و لوازم یدکی در عمل وضعیت برای آنها دشوارتر شد».
عضو هیات مدیره کانون انجمنهای صنفی شرکتهای مسافربری سراسر کشور اضافه کرد: «این رانندگان نه سختی کار دارند و نه بیمه تکمیلی. آنها سالها در جادهها و در شرایط خطرناک کار میکنند اما متاسفانه مشکلات بسیاری در زمینه بیمه دارند». /الف
نظر خود را بنویسید