فردای کرمان – گروه اقتصاد: مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گفت: «سوخت توزیعی در جایگاههای سطح کشور در چهار مرحلهی مجزا کنترل میشود و بنزین توزیعی در جایگاههای سوخت کشور استاندارد است».
جعفر سالارینسب دربارهی سیستم توزیع سوخت از طریق نفتکشها، توضیح داد: «این سیستم کاملاً مکانیزه است و هر نفتکش کارت حمل مخصوص خود را دارد که نوع فرآوردهی توزیعی در آن قید شده است و برای مثال نفتکشی که نفتکوره حمل میکند، سیستم به او اجازهی حمل فرآوردهی دیگری را نخواهد داد و در موارد استثنا و ویژه نیز باید کاملاً مخزن و تانکر نفتکش شستوشو و مخزن دوباره کنترل شود، سپس فرآوردهی جدید را بارگیری کند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی 29 دیماه بیان کرد: «سوخت توزیعی در جایگاههای کل کشور در چهار مرحله پس از تولید در پالایشگاه، در مخازن، هنگام تحویل خط و در مرحلهی آخر هم در مخزن جایگاهها، نمونهگیری و کنترل میشود».
وی با اشاره به اخبار رسانهها دربارهی مطابق نبودن بنزین توزیعی در سطح شهر تهران با استانداردهای یورو ۴ بهدلیل مخلوط شدن با دیگر فرآوردهها در تانکرهای نفتکش، افزود: «سیستم توزیع سوخت در کشور کاملاً مکانیزه است و فرآوردههای مختلف در انبارهای نفت در لاینهای مختلف و کاملاً مجزا توزیع و بارگیری میشود».
سالارینسب تأکید کرد: «در هر انبار فرآورده یک واحد کنترل کیفیت وجود دارد که این واحد وظیفهی کنترل استانداردهای محمولهی فرآوردهی نفتکشها را پس از حرکت بهعهده دارد».
وی یادآور شد: «فرآوردهی توزیعی در سطح کشور هنگام تحویل از پالایشگاه نیز تحت بررسیهای لازم قرار میگیرد و در صورتی که استانداردهای لازم را داشته باشد، تحویل گرفته شده و برای ارسال به مخزن مبدأ در انبار، ارسال میشود».
مدیر تأمین و توزیع شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی همچنین با تأکید بر اینکه خطوط انتقال نفت و نفتکوره نیز کاملاً مجزا از خطوط فرآوردههای رنگی است، گفت: «در مواردی محدود اگر بخواهیم از یک خط نفت سفید، بنزین و گازوئیل منتقل کنیم، ابتدا نفتگاز حمل میشود، سپس نفت سفید که مادهای روشن است، به خط تزریق میشود و خط از این طریق کاملاً شسته شده و سپس بنزین ارسال میشود که در این مرحله نیز کیفیت بنزین کاملاً کنترل میشود».
سالارینسب با اشاره به اینکه به هیچ عنوان خطوط نفتکوره و فرآوردههای بنزین یکسان نیستند، افزود: «درباره بنزین معمولی و بنزین یورو نیز این حساسیت وجود دارد و اینترفیس (لایهی بین دو فرآورده در خط لوله) خط طوری تنظیم میشود که این دو فرآورده با یکدیگر مخلوط نشود».
وی دربارهی کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهرها و شهر تهران گفت: «طبق مصوبهی دولت، همهی بنزین و گازوئیلهای تولیدی در سطح کلانشهرها و حوزهی تهران، دارای استاندارد یورو ۴ است و با بهترین کیفیت و مطابق استانداردهای روز اروپا در پالایشگاهها تولید و در سطح جایگاهها توزیع میشود». /پ
نظر خود را بنویسید