فردایکرمان ـ گروه جامعه: رئیس شورای شهر کرمان معتقد است برای آسفالت معابر، شهرداری کرمان آنقدر توان دارد که نیازی به حضور پیمانکاران بخش خصوصی نباشد.
علیرضا نادری گفت که کارکنان سازمان عمران شهرداری دارند دچار افسردگی میشوند و بسیار ناراحت هستند که کاری به آنها داده نمیشود.
او با طرح این سوال که تا وقتی که در سازمانهای شهرداری توان داریم چرا سراغ شرکتهای بیرون برویم؟ افزود: «نیروهای سازمان عمران، انگیزهی کار دارند، توانمند هستند و دارند حقوق میگیرند و دلشان میخواهد کار کنند، ماشینآلات هم وجود دارد و کارخانهی آسفالت و معدن شن و ماسه نیز داریم». وی تصریح کرد: «با این شرایط، به شدت با سپردن حتی یک وجب آسفالت به شرکتهای بیرون از شهرداری مخالفم». نادری در عینحال گفت: «ممکن است در برخی از امکانات آسفالت، شهرداری ضعفهایی داشته باشد که میتوان برای رفع آن اقدام کرد».
شهردار کرمان اما با ارائهی توضیحاتی تاکید کرد: «بین توان شهرداری و نیاز واقعی شهر به آسفالت خیلی اختلاف وجود دارد».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، این اظهارات در صحن علنی شورای شهر کرمان در روز دوشنبه 11 بهمنماه مطرح شد.
شهرداری کرمان از شورا درخواست دارد تا سقف اعتبار آسفالت در پایان سال را به 20 میلیارد تومان افزایش دهد و اجازه دهد که پیمانکاری را برای این منظور انتخاب کند.
رئیس شورای شهر کرمان اما برای دومین بار طی هفتههای اخیر، مخالفت خود با این موضوع را اعلام کرد.
نادری با بیان اینکه شهرداری توان خوبی برای آسفالت دارد، اظهار کرد: «ممکن است برخی ماشینآلات ضعفهایی داشته باشد که با اجاره میتوان آن را جبران کرد».
وی با اشاره به شرایطی که شهرداری قصد دارد با پیمانکار 20 میلیاردی کار کند، افزود: «شهرداری میگوید پیمانکار با تهاتر زمین و پروانه کار کند. میدانیم که پیمانکار قرار نیست مجانی کار کند، زمین و پروانه هم یعنی پول نقد؛ ولی ممکن است چند ماهی تا پول نقد شود طول بکشد. پیمانکار از 20 میلیارد، چهار میلیارد پول نقد میخواهد. چهطور قرار است این مبلغ را تامین کنیم؟ ضمن اینکه اگر نتوانیم تعهدات مالی را انجام دهیم، ممکن است در بزنگاه شهرداری را تحت فشار قرار داده و کار را تعطیل کنند. ما مجبوریم مفت و مجانی چند قطعه زمین را به پیمانکار بدهیم و بعد برای قیمتگذاری، پیمانکار مطالبات دیگری را هم مطرح میکند».
وی ادامه داد: «به شرطی با کار پیمانکاری موافقیم که از تمام ظرفیتهای شهرداری بالاتر رفته باشد. الان نیروهای کارآمد و ظرفیت کافی در شهرداری وجود دارد. کارکنان سازمان عمران دارند دچار افسردگی میشوند و بسیار ناراحت هستند که کاری وجود ندارد».
نادری با یادآوری امکانات شهرداری برای آسفالت معابر اضافه کرد: «ممکن است در برخی جنبهها ضعف باشد، با اجارهی آن، قابل رفع است».
وی با بیان اینکه نیروهای کارآمد برای زیرسازی و آسفالت در شهرداری داریم، اظهار کرد: «اگر این 20 میلیارد را خود شهرداری انجام دهد، تا 80 میلیارد میتواند آسفالت کند. بنابراین، بنده به شدت با سپردن حتی یک وجب آسفالت به بیرون مخالفم».
رئیس شورای شهر کرمان اضافه کرد: «زمانی که پول زیاد و از توان شهرداری خارج شد، بسیار عالی است که از ظرفیت پیمانکاری استفاده کنیم اما در حال حاضر، ظرفیتهای خوبی در شهرداری داریم».
وی گفت: «کارکنان سازمان عمران از بیکاری دارند خسته میشوند. خودشان علاقهمند هستند کار کنند».
وی یادآور شد: «این ظرفیتها در زمانی مورد استفادهی شهرداری بوده و آسفالت را خود نیروهای شهرداری انجام میدادند؛ چرا به سمت پیمانکاری برویم؟ این عقبگرد به صلاح نیست».
قرارداد 20 میلیاردی ظلم به شهر است
فتحالله مویدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر کرمان نیز در ادامه گفت: «ضمن تایید فرمایشات دکتر نادری، باید یادآوری کنم که از این 20 میلیاردی که قرار است برای آسفالت به پیمانکار داده شود، 11 میلیارد تومان زمین، چهار میلیارد تومان نقد و پنج میلیارد تومان پروانه در نظر گرفته شده است».
وی با بیان اینکه این شیوهی عمل، ظلم به شهر است، تصریح کرد: «کمیسیون به شدت مخالف این اقدام است».
خودیاری و لکهگیری برعهدۀ سازمان عمران است
در پاسخ به این ادعاها، شهردار کرمان توضیح داد: «مجموع نیاز شهر به آسفالت عدد بسیار بزرگی است. کل ظرفیتی که برای سازمان عمران ما در شرایط فعلی وجود دارد آن هم با فرض اینکه کارخانهی آسفالت بماند و قیرکامل باشد، 300 هزار مترمربع آسفالت است».
سعید شعربافتبریزی با بیان اینکه خوشبختانه حجمی قیر رایگان با تلاش دو ماههی همکارانم تهیه شده و چندین تانکر قیر در حال ورود به شهر است، افزود: «سازمان عمران مدتی معطل بوده چون باید قیر نقدی از بورس میخریدیم».
وی گفت: «خودیاری و لکهگیری برعهدهی سازمان عمران است و کل ظرفیت سازمان عمران، در صورت ادامهی فعالیت کارخانهی آسفالت در سه ماه آینده باید برای این اقدامات فعال شود و با بهکارگیری کل ظرفیت، اگر هوا مناسب باشد، 400 هزار مترمربع میتوانند آسفالت کنند».
شهردار ادامه داد: «قیمت تمام شدهی آسفالتی که شهرداری انجام میدهد، با ماشینآلات اجارهای بسیار گران میشود و در مقایسه با پیمانکار حدود 15 درصد اختلاف دارد و عدد 20 به 80 درست نیست».
وی با بیان اینکه ما تکنولوژی ضعیفتری نسبت به پیمانکاران داریم، تصریح کرد: «اگر نظر بنده را بخواهید نه 20 میلیارد بلکه 60، 70 میلیارد تومان قرارداد آسفالت باید ببندیم».
وی اضافه کرد: «اگر پیمانکار کنسل شود سازمان عمران فقط خودیاری و لکهگیری را میتواند انجام دهد».
وی با بیان اینکه فعلا ظرفیت لازم برای اینکه کل آسفالت را انجام بدهیم در اختیار نداریم، گفت: «اگر دست من بود دو پیمانکار دیگر هم اضافه میکردم چون معتقدم همزمان با تقویت ظرفیت داخلی، نیاز مردم هم باید پاسخ داده شود».
وی از تلاش برای تقویت ماشینآلات شهرداری خبر داد و تاکید کرد: «بین توان شهرداری و نیاز واقعی شهر خیلی اختلاف وجود دارد».
شهردار افزود: «باید توان داخلی شهرداری تقویت شود. همین الان ما نمیدانیم کارخانهی آسفالت را داریم یا نه؟».
وی با تاکید بر اینکه هر ظرفیتی باشد، باید استفاده شود، ادامه داد: «بنده تاکید داشتهام که به محض پرداخت حقوق، اولویت بعدی اعتبارات آسفالت و سپس بدهی قرارگاه خاتم باشد».
وی اظهار کرد: «این مدت که همکاران سازمان عمران بیکار بودند، من هم اذیت بودم. اما به خاطر نبود قیر بود که در حال تخلیه است».
شعرباف گفت: «یک سال به ما فرصت دهید تا توان را بالا ببریم و کمکم به جایی برسیم که بگوییم فقط سازمان عمران دارد کار میکند».
شهرداری توان انجام یک میلیون آسفالت دارد
نادری اما از توضیحات شهردار قانع نشد و توضیح داد: «امکانات مورد نیاز برای لکهگیری با آسفالت متفاوت است؛ لکهگیری به چند کمپرسی و فرغون نیاز دارد اما آسفالت کمپرسی و غلتک بزرگ و ... میخواهد. نمیتوانید طوری عمل کنید که همهی ماشینآلات بخوابند چون دارید لکهگیری میکنید».
وی با بیان اینکه من اطلاعاتی که ارائه کردم را از سازمان عمران گرفتهام، ادامه داد: «خود کارشناسان سازمان میگویند در زمستان که امکان آسفالت نداریم روزی چهار هزار مترمربع و در هوای گرم 10 هزار مترمربع میتوانیم انجام دهیم. ظرفیت 300 هزار مترمربعی که شهردار میگوید درست نیست».
رئیس شورای شهر کرمان گفت: «اگر روزی پنج هزار متر مربع آسفالت انجام شود، شهرداری در سال یک و نیم میلیون مترمربع ظرفیت آسفالت دارد».
وی اظهار کرد: «کسانی که این گزارشات را (به شهردار) میدهند، شاید نیاز باشد افرادی را به کمک آنها بفرستیم».
نادری تاکید کرد: «در گذشته این ظرفیت بوده و همین سازمان داشته آسفالت انجام میداده است. اگر در طول تاریخ شهرداری هیچ زمان بیش از 300 هزار مترمربع انجام نداده، ما هم قبول میکنیم ولی اگر ظرفیت میلیونی بوده، آن را نادیده نگیرید».
وی گفت: «بنده بر نظر خودم تاکید دارم و با پیمانکاری موافق نیستم».
شهرداری و پیمانکار همزمان کار کنند
محمد امینیزاده رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر کرمان نیز گفت: «انتخاب الان ما این نیست که پیمانکار یا شهرداری انجام دهد؟ الان میگوییم ظرفیت شهرداری بیش از این نیست، یا قیر ندارد یا برنامهی سه، چهار ماه آینده معلوم است؛ بنابراین با پیمانکار شروع کنیم که ممکن است گرانتر هم بشود ولی میگوییم بیاید چون نیاز آسفالت بیش از این است».
وی افزود: «همزمان شهرداری هم میتواند کار کند».
وی خطاب به نادری اظهار کرد: «اینکه میگویید ماشینآلات لکهگیری با آسفالت فرق دارد؛ باید بگویم که برنامهی سه ماه آیندهی شهرداری فقط لکهگیری نیست، خودیاریها هم هستند که برخی از آن، از سال 97 مانده است».
وی اضافه کرد: «البته چهار میلیارد تومان برای قرارداد 20 میلیاردی را هم یکجا نمیتوانیم بدهیم».
90 درصد از مطالبات مردم آسفالت است
حسین چناریان رئیس کمیسیون بودجه شورای شهر نیز اظهار کرد: «گاهی بحثهای سیاستگذاری داریم که کسی از اعضا مخالف آن نیستند. حتما منطق بر این است که شهرداری تمام تلاش را برای تقویت زیرساختها به کار گیرد و با تکیه بر توان داخلی خود آسفالت را انجام دهد ولی امروز واقعیتی است که نباید نادیده بگیریم. ما رویمان نمیشود به محلات شهر برویم؛ چون 90 درصد از مطالبات مردم آسفالت است».
وی افزود: «واقعیت ایجاب میکند که شهرداری از تمام ظرفیتها برای پاسخ به مطالبات استفاده و شورای شهر نیز همراهی کند».
نیاز مبرم به آسفالت داریم
منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان نیز با بیان اینکه برخی از معابر شهر نیاز مبرم به آسفالت دارد، گفت: «مناطقی داریم که شهروندان برای هر قواره زمین 80 تا 100 میلیون تومان قدرالسهم میدهند ولی معابر اصلی خاکی هستند».
وی افزود: «اینکه شهرداری امکانات دارد خوب است، بنده هم معتقدم اگر همهی سازوکارها فراهم باشد امکان اینکه شهرداری آسفالت را انجام دهد وجود دارد ولی در وضعیت فعلی، ناوگان آسفالت شهرداری مستهلک است و کفاف روزمرهی آسفالت و لکهگیری معابر را هم نمیدهد».
وی ادامه داد: « از سال97 مردم خودیاری پرداختند ولی سازمان نتوانسته به تعهدات خود عمل کند».
وی اضافه کرد: «نیاز است هم امکانات شهرداری و هم ظرفیت بخش خصوصی را داشته باشیم».
در نهایت، دربارهی این موضوع تصمیم خاصی گرفته نشد. / الف
نظر خود را بنویسید