فردایکرمان ـ گروه جامعه: رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم با انتقاد از سرعت پایین اینترنت گفت: «اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته افزایش یافته و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاسها و امتحانات شده است».
علی اکبر صفوی افزود: «وضعیت مثل این میماند که مثلا شما تعدادی فرزند دارید که میخواهید به آنها آب و غذا برسانید؛ اما نمیتوانید در زمان مشخص به آنها غذا بدهید. این موجب میشود فرزندان شما سختی بکشند و عصبی شوند البته که به هر طریقی آب و غذا را به آنها میرسانید اما واقعیت این است که وقتی اختلالات اینترنت ایجاد میشود، میزان استرس و فشار روحی که به دانشجو، استادان، مدیریت دانشگاه و کارشناسهای فنی وارد میشود بسیار زیاد است».
به گزارش فردایکرمان به نقل از ایلنا، وی 24 بهمنماه با اشاره به شروع آموزش مجازی با شیوع پیک ششم کرونا و مواجه دانشجویان با کندی شدید اینترنت و اختلالات در آموزشهای مجازی ادامه داد: «واقعیت این است که همه ما از اختلالات اینترنت در طول چهار پنج ماه گذشته گلایه داریم و رنج میبریم».
رئیس کارگروه یادگیری الکترونیک وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «تشخیص این اختلال و مشکل توسط مسئولان امر ساده است، یعنی آنها در رکوردهای فنی خود به سادگی میتوانند بفهمند که میزان مصرف پهنای باند و میزان اختلالات اینترنتی چقدر دچار نوسان شده است، اما بحث اصلی این است که این کار در حوزه وزارت ارتباطات است و از این طریق باید پیگیری شود».
صفوی بیان کرد: «ما مشکل را به آقای دکتر زاهدی که خودشان از اعضای کارگروه بودهاند و اکنون مدیر فناوری و اطلاعات وزارت علوم است منتقل کردهایم اما گروهی که باید مسئولیت اصلی کار را پیگیری کنند و برای رفع مشکل کمک کنند، حوزه وزارت ارتباطات و اپراتورها هستند، زیرا اختلالات در کیفیت و سرعت اینترنت در چند ماه گذشته زیاد و موجب آزار و اذیت در برگزاری کلاسها و امتحانات شده است».
وی اضافه کرد: «وقتی اکثر دانشجویان امکان حضور در یک کلاس درس مجازی را ندارند، علت مشخص است زیرا در آموزش استفاده از اینترنت از چندین خدمات دهنده سرویس میگیرند؛ پس مشکل فقط از جانب یک خدمات دهنده و یک سرویس نیست لذا این مشکل به طور سراسری وجود دارد. من چند ماه پیش دوستانه از برخی همکاران در وزارت ارتباطات سوال کردم و آنها نیز تایید کردند که اختلال در اینترنت وجود دارد و یک مقدار کیفیتها پایین آمده است اما گفتند که پیگیر موضوع هستند».
رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم با بیان اینکه برای حل مشکلات اختلال اینترنت باید اقدامات لازم صورت بگیرد، گفت: «به خاطر همه مردم، همه شرایط اقتصادی کشور و به خصوص بخش آموزش کشور باید اقدامات خیلی جدیتری برای مشکلات، اختلالات و کیفیت اینترنت صورت بگیرد».
صفوی اظهار کرد: «ما امتحانات مجازی را طی چند مرحله میگیریم و به خاطر مشکلات متعددی که در بستر اینترنت وجود داشته یکی از دانشجویان من قید نمره آخرین امتحان خود را زد».
وی افزود: «این اختلالها موجب فشار بر استاد و دانشجو میشود اما مدیریت کارگروهها و اساتید مجبورند که چهار مرحله امتحانات را تکرار کنند تا حداقل به دانشجو ظلم نشود. لذا هرگونه اختلالی که در برنامهها ایجاد میشود، موجب فشار روحی بیشتر و استرس زیاد به دانشجویان، اساتید و کل سیستم دانشگاهی خواهد شد».
رئیس کارگروه یادگیری الکترونیکی وزارت علوم ادامه داد: «باید در شبکهی مخابرات و اینترنت، روز به روز گسترش خوبی شاهد باشیم. اگر ما امروز، فردا و چند ماه آینده این بستر را گسترش ندهیم و ظرفیت را بالا نبریم یعنی عقبگرد کردهایم و توانمندی شبکه ما امروز نسبت به دیروز ضعیفتر شده است، زیرا نیاز بزرگتر شده اما توسعه صورت نگرفته است». / الف
نظر خود را بنویسید