فردایکرمان ـ گروه جامعه: جادهی شهداد ـ نهبندان که سال 98 سیل بخش زیادی از آن را تخریب کرد و در حاشیهی آن نیز دریاچهای شکل گرفت؛ همچنان بازسازی نشده است.
مدیرکل راهداری استان کرمان، اسفندماه گذشته در پاسخ به فردایکرمان گفت که طرحی برای بازسازی آن تهیه کردهاند اما میراثفرهنگی هنوز آن را تایید نکرده است. احسان عراقیزاده افزود: «مکاتباتی با هم داشتیم که هنوز جواب مشاور را ندادند که آیا مورد تایید است یا خیر؟ اما فازهایی که میتوانیم آن را اصلاح کنیم جلو میبریم تا نظر میراثفرهنگی اعلام شود».
مدیر پایگاه میراث جهانی لوت در اینباره به فردایکرمان گفت: «در پاسخ به راهداری، نامهای نوشتهایم ولی تا جایی خاطرم هست، پاسخی به آن ندادند».
دکتر مهران مقصودی افزود: «مسیری را طراحی کردهاند که 16 متر شانهی خاکی دارد. با این اقدام، تعداد زیادی از کلوتها تخریب میشود. ضمن اینکه ارتفاع آن را هم در برخی نقاط هشت متر میخواهند بالا بیاورند».
وی با بیان اینکه ضوابط جهانی اجازهی چنین اقداماتی را نمیدهد، ادامه داد: «پیشنهاد ما این است که مسیر فعلی را با همین ابعادی که دارد و بدون شانهی 16 متری، ترمیم کنند یا به طور کلی مسیر جاده را عوض کنند».
وی بیان کرد: «با توجه به پویایی جریان رود شور که حالت شریانی دارد، ممکن است مجدد این جاده تخریب شود و حتی این احتمال نیز وجود دارد مناطقی که قبلا تصور نمیشد، تحت تاثیر طغیان رودخانه شور قرار بگیرند. با توجه به این شرایط، یکی از پیشنهادات پایگاه میراث جهانی لوت این است که مسیر جاده را عوض کنند و جاده از شمال دشتسر و آتشفشانهای بیابان لوت در بالادست گندمبریان و از مسیر کرمان ـ راور و از شمال شهر راور عبور کند».
وی ۱۶ فروردینماه در گفتوگو با فردایکرمان ادامه داد: «یکی از ویژگیهای رودخانههای نواحی خشک این است که سرگردانند. نتایج پژوهشهای ما نیز نشان میدهد که این رودخانه بارها و بارها تغییر مسیر داده است. گاهی به سمت کلوتهای تخممرغی و گاهی به سمت پایگاه امدادرسانی و دیگر مناطق تغییر جهت داده است».
مقصودی با بیان اینکه بهتر است جادهی اصلی در محدودهای دیگر احداث شود، اظهار کرد: «در صورت اجرای طرحی که به پایگاه ارائه شده، تخریب زیادی در کل منطقه ایجاد شده و تعداد زیادی از کلوتها نابود میشود و تضمینی هم نیست که در آینده مجدد سیل آن را نبرد».
وی اضافه کرد: «وقتی میتوانیم از مسیری در بالای گندمبریان که رودخانه تمرکز بیشتری دارد با یک پل، جادهای ایمنتر را بسازیم آیا منطقی است که به جای آن مسیری با هشت کیلومتر پل بسازیم؟».
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بدون مجوز پایگاه میتوانند طرحی که ارائه شده را اجرا کنند؟ گفت: «قانونا نه و اگر شروع کنند اقدامی غیرقانونی است».
مقصودی در پاسخ به این پرسش فردایکرمان که تاخیر در تعیینتکلیف این جاده آیا باعث تخریب نشده است؟ اظهار کرد: «این وضعیت جاده باعث شده راههای فرعی ایجاد شود که تخریبهایی به دنبال داشته است. اما اگر جادهی اصلی ترمیم شود، با گذشت زمان، این تخریبها به حالت قبل برمیگردند». / الف
نظر خود را بنویسید