فردای کرمان – گروه جامعه: رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی بار دیگر انتقادات تندی را در مورد کیفیت خودروهای داخلی مطرح کرد و واردات خودرو را عاملی موثر در کاهش شمار جانباختگان حوادث رانندگی دانست.
سردار سیدکمال هادیانفر دربارهی کیفیت خودروهای تولید داخل اظهار کرد: «اصلا ممکن است یک رانندهای مرتکب بیمبالاتی شده و یا حتی خطایی از وی حین رانندگی سر بزند که منجر به تصادف شود اما مساله اینجاست که خودرو باید از جان او محافظت کند و در واقع از این آسیب جلوگیری کنیم. امروز کدام یک از خودروهای ما با این وضعیت ساخته میشود؟».
وی ادامه داد: «امروز قطعات و آلیاژهای خودرو، امکاناتی که در ساخت خودرو وجود دارد، کیسهی هوا، ترمز ایبیاس، کمربند ایمنی و ... همه و همه باید نجاتدهندهی راننده و سرنشینان خودرو باشد اما در واقعیت این امکانات در خودروهای تولید داخل دچار مشکل است و من نمیدانم تا کی باید شاهد تکرار چنین حوادثی باشیم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، هادیانفر 21 فروردین ماه در نشست خبی، با بیان اینکه یک خودروی مناسب باید دارای چهار مزیت اصلی باشد اظهار کرد: «یک خودرو باید زیبا بوده و تمایل به خرید در آن ایجاد شود. دوم کیفیت آن است. سوم ایمنی آن و چهارم ارزانقیمت بودن آن است؛ حالا باید ببینیم که آیا واقعا این چهار مزیت در خودروهای تولید داخل وجود دارد؟».
رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه آنچه که پلیس طرح میکند تاکیداتی است که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نیز بر آن تاکید داشتند، ادامه داد: «همهی ما باید از تولید داخل حمایت کنیم اما تولید داخل باید کیفی و ایمن باشد. این خودروهای تولید داخل ما که اتفاقا همگی وابستگی ارزی هم دارند در برخی از قطعات دچار مشکل هستند و مصداق همان ضربالمثل «هرچقدر پول میدهی همانقدر آش میخوری» است، قطعات این خودروها دچار مشکل است».
وی اضافه کرد: «چه کسی باید بر قطعات این خودروها نظارت کند؟ آیا نظارت ۱۰ سال پیش سازمان استاندارد آن هم یکی از شرکتهای تابعه آن، بر قطعات خودروها کافی است؟ آیا دیگر نباید نظارت شود؟ آیا نباید بعد از هر حادثه خودروسازان بر این موضوع نظارت کنند؟ ما تا کی باید شاهد این تصادفات باشیم».
نامۀ هادیانفر به رئیسجمهور و دادستانی دربارۀ کیفیت خودروها
وی از ارسال نامه به رئیسجمهور و دادستان کشور دربارهی خودروهای تولید داخل خبر داد و گفت: «من در این نامه تاکید کردم که همهی خودروسازان مسئولند و ما باید بر تولید خودروی ایمن و باکیفیت نظارت داشته باشیم. سازمان استاندارد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و ... در این حوزه مصون هستند؛ اینها باید بروند و ببینند چرا کیسهی هوا باز نمیشود؟ چرا ترمز ایبیاس کار نمیکند؟ چرا با یک تصادف، ماشین منفجر میشود؟ چرا ماشین مچاله میشود که سرنشینان آن حتی امکان خروج از خودرو را نداشته باشند؟ ما از خودروسازان میخواهیم پیشگام این موضوع شوند».
رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی اضافه کرد: «من نمیدانم خودروسازان از چه چیزی دفاع میکنند. امروز مقام معظم رهبری، رئیسجمهور، مردم و غیره همه مطالباتی را از آنها مطرح کردهاند، دیگر جای دفاع نیست. وقتی میگوییم آلیاژ خودرویی مشکل دارد خوب بروید آن را درست کنید از چه چیزی دفاع میکنید؟».
وی ادامه داد: «برابر قانون شمارهگذاری خودروها با مجوز محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان استاندارد انجام میشود و پلیس هم تابع این مقررات است اما اگر این سازمانها و دستگاهها به وظایف خود عمل نکنند ما به خودروهای ناایمن پلاک نخواهیم داد».
تاثیر واردات خودرو بر کاهش قربانیان تصادفات
وی به تاثیر واردات خودرو نیز اشاره کرد و گفت: «قطعا تاکید ما بر این است که کشور به سمت خودکفایی برود و ما بتوانیم تولیدات باکیفیت را داشته باشیم اما در شرایط فعلی و بنابر آمارهای مستند سالهای ۸۴ تا ۸۶ یکی از شاخصهای مهمی که سبب شده تا تعداد جانباختگان حوادث رانندگی از ۲۷ هزار کشته به زیر ۱۷ هزار نفر برسد همین واردات خودروی استاندارد و ایمن به کشور بود».
هادیانفر افزود: «ما نیازمند استفادهی مردم از خودروی ایمن و با کیفیت هستیم. این با استفاده از خودروهای لوکس و فخرفروختن به آن فرق دارد. واردات خودروی باکیفیت به داخل حتی در ایجاد بازار رقابتی که مدنظر رئیسجمهور است، موثر و سبب میشود تا کیفیت خودروها ارتقاء یابد».
رئیسپلیس راهنمایی و رانندگی همچنین از تعیین سهم دستگاهها در تصادفات خبر داد و گفت: «ما در تصادف بهبهان، تصادف نورآباد و غیره سهم خودروساز را مشخص کردیم و قطعا اگر خودروسازان به وظایف خود عمل نکنند ما نهادهای بالادستی آنها را به عنوان مقصر اعلام خواهیم کرد». /پ
نظر خود را بنویسید