فردایکرمان ـ گروه جامعه: شهردار کرمان امروز آب پاکی روی دست همگان ریخت و گفت که تا مطالعات مربوط به سهراهی شرفآباد کامل نشود، 300 میلیارد تومان از پول شهر را برای ساخت روگذر در این نقطه هزینه نخواهد کرد. پروژۀ ساخت این روگذر، تابستان گذشته و در پایان دورۀ شورای پنجم کلنگزنی شده اما دربارۀ درست یا نادرست بودن این اقدام، تردیدهای بسیاری وجود دارد.
شهردار کرمان با بیان اینکه مطالعاتی که ساخت روگذر در سهراهی شرفآباد را تایید میکند کامل نیست، گفت: «برای ساخت این روگذر 300 میلیارد تومان پول نیاز است. این پول یعنی نوسازی کل ناوگان اتوبوسرانی کرمان».
سعید شعربافتبریزی افزود: «ضمن اینکه ساخت تقاطع غیرهمسطح سهراهی شرفآباد در مطالعات طرح جامع ترافیک نیامده و دادههای آن نیز مربوط به سالهای 93 تا 95 بوده و بهروز نشده است».
وی ادامه داد: «اولویتبندی هم در مقایسۀ این تقاطع با سایر موضوعات ترافیکی انجام نشده است. اگر امروز 300 میلیارد تومان پول داشتیم و میخواستیم این مسیر را آزاد کنیم؛ در حالی که 100 میلیارد برای آزادسازی بهمینار نیاز بود؛ مشاور چه پیشنهادی میداد؟ خیلی از این اولویتبندیها انجام نشده است».
شهردار تصریح کرد: «نظر من این است میزان دادهها برای ساخت 300 میلیارد تومان پل با این مشخصات در سهراهی شرفآباد کفایت نمیکند».
وی اضافه کرد: «نظر شورای محترم شهر برای ما مطاع است ولی تا مطالعات کامل نشود این هزینه را نخواهیم کرد».
به گزارش خبرنگار فردایکرمان، وی دوشنبه 5 اردیبهشتماه در جلسهای که کمیسیون عمران شورای شهر با حضور جمعی از متخصصان و استادان دانشگاهی برای بررسی طرح تقاطع غیرهمسطح سهراهی شرفآباد برگزار کرد، با بیان اینکه جلسۀ بسیار خوبی و در نوع خود بینظیر بود، افزود: «امیدواریم این فرایند در دیگر موارد هم تکرار شود و ای کاش زودتر از این، شروع میشد. اگر در جریان هرکدام از پلها و پروژههای بزرگ شهر چنین اتفاقی میافتاد، شاهد بسیاری از مشکلات نبودیم».
وی ادامه داد: «در کرمان پلساز خوبی کنار شهردار داریم (منظور شهردار قرارگاه خاتم است) و معمولا برای دکمه، کت میدوزیم. این زمینۀ مهمی است و همۀ شهرداران را به وسوسه میاندازد که تا وقتی پیمانکاری هست که کارها را سریع جلو میبرد و تهاتری هم کار میکند، تا میتواند پروژۀ غیرهمسطح تعریف کند. از لحاظ پرستیژ اجتماعی هم برای شهردار بسیار خوب است. بنابراین خیلی از دلایل ساخت تقاطعهای غیرهمسطح را اصلا نباید در موضوعات فنی جستوجو کرد و خاستگاه آن حداقل در کرمان چیز دیگری بوده است».
وی سپس گفت: «به گارنو امر شده که موضوع را بررسی کند، ولی جلسۀ امروز کارشناسان نشان داد که مدام از معیارها و گزینههای جدید دارد صحبت میشود. هم گزینهها فراتر از نکاتی است که مشاور بررسی کرده و هم معیارها فراتر است. بهراحتی میتوانیم کار چند معیارهای را انجام دهیم».
شعرباف ادامه داد: «در این جلسه به تبعات اجتماعی پروژه اشاره شد که در شبیهسازیها نیست. اینکه فرد از کجا به کجا میرود تابع مطالعات مبدا ـ مقصد است که در دنیا وجود دارد و میتوانست در مطالعات گنجانده شود».
شهردار کرمان اظهار کرد: «مطالعات اقتصادی باید در این طرح انجام میشد. اثرات شهرسازی و اجتماعی هم باید دیده میشد. چه ما بخواهیم و چه نخواهیم، این مسیر دیگر کمربندی نیست. بلکه بزرگراهی است که آرامآرام دارد نقش اجتماعی در شهر بازی میکند. در بزرگراه شمالی در دورۀ گذشته، طرح پارک اجرا شده شده یعنی فضایی اجتماعی است و حتما جنسش با شریانی درجه یک متفاوت است».
وی با بیان اینکه گزینههایی که مشاور بررسی کرده کامل نیست، افزود: «عدم اجرای روگذر تا دو سال آینده و جایگزین کردن اقدام ترافیکی دیگر هم باید بررسی شود».
شعرباف اظهار کرد: «موضوع 300 میلیارد تومان پول است و این پول یعنی نوسازی کل ناوگان اتوبوسرانی کرمان».
وی ادامه داد: «ساخت تقاطع غیرهمسطح در این سهراهای در مطالعات طرح جامع ترافیک هم نیامده و دادهها مربوط به سالهای 93 تا 95 بوده و بهروز نشده است. اولویتبندی هم در مقایسۀ این تقاطع با سایر موضوعات ترافیکی انجام نشده است. اگر امروز 300 میلیارد تومان پول داشتیم و میخواستیم این مسیر را آزاد کنیم در حالی که 100 میلیارد برای آزادسازی بهمینار نیاز بود؛ چه پیشنهادی میدادید؟ لذا خیلی از اولویتبندیها انجام نشده است».
وی تاکید کرد: «نظر من این است میزان دادهای که امروز مطرح شده برای ساخت 300 میلیارد تومان پل با این مشخصات کفایت نمیکند».
شعرباف اضافه کرد: «نظر شورا مطاع است ولی تا مطالعات کامل نشود این هزینه را نخواهیم کرد».
به گزارش فردایکرمان، تصمیمگیری نهایی برای اجرا یا عدم اجرای این پروژه به جلسۀ عصر سهشنبۀ کمیسیون عمران شورای شهر کرمان موکول شد. / الف
نظر خود را بنویسید