فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون صنایع حملونقل وزیر صمت با بیان اینکه تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو بر قیمتها اثر خواهد داشت، گفت: «پیشبینی این است که با شروع و ادامۀ واردات، قیمتها به حدی که مشتری انتظار دارد، نزدیک شود».
منوچهر منطقی با بیان اینکه در گذشته در بحث واردات خودرو، بیشتر دو دهک بالای درآمدی در نظر گرفته میشد، افزود: «در مقررات جدید، علاوه بر دو دهک بالا، واردات خودرو برای دهکهای کمدرآمد نیز در نظر گرفته شده است و برای واردات خودروهایی که میتواند دهکهای پایین را پوشش دهد، مشوقهای خاصی ازجمله تعرفههای پایینتر در نظر گرفته شده است».
وی همچنین در رابطه با موضوع حذف قرعهکشی خودروها، اظهار کرد: «نکتۀ مهم در بحث قرعهکشیها این است که متقاضی بازار خودرو بیش از میزان تولید است. ضمن اینکه باتوجه به شکلگیری یک بازار نامتعادل، برخی افراد خودرو را بهعنوان کالای سرمایهای میبینند. با فرآیندی که در پیشگرفته خواهد شد، تقاضای منفی که بیشتر براساس سرمایهگذاری است، کمتر خواهد شد و به تدریج با افزایش عرضه، پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری اکثریت خودروها از چرخۀ قرعهکشی خارج شوند».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایسنا سراسری، وی با حضور در یک برنامۀ تلویزیونی ضمن اشاره به درخواست سران قوا در تأمین کیفیت و تعادل قیمت در بازار خودرو، خاطرنشان کرد: «با توجه به این موضوع و همچنین با توجه به افزایش ۴۰ درصدی صادرات در سال گذشته، محدودیتهای ارزی نیز از بین رفته است؛ بنابراین وقت آن بود که بحث واردات خودرو برای تنظیم بازار و ارتقای کیفیت، مطرح شود. بر مبنای همین اصول، وزارت صمت با مدیریت شخص وزیر، تلاش بسیاری در زمینۀ واردات خودرو انجام داد و آئیننامۀ واردات خودرو را تنظیم کرد. پس از طی فرآیند این آئیننامه در دولت، کلیات آن به تصویب رسید».
معاون وزیر صمت با بیان اینکه در این طرح، به خدمات پس از فروش بهصورت ویژه نگاه شده است، ادامه داد: «زمانی که خودرو وارد کشور میشد، صاحبان خودرو اغلب در نگهداری و پشتیبانی دچار مشکل میشدند، بنابراین یکی از بحثهایی که بر اجرای آن بسیار تاکید داریم، این است که خدمات پس از فروش در کشورهای واردکننده ارائه شود».
منطقی گفت: «همیشه در کشور تنها واردات خودرو انجام میشد؛ اما از جمله مواردی که همۀ کشورها از آن به خوبی استفاده میکنند این است که کنار این واردات، انتقال فناوری هم صورت دهند؛ بنابراین در واردات خودروهایی که برای دهکهای پایین صورت میگیرد، علاوه بر در نظر گرفتن مشوق، تأکید شده کسانی میتوانند وارد این فرآیند شوند که فرآیندهای تولید را نیز فرا گیرند تا انتقال دانش نیز انجام شود. از دیگر موضوعاتی که در این آئیننامه مورد توجه ویژه قرار گرفته، واردات خودروهای جدید بهویژه خودروهای برقی است که در دنیا نیز مورد توجه قرار دارد».
معاون وزیر صمت خاطرنشان کرد: «همچنین اینکه هر سرمایهگذاری که بخواهد در زنجیرۀ ارزش خودرو (قطعات و زیرمجموعهها) سرمایهگذاری کند، در آئیننامۀ واردات خودرو در نظر گرفته شده است که میتوانند واردات خودرو را در ازای سرمایهگذاریای که در زنجیرۀ ارزش خودرو میکنند، انجام دهند. همچنین افرادی که طیفی از محصولات را صادر کنند، میتوانند در ازای صادرات با مجوز بانک مرکزی، واردات انجام دهند».
منطقی افزود: «آئیننامۀ واردات خودرو یک آئیننامۀ مترقی است. با توجه به اینکه امسال مزین به نام دانشبنیان است و از سوی دیگر قصد داریم که سطح کیفیت و رضایت مشتری را افزایش دهیم، تا حد امکان سعی شده که همۀ این عوامل با هم دیده شوند».
وی با تاکید بر اینکه برای رسیدن به تعادل در بازار خودرو، بایستی مجموع میزان تولید خودرو و واردات بتواند نیازهای جامعه را برطرف کند، گفت: «براین اساس میزان واردات بهطور کامل بسته به شکاف عرضه و تقاضا است. طیف محصولاتی که عمدۀ مشتریان از آن استفاده میکنند در واردات دیده شده که ممکن است کیفیتهای بالاتری نسبت به مجموعههای داخل داشته باشند؛ لذا خودروسازان داخلی اگر بخواهند وارد رقابت شوند بایستی سطح کیفیت را افزایش دهند؛ بنابراین شکاف کمبود خودرو و ارتقای فاصلۀ کیفیتی در این آئیننامه دیده شده است». /پ
نظر خود را بنویسید