فردای کرمان – گروه جامعه: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مشکلات مدارس غیردولتی در دوران کرونا، گفت که برای حفظ اشتغال ایجاد شده در این مجموعه و همچنین فضایی که برای تحصیل دانشآموزان ایجاد شده است، باید از مدارس غیردولتی حمایت اقتصادی شود.
محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به تحصیل 50 هزار دانشآموز کرمانی در مدارس غیردولتی و پایین بودن سرانۀ آموزشی در شهر کرمان، تاکید کرد که در بحث شهرداری، مدارس غیردولتی باید مانند مدارس دولتی دیده شود و مباحث آنها باید در شورای آموزش و پرورش استان مطرح شود.
وی همچنین گفت که مشکلات قانونی مدارس غیردولتی را در مجلس مطرح خواهد کرد و بهزودی با وزیر آموزش و پرورش برای بررسی مشکلات مدارس غیردولتی کرمان جلسهای برگزار خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار فردای کرمان، وی در مجمع عمومی مدارس غیردولتی ناحیه 2، با بیان اینکه مدیریت مدارس غیردولتی در کل کشور تحتتاثیر کرونا قرار گرفته است، اظهار کرد: «بخشی از مدارس غیردولتی به دلایل مختلف با شرایطی روبهرو شدهاند که دیگر امکان ادامۀ فعالیت ندارند».
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات متعدد بیمهای و هزینهای مدارس غیردولتی گفت: «قانونی در سال 96 در مجلس تصویب شد که به مدارس غیردولتی کمک میکند، قانون جامعی نبود اما در حد خودش کمککننده بود».
وی ادامه داد: «بر اساس رویکردی که الان در کشور وجود دارد باید بخشی از ظرفیتی که میتواند در کنار نظام آموزش و پرورش در حوزۀ دولت ایفای نقش کند را به بخش غیردولتی انتقال بدهیم».
پورابراهیمی یادآور شد: «باید از ظرفیت مدارس غیردولتی که به کمک دولت آمده استقبال کنیم و به گونهای رفتار کنیم که دیگران به تقویت این کار مشتاق شوند نه اینکه افرادی هم که در این حوزه مشغول فعالیت هستند به دنبال رها کردن کار باشند».
وی افزود: «در شرایط کنونی که وضعیت عادی است اگر از این مدارس حمایت نشود هزینهها روی دوش مردمی میآید که باید شهریۀ دانشآموز را بپردازند».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه چند مشکل را میتوان در حوزۀ ملی دنبال کرد، گفت: «در حوزۀ اصلاح قانون، در کمیسیون مرکز تحقیقات یک گزارش تهیه شده تحت عنوان طرح اصلاح قانون تخصیص و ادارۀ مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، که کلیات آن در مجلس تصویب شده اما میتوان فرصتی از کمیسیون آموزشی برای اصلاحات گرفت».
وی ادامه داد: «من متن این قانون را در اختیار شما میگذارم، مراکز دولتی و غیردولتی آن را دنبال کنند و اگر اصلاحاتی نیاز است پیشنهاد دهند».
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «موضوع دیگر در سطح ملی، اجرای قانون قبلی مانند مسائل مالی، بیمه و مجوزها است، باید مشخص شود چه مواردی رعایت نشده و چه باید کرد».
وی با بیان اینکه مراکز غیردولتی بخشی از بار مسئولیت دولتی را کم کردهاند، گفت: «در شهر کرمان حدود 50 هزار دانشآموز در مدارس غیردولتی تحصیل میکنند و وزیر آموزش و پرورش باید از این آمار مطلع شود».
وی با اشاره به اشتغال ایجاد شده توسط مراکز غیردولتی، بیان کرد: «3700 مدیر و معلم در مدارس غیردولتی ناحیه 2 کرمان شاغل هستند، به مراکز صنفی، تسهیلات و امکانات ارائه میشود و یک مجموعهای که 3700 نیروی جوان و توانمند را به کار گرفته باید از نظر اقتصادی حمایت شود».
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: «به زودی جلسهای با وزیر میگذارم، مدیرکل و نمایندگان مدارس غیردولتی حتی از شهرستانها هم به تهران بیایند تا برای کل کشور تصمیم بگیریم».
وی افزود: «ما برای ایجاد یک شغل پایدار تمام تلاشمان را میکنیم چه شغلی پایدارتر از معلمی است که به آن نیاز داریم».
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: «تبصرۀ 18 قانون بودجه این ظرفیت را برای مدارس غیردولتی ایجاد کرده است اما باید وزیر و معاون وزیر دنبال حل این موضوع باشند، وقتی میراث فرهنگی، سازمان صمت و جهاد کشاورزی در زیر این تبصره تعریف شدهاند میتوان از آن برای تقویت حوزۀ آموزش هم استفاده کرد. البته کار حوزۀ آموزش را نمیخواهیم در بُعد اقتصادی ببریم زیرا یک کار معنوی و باارزش است اما حداقل پشتیبانیهای مالی را باید انجام دهیم».
وی گفت: «ما در تبصرۀ 18 موضوع نظام تعلیم و تربیت در مراکز غیردولتی را اضافه خواهیم کرد».
پورابراهیمی تاکید کرد: «باید به کسانی که زیرساخت تحصیلی را ایجاد میکنند کمک کرد نمیتوان بدون پشتیبانی از آنها خواست وارد این حوزه شوند».
وی با بیان اینکه ظرفیت شرکتهای بزرگ را برای اشتغال آوردیم و سال گذشته 12 هزار شغل را در کرمان با استفاده از منابع صندوقهای قرضالحسنه ایجاد کردیم، گفت: «با توجه به گردش مالی شرکتهای بزرگ صنعتی و معدنی از بانکها خواستهایم که هر جا که تعیین میشود به مردم کرمان سرویس بدهند، بنابراین میتوانیم بخشی از این منابع را با همان رویکرد در اختیار مدارس غیردولتی قرار دهیم».
پورابراهیمی همچنین با اشاره به موضوع ساختوسازها و مسائل شهرداری، بیان کرد: «استان کرمان نسبت به متوسط کشور سرانۀ آموزشی پایینتری دارد و مرکز استان نسبت به میانگین استان از همه پایینتر است. خیرین برای ایجاد فضای آموزشی پای کار آمدند اما تعدادی به نام مدارس غیردولتی خودشان خواهان ساخت مدرسه هستند و ما باید با تمام توان از آنها حمایت کنیم».
وی افزود: «در بحث شهرداری، مدارس غیردولتی باید مانند مدارس دولتی دیده شوند و مباحث آنها باید در شورای آموزش و پرورش استان با حضور استاندار و شهردار مطرح شود».
پورابراهیمی پیشنهاد داد: «کارگروهی در استان با محوریت استاندار تشکیل شود و موضوعات مدارس غیردولتی در استان کرمان را در زمینۀ ساختوساز، بحث زمین، منابع طبیعی، راهوشهرسازی، تسهیلات ساخت و تامین اجتماعی کمک کنیم».
وی با اشاره به مشکل بدهی مدارس غیردولتی به تامین اجتماعی، گفت: «باید تفاهمنامهای بین وزارت آموزش و پرورش، مراکز غیردولتی و سازمان تامین اجتماعی منعقد شود و وزارتخانه پشتیبانی کند».
نماینده مردم کرمان و راور در مجلس اظهار کرد: «در سطح استان نیز مدارس غیردولتی میتوانند برنامۀ زمانبندی مرتبط با ایفای تعهدات را طی جدولی بیان کنند و با تامین اجتماعی هم توافق کنیم و در بخشش جریمه هم کمک میکنیم». /پ
نظر خود را بنویسید