فردای کرمان – گروه جامعه: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از افزایش مشکلات عاطفی و روانی دانشآموزان بر اثر دوری از مدرسه در دوران کرونا خبر داد و گفت: «در زندگی مدرسهای، دانشآموزان با دوستیابی، ارتباط با همسالان و ارتباط رو در رو با معلم را تجربه میکنند، وقتی که دانشآموز از همۀ این موارد محروم شود، قطعا از نظر رشد اجتماعی آسیب میبیند و این آسیب زمینهساز بسیاری از آسیبهای دیگر خواهد بود».
رضوان حکیمزاده افزود: «مورد دیگری که این معضل را دامن زده، این است که در این مدت، دانشآموزان وقت زیادی را در فضای مجازی سپری کردند. فضای مجازی چه از نظر تاثیرگذاری بر شکلگیری عادتهای شناختی و ذهنی و چه از نظر میزان استفاده و چه از جهت محتوای استفاده، میتواند آسیبهای بالقوهای برای دانشآموزان داشته باشد که باز هم این یک امر جهانی است و میطلبد که سواد رسانهای دانشآموزان و خانوادهها افزایش پیدا کند تا بتوانیم برای تنظیم یک محیط مجازی امن و سالم برای دانشآموزان به عنوان فضایی که دانشآموزان به جهت تربیتی و الگوپذیری در آن تنفس میکنند، تمهیدات لازم را بیاندیشیم».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا سراسری، وی چهارم خردادماه در پاسخ به سوالی دربارۀ میزان افت تحصیلی دانشآموزان در اثر تحصیل مجازی و برگزاری آزمون به شکل توصیفی در مقطع ابتدایی گفت: «در خصوص برگزاری آزمونهای کتبی در پایان سال تحصیلی روش ارزشیابی و رویکرد ما، ترکیب ارزشیابی کیفی-توصیفی است. بر این اساس، نتایج یادگیری دانشآموزان با استفاده از ابزارهای متعددی که آزمون یکی از آنهاست، سنجیده میشود و در طیفی از خیلی خوب تا نیازمند به تلاش بیشتر به صورت کیفی-توصیفی ارائه خواهد شد».
حکیمزاده ادامه داد: «بنابراین هیچ تغییری در رویکرد و روش ما اتفاق نیفتاده است، اما چون در ارزشیابی کیفی-توصیفی، از مجموعهای از ابزارها میتوان برای سنجش استفاده کرد، تاکید کردیم که با توجه به چالشهایی که در دو سال گذشته داشتیم، حتما از ابزار آزمون کتبی هم استفاده شود».
وی افزود: «تاکید میکنم که آزمون، ابزار ارزشیابی است که در کنار سایر ابزارها از آن استفاده میشود و در نهایت معلم با در نظر گرفتن مجموعه ابزارهایی که در طول سال تحصیلی تا پایان سال استفاده کرده، نتیجهای را به شکل کیفی-توصیفی برای دانشآموزان ارائه میکند. قطعا با در نظر گرفتن شرایطی که دانش آموزان در دو سال گذشته داشتند، استفاده از ابزار آزمونها به ما کمک میکند ارزیابی منسجم و دقیقتری داشته باشیم تا اگر برنامههای جبرانی را شروع کردیم، هدفمند باشد و دانشآموزانی که قرار است از برنامههای هدف استفاده کنند را هم بهتر شناسایی کنیم».
معاون وزیر آموزش و پرورش در مورد وضعیت آسیبهای اجتماعی در مقطع ابتدایی و نتیجۀ اولین جلسۀ شورای سیاستگذاری اجرای سند نظام جامع راهنمایی و مشاوره و کمیتۀ ملی پیشگیری از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان، گفت: «مسئولیت ارائۀ آمارها و شاخصهای آسیبهای اجتماعی برعهدۀ معاونت پرورشی و فرهنگی است، اما آنچه قابل ذکر است، این است که در دو سال گذشته به این دلیل که دانشآموزان در فضای فیزیکی مدرسه نبودند و تعامل رو در رو با معلم و همکلاسیها نداشتند، نه تنها در کشور ما بلکه در تمام کشورهای دنیا، مشکلاتی که تجربه کردند، خیلی بیشتر از قبل بوده است».
وی اظهار کرد: «ما هم در پیمایشی که دربارۀ شرایط عاطفی و روانی که دانشآموزان ابتدایی تجربه کردند انجام دادیم، بسیاری از آنها از تنهایی، انزوا و اشتیاق برای حضور در مدرسه صحبت کرده بودند و گزارشهای جهانی که منتشر شده روی همین مسئله تاکید دارد که دوری از مدرسه، میزان مشکلات عاطفی و روانی دانشآموزان را افزایش داده است».
حکیمزاده با اشاره به اینکه در هر حال در زندگی مدرسهای، دانشآموزان با دوستیابی، ارتباط با همسالان و ارتباط رو در رو با معلم را تجربه میکنند، گفت: «دانشآموز وقتی که از همۀ این موارد محروم شود، قطعا از نظر رشد اجتماعی آسیب میبیند و این آسیب زمینهساز بسیاری از آسیبهای دیگر خواهد بود. این یکی از مشکلاتی است که ما بر اساس پیمایشهای خودمان میتوانیم بگوییم افزایش پیدا کرده است».
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در مورد تغییرات در کتابهای پایۀ ابتدایی در سالی تحصیلی آتی نیز توضیح داد: «از آنجایی که ما مسئولیت اجرای برنامۀ ارتقا سطح و کیفیت یادگیری را برعهده داریم، معتقد هستیم که با توجه به زمان ارزشمندی که هم محدود است و هم از جهت ظرفیت دانشآموزان بسیار مهم، موثر و مغتنم است، تصمیمگیری در مورد اینکه در این زمان محدود چه مطالب آموزشی ارائه شود و چه موضوعاتی ارائه نشود، تخصصی و کاربردی است».
وی خاطرنشان کرد: «در وزاتخانه کارگروهی تشکیل شده است و روی همین موضوع با محوریت سازمان پژوهش کار میکنند. ما هم نظرات خودمان را ارائه کردهایم و در این رابطه معتقد هستیم که در دورۀ ابتدایی باید به جای حافظهمحوری به سمت پرورش مهارتها، به خصوص پرورش مهارتهای سواد پایه؛ خواندن، نوشتن و حساب کردن برویم، مهارتهای کاربردی که امروز بچهها واقعا به آن نیاز دارند مانند مهارت سواد فناوری، دیجیتالی و برنامهنویسی. به این دلیل که این دوره، دورۀ شکلگیری شخصیت است. فکر میکنم توجه جدی به مهارتهای زندگی، نه به شکل مجزا، بلکه به شکل تلفیقی در ارتباط با موضوعات درسی، میتواند کمککننده باشد». /پ
نظر خود را بنویسید