فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتحادیه لوازمخانگی با اشاره به رکود حاکم در بازار لوازم خانگی، بیان کرد: «کاهش توان مالی مردم ریزش تقاضا برای خرید را بههمراه آورده است».
اکبر پازوکی در پاسخ به این پرسش که آیا تمایل مردم برای خرید جنسها دسته دوم افزایش پیدا کرده است؟ گفت: «قدرت خرید مردم تقلیل پیدا کرده است از اینرو در خرید اشتباه میکنند و کالاهایی که در سمساریها و امانتفروشیها میخرند کالاهای استوک، رنگشده و تعمیری است و به نوعی دور ریختن پول است. قیمت کالاهای استوک پایین نیست و هزینۀ تعمیر این کالاها و کالاهای دسته دوم بالاست چراکه واردات قطعه نداریم».
وی با اشاره به سختگیریهای مردم در هنگام خرید لوازم خانگی، اضافه کرد: «کارخانههای تولیدی بازار مناسبی دارند از سوی دیگر کیفیت تولیدات نیز افزایش پیدا کرده است اما شرایط مالی مردم باعث شده است که آنها هر کالایی را خریداری نکنند و علاوه بر داشتن خدمات پس از فروش شکل ظاهر آن نیز برای خریداران اهمیت دارد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا، رئیس اتحادیه لوازم خانگی 29 شهریورماه با بیان اینکه ورود واردات در شرایط فعلی اشتباه است، افزود: «واردات باید بهصورت هوشمند صورت بگیرد به این معنا که باید مجوز واردات کالاهایی که توان تولید داخلی آنها وجود ندارد داده شود تا در نهایت واردات منجر به تولید در کشور شود؛ از سوی دیگر واردات لوازم خانگی که توانایی تولید داخلی آن وجود دارد اشتباه است».
وی با بیان اینکه لوازم خانگی بهصورت قاچاق و با مجوز دولت وارد کشور میشود، گفت: «اگر دولت واردات را هدفمند کند؛ علاوه بر اینکه به حقوق خود در گمرکات و دارایی میرسد باعث خواهد شد مردم کالای بدون کیفیت خریداری نکنند».
ادامه داد: «قاچاقچیان لوازم خانگی، کالاهایی که سود دارند را وارد میکنند و این کالاها در بیشتر مواقع خدمات پس از فروش ندارند».
پازوکی با بیان اینکه در تولید کالاهای ریز خانگی با کمبود مواجه هستیم، گفت: «کولرگازی، تلویزیون الایدی، ساید بای ساید، سرخکن، همزن برقی، پنکه، میوه خشککن، پلوپز، گوشتکوب برقی، غذاساز، چرخگوشت، آرامپز و ... با مارکهای مختلف به صورت قاچاق وارد کشور میشود چراکه در این زمینهها کمبود داریم و تولید داخلی سلیقۀ مردم را جواب نمیدهد از اینرو این اقلام از طریق ماشینهای شوتی، کولهبرها و تهلنجیها وارد میشود».
رئیس اتحادیه لوازم خانگی تاکید کرد: «کارخانههای تولیدکننده لوازم ریز لوازمخانگی باید نوع تولیدات و انواع تولیدات خود را افزایش بدهند».
وی در پاسخ به این پرسش که چند درصد بازار را کالای قاچاق تصاحب کرده است؟ گفت: «من آماری در این زمینه ندارم و متولی آن یعنی سازمان مبارزه با کالای قاچاق باید در این زمینه اظهارنظر کند».
وی با بیان اینکه احداث خط تولید جدید برای لوزام خانگی منطقی به نظر نمیرسد، گفت: «واحدهای تولیدی که در گذشته سرمایهگذاری کردند باید آنها را ساماندهی کرد. تولید باید به سمت صادرات هدایت شود؛ تولید قطعات بهجای کالاهای درشت در دنیا به یک اولویت تبدیل شده است هزینۀ راهاندازی یک خط تولید یخچال هزار میلیارد تومان است».
پازوکی ادامه داد: «کالاهایی مانند بخاری، آبگرمکن، کولر، یخچال، فریزر، لباسشویی را صادر میکنیم اما این کالاها به چه کشورهای صادر میشود؟ عراق و افغانستان مقصد صادراتی ما هستند. آیا امارات و عربستان خواهان یخچال تولیدی ما را میخرند؟ بدون تردید پاسخ منفی است چراکه قیمت تمامشدۀ کالای ایرانی بالاست و آنها میتوانند کالاهای مشابه ما را با قیمت مناسب از اروپا وارد کنند».
این فعال اقتصادی با اشاره به نرخ لوازم خانگی پرکاربرد در بازار، گفت: «سایدبای ساید از 22 تا 60 میلیون تومان، و یخچالهای معمولی 6 تا 20 میلیون تومان، گاز طرح فر 3 تا 5 میلیون تومان، گاز فردار 7 تا 20 میلیون تومان، گاز تو کار 5 تا 11 میلیون تومان و اتو 600 تا 1 میلیون تومان است». /پ
نظر خود را بنویسید