فردایکرمان ـ گروه جامعه: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه چهار هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی اعم از پژو، پراید، ون و پیکان در شهر کرمان وجود دارد، گفت: «یکی از دلایل کمبود تاکسی در سطح شهر فرسودگی تاکسیهاست».
محمد مهدینژاد توضیح داد: «بیش از ۷۸ درصد خودروهای تاکسی شهر فرسوده است و از سال ۹۳ تا ۹۴ تاکنون هیچ اعتباری برای نوسازی تاکسیهای فرسوده از سوی دولت تخصیص پیدا نکرده و موفق نشدیم ناوگان تاکسیرانی را نوسازی کنیم. البته این موضوع در کل کشور وجود دارد و ناگاون تاکسیرانیهای شهرهای کشور بیش از ۷۰ درصد فرسوده است».
وی اضافه کرد: «متاسفانه هرچه برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرمان مکاتبه شده، تاکنون دولت هیچ اعتباری به این موضوع تخصیص نداده است و از طرفی خودروهای سمند و پژو نیز که در گذشته برای نوسازی تاکسیها معرفی شده بودند، اردیبهشت امسال از چرخۀ تولید خارج شدند».
وی اظهار کرد: «در کلانشهرهایی مانند مشهد، شیراز و اصفهان شهرداریهایی که وضع (مالی) بهتری داشتند، هزینۀ این نوسازی تاکسیرانی را برعهده گرفتند و به رانندگان وامهایی برای نوسازی خودروهای فرسودهشان دادند اما شهرداری کرمان متاسفانه این بودجه را نداشت».به گزارش فردایکرمان به نقل از ایرنا کرمان، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان همچنین گفت: «اگر سازمان تاکسیرانی شهر کرمان از طریق گزارشهای ارسالی یا نظارت بازرسان متوجه شود که رانندگان تاکسیها در عرصۀ حملونقل مسافر فعالیت نمیکنند و عمدا عرضۀ خارج از شبکه سوخت تاکسیهایشان را دارند با آنان قاطع برخورد خواهیم کرد».
وی با اشاره به وضعیت تاکسیهای فرسوده و استفاده از کارت سوخت آنها گفت: «بازرسان تاکسیرانی همچنین از رانندگان تاکسیهایی که خودرویشان فرسوده است تعهد میگیرند که از کارت سوختشان استفادهای در سایر مصارف نداشته باشند».
وی به تبصرهای برای استفاده از کارت سوخت خودروهای تاکسی فرسوده اشاره کرد و افزود: «رانندگان تاکسی که خودروهای فرسوده دارند اگر خودرویی را معرفی کنند که در آژانس و در زمینۀ مسافرکشی فعالیت دارد سازمان تاکسیرانی این اجازه را میدهد که صاحبان خودرو فرسوده از طریق در اختیار گذاشتن کارت سوخت خود به این خودروها امرار معاش کنند».
مهدینژاد بیان کرد: «رانندگان تاکسیهای فرسوده هم باید امرار معاش کنند از این رو ما اجازه میدهیم یک تاکسی دیگری به صورت فرد دوم کمکی باشد تا از این طریق راننده خودرو فرسوده امرار معاش کند و این کارت سوخت نیز در شیفت دوم یک تاکسی دیگر اجاره داده شود و به عنوان کمکی در سرویسدهی به مسافران کار کند».
فعالیت در تاکسی های اینترنتی
وی کمبود تاکسیهای سطح شهر را به تمایل رانندگان به عضویت در شرکتهای تاکسی اینترنتی مرتبط ندانست و گفت: «در مواردی تاکسیهای شهر کرمان در شرکتهای تاکسی اینترنتی فعالیت دارند و ما مشکلی از این جهت نداریم چون به هر حال کار تاکسیهای اینترنتی سرویسدهی به مسافران و مردم است».
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری کرمان با اشاره به اینکه شرکتهای اینترنتی تاکسی تا تیرماه پارسال با شهرداری کرمان قرارداد داشتند و هزینهای را نیز به دلیل استفاده از زیرساختهای شهری به شهرداری پرداخت میکردند، افزود: «البته، فقط به تعداد محدودی از تاکسیهای گردشی، آن هم برای تامین خرج و مخارج زندگیشان در شهر کرمان اجازۀ عضویت در این شرکتهای تاکسی اینترنتی را علاوه بر فعالیت در حوره تاکسیرانی دادیم».
کمبود در برخی مناطق
وی با اشاره به اینکه متاسفانه به دلیل نبود پایانههای مسافربری در سطح شهر نمیتوانیم مناطقی مثل شهرکهای ایجاد شده اطراف شهر را پوشش دهیم، گفت: «مثلا دور میدان آزادی تمام ایستگاههای واقعا ما پُر و اشباع است».
مهدینژاد ادامه داد: «اگر ظرفیت وجود داشت و چندین پایانه مسافربری در سطح شهر کرمان داشتیم قطعا میتوانستیم در مناطق دوردستتر شهر هم تاکسی داشته باشیم».
وی با اشاره به اینکه با ایجاد پایانههای مسافربری خلاء نبود تاکسی در بعضی مناطق پُر میشود، گفت: «این اقدام نیاز به هزینههای بالایی دارد و به طور مثال دور میدان شهدا زمین خالی نداریم که بتوانیم پایانه مسافربری ایجاد کنیم».
کمبود تاکسیها در سرویسدهی مدارس
وی بیان کرد: «تاکسیهایی که خطی هستند باید مسافران مسیرهای خطی خود را انتقال دهند؛ اما تاکسیهای مسیرهای گردشی که در حوزه سرویسدهی مدارس کم کار هستند بهخصوص بعضی تاکسیهای ون، اخطار دریافت کردهاند».
مهدینژاد با اشاره به اینکه تعدادی از تاکسیها در خارج از محدودههای شهری خدماترسانی میکنند که این موضوع خلاف مقررات است، اظهار کرد: «به هر حال دو سال شیوع کرونا بوده و کار برای تاکسیها وجود نداشته؛ از این رو در سالهای گذشته خیلی سخت نگرفتیم به خاطر اینکه رانندگان این تاکسیها باید امرار معاش میکردند».
وی اظهار کرد: «اکنون در سرویسدهی مدارس و جابهجایی مسافر در سطح شهر به تاکسی نیاز است؛ ما این تاکسیهای غیرفعال گردشی را داریم شناسایی میکنیم و به بعضی از آنان نیز اخطارها داده شده که اگر فعالیت نکنند کارت سوخت تاکسیهایشان غیرفعال میشود».
مهدینژاد گفت: «سازمان تاکسیرانی از بیستم هر ماه تا بیستم ماه بعد اسامی رانندگان تاکسی یا لیست خودروهای تاکسی که غیرفعال هستند را به اتحادیه تاکسیرانی اعلام میکند و به صورت موقت کارت سوخت این خودروها غیر فعال خواهد شد».
وی ادامه داد: «یکسری تاکسیها به صورت صوری بیمه تاکسیرانی هستند ولی در عمل فعالیتی نمیکنند؛ به هر حال، رانندگان این تاکسیها پروانه تاکسیرانی را گرفتند و بعد از یک سال یا شش ماه در جای دیگری شاغل شدهاند؛ همه این موارد را سازمان و اتحادیه تاکسیرانی از طریق منابع و بانک اطلاعاتی شناسایی کردند».
مهدینژاد افزود: «ما هم در تاکسیرانی شهر کرمان در حال شناسایی این افراد هستیم؛ اکنون در مرحله اخطار هستند و اخطار میگیرند که اگر فعال نشوند طبق توافق اتحادیه تاکسیرانی کشور با سازمان تامین اجتماعی بیمۀ آنها قطع خواهد شد». / الف
*عکس تزیینی است.
نظر خود را بنویسید