فردای کرمان – گروه اقتصاد: نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به مشکلات قطعی اینترنت بر کسبوکارها، گفت: «امروز فضای اینترنت، بستر کار است و وقتی این فضا بدون اطلاع قبلی قطع شود کسبوکارها تحت تاثیر قرار میگیرد؛ امروزه بسیاری از رابطۀ تجاری بازرگانان در بستر فضای مجازی شکل گرفته و هماکنون همۀ این فعالیتها معلق شده است».
سادینا آبایی با بیان اینکه مشاغل خانگی به سمت کسبوکارهای مجازی هدایت شدند، اظهار کرد: «کسبوکارهای خانگی یعنی افرادی که دستشان به جایی بند نبود و نمیتوانستند از جایی امتیازی دریافت کنند از اینرو در این فضا ورود کردند اگر فضا برای کسبوکار این افراد مسدود شود آنها باید چه اقدامی انجام دهند؟».
وی ادامه داد: «چرا باید محدودیت تجاری برای جامعۀ روستایی و بانوانی که سرپرست خانوار بودند و در این فضا فعال میکردند ایجاد شود حالا این افراد از چه مجراهایی درآمدزایی کنند؟ به عنوان مثال فردی که یک فروشگاه مجازی در اینستاگرام داشت، بعد از تعطیلی آن، نهادی وجود دارد که به آن شخص تضمین بدهد اگر فروشگاه را از این فضا خارج و به فضای دیگری منتقل کنید، بدون تردید همان درآمد گذشته را خواهی داشت؟ آیا این مهم شدنی است و آیا فضای برابری برای تجارت در این پلتفرمها ایجاد شده است؟ بدون تردید پاسخ منفی است و این موضوعات علاوه بر مسائل اقتصادی، تبعات و پیامدهای اجتماعی دارد».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا، این فعال اقتصادی حوزۀ فناوری ارتباطات، منابع آماری در ایران را یکدست ندانست و بیان کرد: «دبیرخانه شورای گفتوگو اتاق بازرگانی با هدف تاثیر قطعی اینترنت و فیلتر شدن پلتفرمهای خارجی، جلسهای را با مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار کرد؛ در این جلسه هر کدام از این گروهها آماری متفاوت در این زمینه ارائه میدادند و این مساله تاسفآور است که نمیتوان دیتا ثابت و قابل اعتنایی در این زمینه ارائه و به آن آمارها اعتماد کرد».
وی با اشاره به شکلگیری نگاه منفی در بدو ورود اینترنت به ایران، اضافه کرد: «امروز فضای اینترنت، بستر کار است و وقتی این فضا بدون اطلاع قبلی قطع شود کسبوکارها تحت تاثیر قرار میگیرد؛ امروزه بسیاری از رابطۀ تجاری بازرگانان در بستر فضای مجازی شکل گرفته و هماکنون همۀ این فعالیتها معلق شده است».
آبایی در پاسخ به این پرسش که بسیاری از تجار داخلی از طریق پلتفرمهای خارجی فعالیت اقتصادی خود را دنبال میکردند و با تجار خارجی در ارتباط بودند، آیا این امکان وجود دارد که تجار خارجی قانع شوند و پلتفرمهای داخلی نصب و فعالیتهایشان را از این فضا دنبال کنند؟ توضیح داد: «آیا ما توانستیم آموزش و بسترسازی لازم را برای کسبوکارهای داخلی ایجاد و آنها را متقاعد کنیم که به سمت پلتفرمهای خارجی نروند؟ به همین میزان هم نمیتوان تجار خارجی را متقاعد کرد که پلتفرمهای داخلی را نصب کنند».
وی با اشاره به حق انتخاب در بازار آزاد، خاطرنشان کرد: «تجار خارجی تشخیص میدهند که در کدام پیامرسان فعالیت خود را دنبال کنند آنها برای خود این پرسش را مطرح میکنند که چرا باید در این فضا عضو شوند و چه فعالیتی میتوانند در این فضا داشته باشند؟ بدون تردید به پاسخ روشنی نخواهند رسید».
آبایی با بیان اینکه سرمایهگذاران ترسو هستند و بهدنبال فضای امن و پایدار برای کسبوکار هستند، افزود: «در این شرایط تمایل برای سرمایهگذاری در فضای آیتی در ایران تقلیل پیدا کرده است و کسانی که در این حوزه ورود کردند بدون تردید پشیمان هستند. فعالان اقتصادی تلاش زیادی کردند که این مهم را برای سرمایهگذاران خرد و کلان جا بیاندازیم که سرمایهگذاریهای ریسکپذیر بازدهی خوبی خواهند داشت امروز همۀ این تلاشها با قطعی اینترنت و مسدود کردن پلتفرمها بینتیجه مانده است به عبارتی تمام رشتههایی که بافتیم، پنبه شد و نمیدانم کدام سرمایهگذار برای ورود به این حوزه رغبت دارد».
نایب رئیس کمیسیون خدمات فنی و مهندسی اتاق ایران در پاسخ به این پرسش که وزیر اقتصاد اعلام کرد که این وزارتخانه در حال تدوین مصوبهای برای جبران خسارتهای وارده به فعالان اقتصادی در فضای مجازی است این موضوع را تا چه میزان قابل اجرا شدن میدانید؟ افزود: «دغدغۀ مهم فعالان اقتصادی این است که دولت همواره شریک سود آنهاست این در حالیست که ایجاد اشتغال برعهدۀ دولتهاست اما در ایران بخش مهمی از ایجاد اشتغال به بخش خصوصی واگذار شده است، دولت در این میان هیچ اقدامی برای کاهش هزینههای فعالان اقتصادی انجام نمیدهد اما از سوی دیگر فقط شریک درآمد آنهاست».
وی ادامه داد: «به نظر میرسد این طرحهای حمایتی انجام نشود چراکه اگر دولت میخواست کاری کند محیط آرام را برای کسبوکارها فراهم میکرد درغیر این صورت این اقدامات نوش دارو بعد از مرگ سهراب است و اگر بخواهد مشوقی و جبران خسارتی بپردازد از محل درآمدهایی است که از بخش خصوصی دریافت کرده آنها را پرداخت میکند».
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی در پایان بیان کرد: «قانون بهبود فضای مستمر کسبوکار در فضای مجازی خدشهدار شده است و کمتر به این نکته توجه میشود».
نظر خود را بنویسید