فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران دربارۀ روند مصرف بنزین گفت: «مصرف بنزین پس از کاهش شیوع کرونا و افزایش مسافرتها بالا رفت، بهطوری که در برخی روزها تا 120 میلیون لیتر در روز هم رسید و این موجب نگرانی شد که مصرف بالا تا کجا و چه زمانی ادامه پیدا میکند، زیرا تولید در کشور محدود و نهایت در حد 105 میلیون لیتر در روز بوده، در حالی که مصرف بالاتر از این رقم بوده است».
همایون صالحی افزود: «به محض اینکه تعطیلات به پایان رسید مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و اکنون 105 میلیون لیتر متوسط مصرف کشوری است که در واقع از روند افزایش تا پایان تابستان جلوگیری شد و مصرف روند کاهشی نسبی را طی کرده و اکنون در حد همان 105 میلیون لیتر در روز است».
به گزارش فردای کرمان به نقل از ایلنا، وی هشتم آبانماه اظهار کرد: «کمبود سوخت منجر به این شد که در برخی استانها محدودیت سوخترسانی و کارت سوخت اعمال کردند، یعنی باعث شد در برخی استانها و مناطق بیش از 30 لیتر در روز هم به شکل سهمیه و کارت آزاد در اختیار خودروها قرار نگیرد، اما این پروژه در استانهایی که مصرف بالاتری دارند، اجرایی نشد».
رئیس کانون انجمنهای صنفی جایگاهداران تاکید کرد: «واقعیت این است که اگر روند مصرف بنزین در یک بازۀ زمانی طولانی ادامه پیدا کند چارهای نیست جز اینکه واردات داشته باشیم و یا اینکه پروسۀ تولید به طریقی تغییر داده شود که پاسخگوی افزایش مصرف باشد».
وی در ادامه به موضوع اجرا و توقف تخصیص سوخت به کارت ملی در کیش اشاره و خاطرنشان کرد: «ما در کشور هر کاری را با آزمون و خطا انجام میدهیم، باور شخصی بنده این است وقتی کاری بدون کار کارشناسی دقیق صورت میگیرد به اینجا منجر میشود که کار با هیاهو شروع میشود ولی به سرانجام نمیرسد، در طرح پایلوتی که در کیش در حال اجرا بود بنا بود برای هر کارت ملی مقداری سهمیه در نظر بگیرند و سهمیۀ خودروها برچیده شود، در حالی که این کار بسیار پیچیده است و نیاز به بسترسازی دارد».
صالحی افزود: «از طرف دیگر ما معتقدیم هرگونه سهمیهبندی، دونرخی و چندنرخی کردن موجب فساد میشود، باید راهکار اساسی برای نحوۀ توزیع فرآورده پیدا کنیم اینکه هر چند وقت یک بار شیوۀ جدید اعمال و بعد آن را متوقف میکنند به جز آسیب بیشتر و نگرانی برای مردم حاصلی ندارد، این طرح هم چون امکان نداشت تعمیم داده شود، مسکوت باقی ماندم. /پ
نظر خود را بنویسید